דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוועדה לקידום מעמד האישה

האקדח על השולחן / ח"כ רז: "הממשלה מחמשת את הציבור משום שהיא לא מסוגלת להגן עליו"

ח"כ רוזין: "השר ארדן היה צריך להיות פה, מדובר בדיני נפשות. בעוד שכל העולם מצמצם את השימוש בכלי הנשק, אנחנו הולכים אחורה ומרחיבים" | "הסטטיסטיקה ידועה. ברגע שיש אקדח בבית הוא מהווה איום מידי לנשים ולילדים"

אילוסטרציה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
אילוסטרציה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן נמנע מלהגיע אתמול (רביעי) לוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה, שם התקיים דיון סוער בנושא התבחינים החדשים אותם הגדיר השר לבטחון פנים. למהלך קמה התנגדות רבה בקרב ארגוני נשים המצטטים את מקרי הרצח בהם גבר רצח את זוגתו בעזרת אקדח אותו נשא ברישיון.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) בדיון שיזמה יחד עם יו"ר הוועדה, תומא-סלימאן, על רפורמת כלי הנשק בוועדה לקידום מעמד האישה: "השר ארדן היה צריך להיות פה, מדובר בדיני נפשות. בעוד שכל העולם מצמצם את השימוש בכלי הנשק, אנחנו הולכים אחורה ומרחיבים. הסטטיסטיקה והסכנה ידועה אבל מעבר לזה צריך להבין שברגע שיש אקדח בבית הוא מהווה איום מידי לנשים ולילדים. לגברים קשה להבין את החוויה שנשים עוברות ומרגישות במרחב הציבורי ובייחוד במרחב הפרטי, ומכך האיום הוא משמעותי מאוד".

אכן בארצות הברית קמה מחאה נרחבת סביב הקלות הבלתי נסבלת של רכישת נשק, שהיא קלה בהרבה מהשגת רישיון נהיגה למשל, המונעת עקב אינטרסים כלכליים של חברות הנשק. המחאה קמה לאחר עשרות אירועי ירי המוני, בחלקם בבתי ספר, שהיורה בהם היה בעל רישיון לנשיאת נשק חם ואף נשק אוטומטי.

כזכור על פי התבחינים החדשים יאפשרו מתן רישיון לכלי נשק לשתי קבוצות מרכזיות: ראשית, לוחמים בעלי הכשרה של רובאי 07 ומעלה בצה"ל ובמשטרת ישראל, וכן קצינים מדרגת סגן ונגדים מדרגת רס"ר. ללא קשר לשאלה האם מבקש הרישיון באמת זקוק לאקדח מהסיבות שהיו מוגדרות עד כה: לצורך עבודתם או בשל מיקום מגוריהם.

התנגדות נוספת למהלך באה סביב השאלה מדוע מדינה בה ישנם כל כך הרבה גופי ביטחון אינה מסוגלת לספק הגנה לאזרחיה. רבים רואים במהלך זה הפרטת הביטחון האישי ושידור מסר לאזרחים: אתם לא מוגנים אלא אם תגנו על עצמכם. עלו גם שאלות סביב מניעי המהלך להקלת רישיון נשיאת הנשק ומעורבות חברות הנשק והאבטחה במהלך.

ח״כ מוסי רז (מרצ) אמר על כך כי "הממשלה מחמשת את הציבור משום שהיא לא מסוגלת להגן עליו. אנחנו מחמשים את הציבור מתוך תחושה מוצדקת שהממשלה לא מצליחה להגן על הציבור. האמירה של משרד הפנים כי "לכל אדם יש זכות להגן על עצמו״ אבסורדית לאור התבחינים והיא הפרטה של הביטחון האישי הלכה למעשה. חימוש הציבור מביא עמו יותר התאבדויות, יותר גניבות ויותר פשע".

ח"כ רוזין התייחסה אף היא להיבט זה. "התבחינים הללו מסכנים את האוכלוסייה, הניסיון של השר ארדן להשתמש בתירוץ שמדובר בביטחון ברחובות הוא פופוליסטי ולא אחראי. שמירה על הביטחון זה תפקיד משרדו ותפקידם של הכוחות המזוינים, לא של תושבי ותושבות המדינה".

סערה נוספת היתה כאשר חילופי דברים בין שתי חברות כנסת הובילו לאמירות חריפות סביב סוגיית החימוש והמענה שהיא אמורה לתת לטרור היחידים. ח״כ שרן השכל מהליכוד אמרה כי: "פיגועי טרור רבים נעצרו על ידי אזרחים נושאי נשק כמו הגיבור ארי פולד שבגופו ובחייו מנע הרג של אזרחים נוספים חפים מפשע". ח״כ עיידה תומא-סולימן מהרשימה המשותפת התפרצה לדבריה ואמרה: "את יודעת כמה חיים את חוסכת אם המתנחלים היו יוצאים משם (יו״ש)". על כך ענתה ח״כ השכל: "לומר שאם 'מתנחלים לא היו מתגוררים ביו״ש, הם לא היו נרצחים’, זה בדיוק כמו לומר לי-‘אם לא תלכי עם ביקיני, לא תאנסי׳".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!