דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן אפריקה

העולם כמרקחה / השראה לעולם: קץ הסכסוכים בין המדינות בקרן אפריקה

משלחת היסטורית של שרי חוץ מאתיופיה, אריתריאה וסומליה מבקרת בג'יבוטי ומצרפת אותה ליוזמת הפיוס והשלום המתהווה | האיחוד האפריקני: "הפגנה ברורה של יעילות הפתרונות האפריקנים לבעיות אפריקניות עבור אפריקה שבה אנו חפצים"

משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)
משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

עד לפני פחות משלושה חודשים הייתה קרן אפריקה אחד מהאזורים רוויי הסכסוכים ביותר בעולם. אריתריאה הייתה במצב מלחמה עם אתיופיה וג'יבוטי, לא היו יחסים דיפלומטיים בין סומליה לבין אריתריאה, הגבולות בין אתיופיה לבין סודאן לא הוסדרו ועוד. במהלך חודשים ספורים, כל מדינות האזור, מלבד ג'יבוטי, היו מעורבות בתהליכי שלום, פיוס ונורמליזציה. בסיומם של יומיים דרמטיים בשבוע שעבר, גם ג'יבוטי צורפה לתהליכים הללו.

זוהי עונה של שלום בקרן אפריקה והשלום הזה צריך לכלול את כולם

ביום רביעי האחרון הגיע ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, לביקור בן יומיים באריתריאה בדרכו חזרה מסין, בה השתתף בפורום שיתוף הפעולה סין-אפריקה. נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי, קיבל את פניו והם ביקרו יחד בנמלים אסאב ומצוע. בעקבות הביקור בנמלים, אמר אחמד לתקשורת האריתריאית כי נמל מצוע מוכן לספק שירותים לאתיופיה ונמל אסאב נמצא עדיין בשלבי הכנה לכך. לדבריו, יישום הסכם השלום בין שתי המדינות הינו מתנה עבור תושבי שתי המדינות לרגל ראש השנה, הנחוג על ידיהם ב-11 בספטמבר. למחרת אחמד ואפוורקי עשו עוד צעד היסטורי לקראת יישומו המלא של הסכם השלום והשתתפו באירוע ההיסטורי של פתיחתה מחדש של השגרירות האתיופית באסמרה.

נשיא ג'יבוטי, איסמאעיל עומאר גואלה, במרכז (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert).
נשיא ג'יבוטי, איסמאעיל עומאר גואלה, במרכז (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert).

אולם, האירועים ההיסטוריים של היומיים הללו לא הסתכמו רק בתחום היחסים הבילטראליים בין אריתריאה לאתיופיה. נשיא סומליה, מוחמד עבדולאהי פרמאג'ו, הגיע לאסמרה גם הוא והתקבל על-ידי אפוורקי ואחמד. שלושת המנהיגים קיימו פגישת פסגה משולשת היסטורית ראשונה ביניהם. במהלך פגישתם, הסכימו השלושה ליזום דיאלוג ליישוב סכסוך הגבול בין ג'יבוטי לאריתריאה בנוגע לחצי-האי דומיירה שפרץ בשנת 2008. בתום הפגישה חתמו על הצהרה משותפת בדבר שיתוף פעולה כולל בין שלוש המדינות. על פי הצהרה זו, שלוש המדינות יעודדו שיתוף פעולה כולל, יהדקו את הקשרים ביניהן בתחומים הפוליטי, הכלכלי, החברתי, התרבותי והביטחוני ויפעלו יחד בכדי לקדם שלום וביטחון אזוריים. כמו כן, ההצהרה כללה גם הודעה על ייסוד ועדה משותפת רמת דרג שתתאם את המאמצים במסגרת ההצהרה המשותפת. ועדה משותפת זו מורכבת משר החוץ האריתריאי, עוסמאן צאלח; שר החוץ האתיופי, וורקנה גביאהו ושר החוץ הסומאלי, אחמד עיסא עוואד.

בהתאם לקצב האירועים המטורף המאפיין את קרן אפריקה בחודשיים האחרונים, הוועדה המשותפת התחילה את פעילותה ביישום החלטת שלושת המנהיגים ליזום דיאלוג ליישוב הסכסוך בין ג'יבוטי לבין אריתריאה. זאת, באמצעות ביקור פתע של שלושת שרי החוץ בג'יבוטי ביום חמישי האחרון. במהלך הדיון שקיים נשיא ג'יבוטי, אסמאעיל עומר גואלה, עם שלושת שרי החוץ במשרדו, הוא הודה לאפוורקי על יוזמתו וציין כי ג'יבוטי מוכנה להתפייס עם אריתריאה ולנרמל את יחסיה איתה. הוא גם הודה לאתיופיה ולסומליה על התפקיד שמילאו ביישוב הסכסוך בין ג'יבוטי לאריתריאה. שר החוץ האריתריאי אמר כי "זוהי עונה של שלום בקרן אפריקה והשלום הזה צריך לכלול את כולם". ג'יבוטי ואריתריאה הסכימו לקיים מפגשים וביקורים הדדיים בעתיד.

