דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

זוהי אמריקה / בניגוד לפרוטוקול: הנשיא לשעבר אובמה תוקף את מחליפו בתפקיד

"פנייה לשבטיות, לפחד, שיסוי קבוצה אחת בשנייה. זה מהלך שחוק ובדמוקרטיה בריאה זה לא עובד" | הנשיא טראמפ הגיב כי נרדם במהלך הנאום | בעוד פחות מחודשיים ייערכו בחירות אמצע הכהונה לקונגרס ולסנאט

ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)
ברק אובמה ודונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP)

נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, ביקר בחריפות את מחליפו, הנשיא דונלד טראמפ, בנאום שנשא אתמול (שישי) באוניברסיטה של אילינוי. אובמה התייחס בדבריו למדיניותו של טראמפ ולדפוס הפעולה לפיו הוא מפעיל לחץ פסול על מחלקת המשפטים. עוד ציין אובמה כי ההתאוששות הכלכלית בה מתהדר טראמפ החלה בכלל בתקופתו שלו.

הנאום בא פחות מחודשיים לפני הבחירות לבית הנבחרים ולשליש מחברי הסנאט שמגיעות במחצית הכהונה של טראמפ ועשויות להיות בעלות משקל עצום על המשך כהונתו ויכולתו לתפקד כשהדמוקרטים מקווים לרתום את השפל באהדה הציבורית ואת שלל הפרשיות בהן הוא מעורב כדי להשיב להם את הרוב בשני בתי הנבחרים.

הנשיא המכהן דונלד טראמפ לצד המשיא לשעבר ברק אובמה הטקס החלפת השלטונות בבית הלבן (צילום: Jack Gruber/Pool Photo via AP).
הנשיא המכהן דונלד טראמפ לצד המשיא לשעבר ברק אובמה הטקס החלפת השלטונות בבית הלבן (צילום: Jack Gruber/Pool Photo via AP).

אמירותיו של אובמה הצטברו לכדי כתב האשמה צורב נגד הזירה הפוליטית בעידן טראמפ. "זה לא התחיל עם דונלד טראמפ", אמר אובמה. "הוא סימפטום ולא הגורם. הוא גורף הון מהטינות שפוליטיקאים מלבים כבר שנים". תוך שהוא מציין כי באופן מסורתי נשיאים לשעבר נמנעים מלהתערב בשיח הפוליטי הנוכחי ומודה כי הביקורת הנוקבת שלו על טראמפ היא בגדר חריגה ממסורת זו, אמר כי המצב הפוליטי דורש התערבות וקריאה לשיח פוליטי בריא יותר.

"פנייה לשבטיות, לפחד, שיסוי קבוצה אחת בשנייה, לומר לאנשים שסדר וביטחון לא יחזרו כל עוד ישנם אלה שלא נראים כמונו או נשמעים כמונו או מתפללים כמונו – זה מהלך שחוק, עתיק כמו הזמן עצמו, ובדמוקרטיה בריאה זה לא עובד. הנוגדנים שלנו נכנסים לפעולה ואנשים עם רצון טוב מרחבי הקשת הפוליטית מצביעים על הצבועים ועל מחרחרי השנאה וחותרים לפשרה ולגרום לדברים להיעשות כדי לקדם את הזוויות הטובות יותר של הטבע שלנו", אמר אובמה והוסיף כי כאשר יש ריק בדמוקרטיה, "קולות אחרים ממלאים את הפער. פוליטיקה של פחד, טינה ופיחות ערך תופסת את מקומה".

אנחנו צריכים להתנגד לאפלייה ובטח ובטח שאנחנו צריכים להתנגד לתומכי נאצים. כמה קשה זה יכול להיות להגיד שנאצים הם רעים?

טראמפ מצידו טען כי נרדם במהלך הצפייה בנאום. "מצאתי כי הוא טוב מאד בשביל להירדם", אמר בהופעתו כחלק מקמפיין הבחירות בעיר פארגו שבצפון דקוטה. טראמפ אמר כי אובמה מנסה לקחת קרדיט על "הדבר המופלא הזה שקורה לארצנו".

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)

גם אם הקפיד להישאר עד כה מחוץ לאור הזרקורים הפוליטי, אובמה הבהיר כי הוא עוקב בדריכות אחר שטף הכותרות המדאיגות שמייצר ממשל טראמפ ואמר כי החדשות הן תזכורת למה עומד על הפרק בבחירות בנובמבר הקרוב.

"מבט חטוף על הכותרות יראה לכם שהרגע הזה באמת שונה. דברים גדולים יותר עומדים על הפרק וההשלכות של ישיבה על הגדר עלולות להיות קשות יותר. זה לא רגיל", אמר.

