דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טיפים

זה כולל שירות / קבוצת מסעדנים מבקשת להגיע להסכמות עם ההסתדרות על הסדרת הענף

ההתארגנות, לקראת כניסת פסק דין הטיפים לתוקפו בינואר | רו"ח תיקו פרנקו, המלווה את המסעדנים: יש להחזיר את הטיפים למעמדם הקודם | יו"ר ההסתדרות הביע נכונות להכנס למו"מ אך הדגיש כי פסיקת הטיפים "נכונה באופן בסיסי וטובה למלצרים"

מלצרית (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
מלצרית (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת כניסת פסק דין הטיפים לתוקפו בינואר הקרוב, מבקשת קבוצת מסעדנים המכונה 'מסעדנים חזקים ביחד' להגיע להסכמות עם ההסתדרות להסדרה מוסכמת של הענף. "עד היום לא היה ערוץ תקשורת בין ההסתדרות לבין תעשיית המסעדות והברים, ואחת האג'נדות שאנחנו רוצים לקדם היא נגישות. אנחנו לא חוסמים אף גורם, ורוצים תקשורת עם כולם" אמר ל'דבר ראשון' מנהל מסעדת ג'רמייה התל אביבית, תומר מור ממטה המאבק החדש המפעיל גם קבוצת פייסבוק בשם זה.

"החזון שלנו הוא להפסיק את הפריצות בתעשיה. את ההפרד ומשול של כל מיני גופים שטוענים שהם מייצגים ואין להם שום אחיזה משמעותית בשטח. אנחנו עכשיו בתהליך גיוס של אלפי מסעדנים ובהחלט שואפים להיות ארגון מעסיקים יציג, כהגדרתו בחוק", הוסיף. "תנאי ההעסקה של העובדים חשובים לנו מאוד כחלק מתפיסה רחבה יותר, ובכך יש כמובן משמעות רחבה להסתדרות. לכן אנחנו רוצים לשבת ולהבין מה הרצונות של ההסתדרות והאם אפשר לפעול ביחד. אף אחד לא מתחייב לשם דבר. לא קבענו יעדים מראש להדברות. קבענו שיושבים ומדברים, מייצרים שולחן עגול, כי חשוב לנו להיות בקשר עם גוף כל כך משמעותי, שמעורב בכל כך הרבה תעשיות במדינה. אנחנו שואפים להיות תעשיה מסודרת ומאורגנת, והחזון שלנו הוא ל-20 שנה קדימה". מור סבור כי שיפור במצבם של העובדים ושל המעסיקים בענף חייב לקרות במשותף, ולא האחד על חשבון האחר.

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90)
מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90)

במרץ השנה קבע נשיא בית הדין הארצי לעבודה דאז, יגאל פליטמן, כי כספי הטיפים המשולמים לעובדים בענף המסעדנות יהוו שכר עבודה לכל דבר ועניין, והמעסיק יחוייב להפריש בגינם זכויות סוציאליות לעובדים. אחד הדברים שמטרידים את הקבוצה החדשה הוא החשש מפני מצב בו בעקבות הפסיקה תנסה רשות המיסים למסות את הטיפים במס ערך מוסף כהכנסה של המסעדות, וכי בעקבות כך ייפגע השכר ותיווצר מצוקת כוח אדם. "כבר כשיצאנו מבית הדין הבנתי שעל המסעדנים והמלצרים לשלב ידיים ולהגיע לאיזה מצב של Win-Win, כדי שלא יכנס הגורם הנוסף, רשויות המס, לקחת את ליטרת הבשר שלהן" אמר ל'דבר ראשון' רו"ח תיקו פרנקו, העובד עם מסעדות זה שנים ומלווה כעת את ההתארגנות החדשה. פרנקו סבור כי הפתרון האידאלי הוא החזרת הטיפים למעמדם הקודם, וקביעת שכר מינימום גבוה יותר למלצרים, שעליו יפרישו המעסיקים הפרשות סוציאליות, ואליו ישלימו את שכר העובדים במידה ולא הרוויחו דיו מהטיפים. פרנקו מותח ביקורת חריפה על פסק הדין, וסבור כי גרם למלצרים יותר נזק מתועלת.

מנגד אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לאתר החדשות 'וואלה', אשר חשף לראשונה את המגעים בין הצדדים, כי הוא סבור שהפסיקה טובה דווקא לעובדים. "במצב הקיים (טרם הפסיקה, נ.כ.) צעירים במקום עבודה לא מקבלים פנסיה, אין תשלום על ימי שבת, שעות נוספות, זה לא דבר תקין, בסופו של דבר הפסיקה באה ועשתה סדר. זהו דבר רצוי", אמר. "אני לא אומר שאין אלטרנטיבות גם לעובדים וגם למעסיקים. גם אם נמצא אותן וגם אם לא, זה יהיה טוב למלצרים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

"יש משהו חיובי בכך שהשכר שקוף לכולנו. מבחינתנו מדובר בפסיקה נכונה באופן בסיסי. מה שכן, המסעדנים פנו וביקשו לבדוק אלטרנטיבות ברמה של הסכמות קיבוציות והמדיניות של ההסתדרות היא מדיניות של שיתוף ולא עימות" הוסיף, והבהיר כי בשלב זה נערכה ישיבה ראשונית בלבד, והובעה נכונות לנהל מו"מ. לדבריו יש היגיון בהסתייגות המעסיקים מהחלת המס על הטיפים. "למה צריך לשלם 20% מהטיפ למס הכנסה, זוהי נקודה שמצריכה מחשבה גם מבחינת שלטונות המס, וזאת הסיבה שאנחנו מחפשים פתרון מהכיוון שלנו".

הן רו"ח פרנקו והן ניסנקורן הדגישו כי נכון להיום כלל לא בטוח האם בכלל תחול על הטיפים החובה לדווח לרשות המיסים, שכן בית הדין הארצי כלל אינו הערכאה המוסמכת לפסוק בתחום המיסים.

בכל מקרה, היות ופסק הדין ניתן במסגרת איחוד של שתי תביעות פרטיות, במידה והצדדים ירצו לקדם הסדרה חלופית לענף, יוכלו לעשות זאת בשני אופנים: חתימת הסכם קיבוצי ענפי, ופניה לשר העבודה והרווחה בבקשה שירחיב אותו, בדומה לצו ההרחבה הקיים כבר כיום בענף אולמות האירועים, המפריד לחלוטין בין הטיפים לשכר (ומחייב למעשה את המעסיקים לשלם השכר מכיסם ולא על חשבון כספי הטיפ, הניתנים לעובדים בנפרד). לחלופין, יוכלו לנסות ולקדם במשותף חקיקה בנושא.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!