היוזמות האזוריות הללו הן הפגנה ברורה של יעילות הפתרונות האפריקנים לבעיות אפריקניות עבור אפריקה שבה אנו חפצים

על פי שר החוץ האתיופי שנכח בדיונים, אריתריאה וג'יבוטי החליטו לחדש את היחסים ביניהן. שר החוץ של ג'יבוטי, מחמוד עלי יוסוף, אמר כי כל הסוגיות העומדות על הפרק ייושבו בשל המוכנות האמיתית של אריתריאה וג'יבוטי לעשות שלום. עוד אמר כי מקבילו האריתריאי ביקר בג'יבוטי כדי "לפתוח עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות". לדבריו, המסר לאזרחי ג'יבוטי, אריתריאה וכל האזור הוא ש"קרן אפריקה מתקדמת לעבר השלום".

מאחורי הפיוס בין ג'יבוטי לאריתריאה ניצבות סעודיה ואתיופיה. בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו הודה שר החוץ של ג'יבוטי לסעודיה ולאתיופיה על חלקן בתיווך בין שתי המדינות. הוא שיבח במיוחד את שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ביר, על ביקוריו באדיס אבבה ובאסמרה בשבועות האחרונים שתרמו לפיוס וכן את מאמצי ראש ממשלת אתיופיה שיצרו אווירה התורמת לשלום בקרן אפריקה.

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).

אתיופיה, מנגד, טענה כי היא זו שהביאה לפיוס בין ג'יבוטי לבין אריתריאה. על-פי דובר משרד החוץ האתיופי, אחת מהמשימות של המשלחת האתיופית בראשות ראש הממשלה, אביי אחמד, שביקרה באריתריאה הייתה לשכנע את נשיא אריתריאה לנרמל את היחסים עם ג'יבוטי. האיחוד האפריקני, מצדו, קידם בברכה את נרמול היחסים בין ג'יבוטי לבין אריתריאה ואת ההצהרה המשותפת לשיתוף פעולה כולל שנחתמה על-ידי נשיאי סומליה, אתיופיה ואריתריאה וראה בשתי ההתפתחויות הללו "צעדים חיוניים בדרך לשלום וליציבות באזור". הוא אף שיבח את המנהיגות של מנהיגי אריתריאה, אתיופיה, סומליה וג'יבוטי ואמר כי היוזמות האזוריות הללו הן "הפגנה ברורה של יעילות הפתרונות האפריקנים לבעיות אפריקניות עבור אפריקה שבה אנו חפצים".

בעקבות ההתפתחויות הללו, סומליה ואריתריאה כבר מתחילות לקטוף את הפירות. שלשום (שישי) הודיע משרד החוץ הסומלי כי סומליה תהיה יושבת הראש של מועצת שרי החוץ הערבים, מה שמאפשר לה לארח את המושב הבא של המועצה שיתכנס בראשית 2019 במוגדישו. בהמשך השבוע, אריתריאה צפויה להפעיל מחדש את חברותה בארגון איגאד – הרשות הבין ממשלתית לפיתוח במזרח אפריקה – במהלך פסגת ראשי המדינות החברות בארגון שתתקיים באדיס אבבה. זאת לאחר שהשעתה את חברותה בארגון בשנת 2007 בעקבות האשמותיה בסיוע לארגון הטרור בסומליה.

ילדים בג'יבוטי בדרך לבית ספר (צילום: shutterstock).
ילדים בג'יבוטי בדרך לבית ספר (צילום: shutterstock).

כך או כך, ההתפתחויות הדרמטיות האחרונות לפני ראש השנה האתיופי והאריתריאי הביאו לצירופה של ג'יבוטי לתהליכי השלום, הפיוס והנורמליזציה האזוריים. ככל הנראה, הם גם יובילו בהקדם להסרת הסנקציות מעל אריתריאה. מעבר לכך, אירועים אלו מעלים את קרנו של אפוורקי באזור, באפריקה וברחבי העולם. הוא מצטייר כמנהיג שאינו רק מעוניין אלא גם יוזם חידוש יחסים ויישוב סכסוכים עם סומליה וג'יבוטי ואף ממלא תפקיד חשוב בתהליכי הפיוס בין הממשלה לאופוזיציה בתוך אתיופיה.

אולם, כדי שתהליכי השלום, הפיוס והנורמליזציה יחזיקו מעמד חייב להתלוות אליהן גם תהליך פנימי לא פשוט של פיוס בכל אחת מהמדינות, כפי שקורה היום באתיופיה. לכן, עם נרמול היחסים ותחילתו של דיאלוג ליישוב הסכסוך בין ג'יבוטי לבין אריתריאה, נשאלת השאלה האם התפתחות זו מסמלת את תחילת הקץ של סוגיית השירות הצבאי ומשכו באריתריאה ואולי אף את תחילתו של תהליך של פיוס עם האופוזיציה. ימים יגידו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!