זה לא צריך להיות עניין מפלגתי לומר שאנחנו לא מפעילים לחץ על התובע הכללי או על ה-FBI שישתמשו במערכת המשפט כדי להעניש את יריבינו הפוליטיים או לקרוא במפורש לתובע הכללי להגן על חברי מפלגה שלנו מתביעה בגלל שהבחירות מתקרבות

אובמה היה תקיף במיוחד בביקורת שלו על המתקפה המתמדת מצד טראמפ על רשויות החוק ואנשי אכיפת החוק, כולל התובע הכללי, ג'ף סשנז. טראמפ קרא שוב ושוב לסשנז לפטר את התובע המיוחד רוברט מולר החוקר את מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. מוקדם יותר השבוע אף האשים טראמפ את מחלקת המשפטים על שהגישו כתב אישום נגד שני חברי קונגרס רפובליקני במהלך שלטענתו מסכן את המושבים שלהם.

"זה לא צריך להיות עניין מפלגתי לומר שאנחנו לא מפעילים לחץ על התובע הכללי או על ה-FBI שישתמשו במערכת המשפט כדי להעניש את יריבינו הפוליטיים או לקרוא במפורש לתובע הכללי להגן על חברי מפלגה שלנו מתביעה בגלל שהבחירות מתקרבות", אמר אובמה. "אני לא ממציא את זה. זה לא היפותטי".

כפי שאמר אובמה, טראמפ סיפר לכתבים על-גבי המטוס הנשיאותי כי הוא מאמין שסשנז צריך לחקור את זהותו של כותב המאמר שפורסם בעילום שם בניו-יורק טיימז ושביקר בחריפות את מנהיגותו. טראמפ אמר כי מדובר בעניין של ביטחון לאומי.

רוברט מולר התובע המיוחד ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: (AP Photo/Evan Vucci).
רוברט מולר התובע המיוחד ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: (AP Photo/Evan Vucci).

אובמה התייחס גם למאמר ואמר כי לא ככה דמוקרטיה צריכה לעבוד. "הטענה כאילו הכל יסתדר משום שישנם אנשים בתוך הבית הלבן שבאופן חשאי לא ממלאים אחר הוראות הנשיא לא עובדת", אמר אובמה. "אני רציני. האנשים האלה לא נבחרו והם לא צריכים לתת את הדין לציבור".

אובמה גם עקץ את טראמפ שמתהדר בקביעות במה שהוא מצג כאחד מהישגיו הגדולים ביותר: הכלכלה החזקה. אובמה הזכיר לקהל כי ההתאוששות הכלכלית החלה במהלך כהונתו שלו והגן על התנהלותו במהלך הקריסה של 2008. "כששומעים כמה הכלכלה משגשגת עכשיו, בואו רק נזכור  מתי ההתאוששות הזאת התחילה", אמר.

אובמה גם ביקר את תגובתו של טראמפ לאירוע האלימות בשנה שעברה בשארלוטסוויל, אירוע שהסתיים במותה של מפגינה שמחתה נגד מפגינים ניאו-נאצים. "אנחנו צריכים להתנגד לאפלייה ובטח ובטח שאנחנו צריכים להתנגד לתומכי נאצים", אמר. "כמה קשה זה יכול להיות להגיד שנאצים הם רעים?", תהה.

הנאום היה הקדמה לקמפיין שאובמה צפוי להוביל לאורך הסתיו הקרוב ועד לבחירות כשכבר היום הוא צפוי להשתתף באירוע בחירות במחוז אורנג' בקליפורניה ובשבוע הבא צפוי להשתתף באירועים באוהיו.

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)

הרפובליקנים מצידם טוענים כי הבוחרים לא ימצאו את טיעוניו של אובמה משכנעים. "ב-2016 הבוחרים דחו את מדיניותו של אובמה ואת התעלמותו מחצי מהאומה", אמר מייקל אהרנס, דובר המזכירות הלאומית של המפלגה הרפובליקנית. "לחזור על האסטרטגיה הזאת לא יעבוד גם ב-2018", אמר.

בינתיים, גם מישל אובמה, רעייתו של הנשיא לשעבר, מגבירה את פעילותה הפוליטית לקראת הבחירות הקרבות. בכוונתה לעמוד בראש מאמץ לרשום בוחרים בלאס וגאס ובמיאמי כחלק משבוע שיא של תנועת "When We All Vote", ארגון בלתי-מפלגתי חדש שהיא שותפה להנהגתו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!