דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

החזית האיראנית / ראש הוועדה לאנרגיה אטומית: ישראל משדרגת את מתקני הגרעין בגלל איומי איראן

תא"ל (מיל.) זאב שניר אמר את הדברים במהלך הוועידה השנתית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהתקיימה בווינה ביום שלישי | איראן פנתה לאו"ם בדרישה להטיל פיקוח על תוכנית הגרעין הישראלית

הכור הגרעיני בדימונה. ארכיון (צילום: משה שי/ פלאש 90)
הכור הגרעיני בדימונה. ארכיון (צילום: משה שי/ פלאש 90)
שי ניר

נוכח איומי איראן ושליחיה במזרח התיכון, ישראל משדרגת ומחזקת את מערך ההגנה על מתקני הגרעין שלה, כך אמר ביום שלישי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית (וא"א) תא"ל (מיל.) זאב שניר, בנאום שנשא בוועידה הכללית ה-62 של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפני כניסת יום הכיפורים. הוועידה הכללית, שהתכנסה בווינה, מורכבת מנציגי מדינות החברות בסבא"א, המתכנסת למפגש שנתי קבוע, בדרך כלל בספטמבר, כדי לשקול ולאשר את תקציב ולדון בנושאים נוספים. לוועידה מוזמנים גם נציגי מדינות שאינן חברות בארגון.

בנאומו תקף שניר את איראן ואת סוריה כמי שמסכנות את המזרח התיכון בניסיון שלהם להתחמש בנשק גרעיני והזכיר את הכור הגרעיני בדיר אזור שהותקף לפני למעלה מעשור ואת ארכיון הגרעין האיראני, עליו ישראל הניחה את ידה במבצע חשאי.

שניר תקף בביקורת את הנאום האיראני בוועידה בו נאמר כי איראן שומרת על הסכם הגרעין ואמר כי הסכם הגרעין גובש בגלל ההפרות האיראניות החוזרות את ההסכם למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) עליו היא חתומה. שניר קרא לסבא"א לאמת ולוודא את הפעולות החשאיות האיראניות בנושא הגרעין והוסיף,"המידע החדש שנחשף לאחרונה על ידי ישראל, מוכיח באופן חד משמעי, כי הפעילות האיראנית, היו חלק מתוכנית מתוזמרת היטב, להמשיך את הפיתוח של נשק גרעיני".

"איננו יכולים להתעלם מהאיומים החוזרים והמפורשים, של איראן ושל שליחיה, על מנת לתקוף את אתרי הגרעין של ישראל. האיומים המקוממים האלה מחייבים את ישראל לפעול ולהמשיך ולהגן על מתקני הגרעין שלה. מתקנים אלה משודרגים ומתוגברים ללא הרף, בהתאם להנחיות הבטיחות של סבא"א, על מנת לעמוד בכל התקפה". לצד דברים אלה כדאי להזכיר בטקס קריאת שמה של הקרייה למחקר גרעיני בדימונה ע"ש נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל, איים ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם כי במרומז, בהשמדה גרעינית של איראן. "צה"ל יוסיף לפעול במלוא הנחישות ובמלוא העוצמה נגד ניסיונותיה של איראן להציב כוחות ומערכות נשק מתקדמות בסוריה, ושום הסכם בין סוריה ואיראן לא ירתיע אותנו, וגם שום איום לא ירתיע אותנו. מי שמאיים עלינו בכלייה, מעמיד עצמו בסכנה דומה, ובכל מקרה הוא לא ישיג את מטרתו", דברי נתניהו.

על רקע מדיניות העמימות הגרעינית של מדינת ישראל, החזקתה בנשק גרעיני עפ"י פרסומים זרים ואי חתימתה על האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני, ציין שניר את חברותה של ישראל בסבא"א מאז 1975 וכי היא נהנית מהמידע והידע של הסוכנות, משתתפת באופן פעיל בועדות תקני הבטיחות של סבא"א, תורמת את תרומתה וממלאת תפקיד פעיל בתרגילים שונים אותם מוביל מרכז החירום של סבא"א וכן בפגישות בנושא מוכנות לשעת חירום ופיתוח יוזמות לאומיות ואזוריות בתחומי החינוך, רפואה, חקלאות ועוד.

הבוקר דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של איראן כי טהראן פנתה לאו"ם בבקשה לפקח על תוכנית הגרעין של ישראל ולגנות את איומיה נגד הרפובליקה האיסלאמית. "חברי האו"ם לא צריכים לעצום עין מול האיומים האלה ומוכרחים לנקוט פעולות כדי לחסל את כל הנשק הגרעיני הישראלי", כך כתב השגריר האיראני בארה"ב, גולאם-עלי חושרו, במכתב למועצת הביטחון ולעצרת הכללית של האו"ם שצוטט בסוכנות.

חושרו קרא לאו"ם לאלץ את ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) ולהציב את תוכנית הגרעין שלה תחת פיקוח של סבא"א.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!