דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

האיום מומש / נתניהו: "ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה באשר לנציגות אש"ף בוושינגטון"

ביום שני החליטה מחלקת המדינה כי משרדי אש"ף בבירה האמריקאית יסגרו | עם זאת נמסר בהודעה כי "ארה"ב ממשיכה להאמין במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים" | הרשות הפלסטינית: "חלק מהמלחמה הגלויה של הממשל האמריקאי כנגד העם הפלסטיני"

מחמוד עבאס ודונאלד טראמפ (צילום: פלאש90, AP)
מחמוד עבאס ודונאלד טראמפ (צילום: פלאש90, AP)
שי ניר

"ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה באשר לנציגות אש"ף בוושינגטון", אמר ראש הממשלה נתניהו. "ישראל תומכת בפעולות האמריקניות שנועדו להבהיר לפלסטינים שהסירוב למו"מ והנסיונות לתקוף את ישראל בפורומים בינ"ל לא יקדמו את השלום".

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה ביום שני כי תסגור את נציגות הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) בוושינגטון, זאת עקב סירובם של הפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל והעובדה שלא קיבלו את תכנית השלום של ממשל טראמפ. עם זאת, ציינה ההודעה כי "ארצות הברית ממשיכה להאמין במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים וזו הדרך היחידה להתקדם". הרשות הפלסטינית: "מדובר בהכרזת מלחמה על המאמצים להביא שלום לאזור". ההודעה הערב היא חלק משורת צעדים עליהם הכריז לאחרונה הממשל האמריקאי ביחס לרשות הפלסטינית, בהם הקיצוץ בכספי הסיוע והפסקת המימון לאונר"א.

בוושינגטון פוסט דווח מוקדם יותר כי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון צפוי להכריז על ההחלטה, וכי מדובר במהלך המהווה חלק משורת צעדים שנועדו להתמודד עם איומים מצד מדינות שונות לתבוע את ארצות הברית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בטענות לביצוע פשעי מלחמה באפגניסטן.

על פי הדיווח, ארצות הברית תאיים בסנקציות ובחרם כניסה נגד המדינות שיגישו נגדה תביעות בבית הדין הבינלאומי. גורמי ממשל מסרו לעיתון כי לאור פנייתם של הפלסטינים לבית הדין הפלילי, וכיוון שישראל היא בת ברית קרובה של ארצות הברית, זוהי סיבה נוספת לסגירת המשרדים.

ברשות הפלסטינית הביעו צער על ההחלטה האמריקאית. "זוהי הכרזת מלחמה על המאמצים להביא שלום לארצנו לאזור", מסר דובר של הרשות יוסף אל מחמוד, שהוסיף כי ההחלטה נותנת אור ירוק "לכובש הישראלי" להמשיך במדיניות כנגד העם הפלסטיני וארצו.

משרד החוץ הפלסטיני גינה אף הוא את ההחלטה, ובהצהרה שפרסם הערב מסר כי הצעד לא לא יעצור את המאמץ הפלסטיני להביא את ישראל לבתי הדין הבינלאומיים. על פי הודעת המשרד, ההחלטה לסגור את משרדי אש"ף "היא חלק מהמלחמה הגלויה של הממשל האמריקאי והצוות הציוני כנגד העם הפלסטיני, וזכויותיו הלגיטימיות. זהו המשך של מדיניות הסחטנות האמריקאית כנגד בני עמינו בניסיון לכפות עליהם כניעה".

חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) אמרה כי "הממשל האמריקאי מנסה לכפות את 'עסקת המאה' על העם הפלסטיני, ומתחיל ליישם אותה בשטח. העברת השגרירות לירושלים וההכרה בה כבירת ישראל, הפסקת הסיוע לסוכנות האונר"א, קיצוצים בסיוע לבתי חולים בירושלים המזרחית, ועכשיו סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון הם חלק מעסקת המאה במסגרתה חותר טראמפ לחסל את פתרון שתי המדינות והקמת המדינה הפלסטינית בגבולות 67' ובירתה ירושלים המזרחית, תוך סיכול ממוקד לזכות השיבה לפליטים הפלסטינים".

עוד הוסיפה כי "בסגירת משרדי אש"ף מנסה טראמפ להכניע את ההנהגה הפלסטינית ולסחוט את הסכמתה למו"מ בתנאי שממשלו הציב, אותו ממשל שהיווה ומהווה בן ברית למדיניות הכיבוש והמלחמה."

לבסוף אמרה תומא-סלימאן שהעם הפלסטיני "מעולם לא תלה תקוות בממשל אמריקאי כזה או אחר, ולא יסכים היום שממשל טראמפ יכתיב את גורלו, לכן צעדים אלו רק ילבו ויבעירו את השטח. על הקהילה הבינלאומית כולה להתקומם נגד צעדים דורסניים אלה שגוזלים את החזון הלאומי של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולהקמת מדינתו העצמאית".

מ"שלום עכשיו" נמסר כי "תם נשף המסיכות. לאחר העברת השגרירות באופן חד צדדי, ניסיון החיסול של ארגון אונר"א וסגירת בית החולים במזרח ירושלים, הממשל האמריקאי איבד היום כל סיכוי לשמש כמתווך הגון בינינו ובין הפלסטינים, והפך רשמית לסניף של מועצת יש"ע. ה'דיל' שהבטיח טראמפ מתגלה כפייק דיל, ואת מחיר הכישלון של המדיניות חסרת האחריות שלו ישלמו תושבי האזור, הישראלים והפלסטינים. טראמפ לא פרנטר".

לעומתם, הפוליטיקאים ממפלגות הימין המדיני היללו את המהלך: ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר: "נוכחתי בנסיעותיי לוושינגטון לראות איך ה"שגריר" של הרש"פ מרעיל פוליטיקאים ומובילי דעת קהל באמריקה נגד ישראל. סגירת ה"שגרירות" מצטרפת לשורה של צעדים המוכיחים כי היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב מעולם לא היו טובים וקרובים יותר. בבית הלבן יושב נשיא אמיץ ונועז. זו כבר נראית כמו שנה טובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!