דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברזיל

הבחירות בברזיל / ניצחון למועמד הימין הקיצוני בסיבוב הראשון | הסיבוב השני בסוף החודש

יותר נשק לאזרחים, קריאה להחזיר את ברזיל "לערכיה המסורתיים" והערות פוגעניות כלפי מיעוטים | זה לא נשיא ארה"ב, זה ז'איר בולסונארו שהפתיע וכמעט ניצח ללא צורך בסיבוב נוסף | מולו יתמודד מועמד מפלגת הפועלים הנושא גיבנת של האשמה בשחיתות

תומך בולסונארו על רקע הבחירות בברזיל (AP Photo/Ricardo Borges)
תומך בולסונארו על רקע הבחירות בברזיל (AP Photo/Ricardo Borges)

עם תום ספירת הקולות בבחירות בברזיל נראה כי הבוחרים הביעו את שאט הנפש שלהם מהשחיתות והעלייה הנמשכת בפשיעה כשהעניקו 46% מהקולות למועמד הבוטה, איש הצבא לשעבר, ז'איר בולסונארו, שהבטיח להחזיר את ה"ערכים המסורתיים" של ברזיל, לכלוא פוליטיקאים מושחתים ולתת למשטרה יד חופשית יותר במאבקה בסוחרי הסמים.

אולם, מרשים ככל שיהיה הישגו של מועמד הימין הקיצוני, הוא רחוק 4% מניצחון בסיבוב הראשון וייאלץ להתמודד ב-28 באוקטובר בסיבוב שני מול מועמד השמאל, פרננדו חדאד, שהגיע למקום ה-2 עם 29% בלבד מן מהקולות. חדאד, נציג מפלגת הפועלים שמונה על-ידי לואיז אינאציו (לולה) דה סילבה, נשיאה לשעבר של ברזיל המרצה כיום עונש מאסר, צפוי על-פי הסקרים להוות אתגר קשה יותר עבור בולסונארו בסיבוב השני.

פרננדו חדאד (מימין) וז'איר בולסונארי (AP Photo/Silvia Izquierdo)
פרננדו חדאד (מימין) וז'איר בולסונארי (AP Photo/Silvia Izquierdo)

על-אף שמרבית הסקרים חזו את ניצחונו של בולסונארו בסיבוב הראשון, התוצאה הייתה גבוהה מן המצופה והוא עקף מועמדים עם תקציבים גבוהים יותר, תמיכה של המפלגות הוותיקות, ויותר זמן שידור בחינם בערוצי הטלוויזיה. בולסונארו עשה במקום זאת שימוש אפקטיבי ברשתות החברתיות על-מנת להפיץ את מסריו ובעיקר את הטענה כי הוא היחיד שיכול להביס את השחיתות והפשע ולשפר את מצבה הכלכלי של ברזיל.

"זהו ניצחון לאנשים ההגונים שרוצים את הטוב ביותר עבור ברזיל", אמרה ביאנקה סאנטוס, פסיכולוגית בת 40 שהייתה בין המתכנסים מחוץ למלון בו צפה בולסונארו בתוצאות. "אני מאמינה שהוא היחיד עם תכנית רצינית לסיים את הפשיעה".

נשיא ברזיל לשעבר, לולה אינציו דה סילבה, מנופף לתומכיו מתוך מטה איגוד עובדי המתכת, בו התבצר מפני המשטרה (צילום: AP Photo/Nelson Antoine).
נשיא ברזיל לשעבר, לולה אינציו דה סילבה, מנופף לתומכיו מתוך מטה איגוד עובדי המתכת, בו התבצר מפני המשטרה (צילום: AP Photo/Nelson Antoine).

עבור הבוחרים, בולסונארו וחדאד מייצגים קטבים הפוכים של חזון אודות עתידה של ברזיל. בולסונארו הבטיח לקצץ בהוצאות הממשלה, להפריט מה שרק ניתן במדינה המאופיינת בריכוזיות גבוהה ולשים מכשול בדרכן של תנועות חברתיות שהלכו והתחזקו בברזיל בשנים האחרונות. לעומתו, נאמן לשורשים של מלגת הפועלים, חדאד הבטיח להיאבק בפערים החברתיים, להפיל הצעה עומדת לשינוי חוקי העבודה במדינה ולהשקיע יותר בחינוך.

בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

המקום אליו המנהיג הבא של ברזיל ייקח את כלכלתה, הגדולה באמריקה הלטינית, ישפיע רבות על המדינות הסובבות המקיימות מסחר ער עם המדינה. בנוסף יעמדו לפתחו דילמות הקשורות לוונצואלה ולאלפי הוונצואליאנים שחצו לאחרונה את הגבול בצפונה של ברזיל. בולסונארו הבטיח קו תקיף יותר כלפי ונצואלה ומשטרי שמאל אחרים ולחזק את היחסים עם ארה"ב. לא ברור מה בולסונארו מתכנן לעשות כדי להעמיק את הבידוד של נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, אולם הוא הציע להקים מחנות בעבור אזרחי ונצואלה שנמלטו מארצם בשל הכלכלה הקורסת.

אולם, עדיין מרבית הקמפיין של בולסונארו התמקד בענייני הפנים של ארצו כשהוא מציג מדינה בהתמוטטות בה סוחרי סמים ופוליטיקאים מושחתים גונבים באותה קלות ובהיעדר תגובה מצד שלטונות החוק והריקבון המוסרי השתרש. הוא קרא להקלות בחוקי הבעלות על נשק כדי שאזרחים יוכלו להילחם בפשיעה, עודד את השוטרים לירות יותר בפושעים והטיף להחזרת הערכים הברזילאים "המסורתיים" כשישנם כאלה שחוששים שאותם ערכים דומים מדי לימי הדיקטטורה של ברזיל בשנים 1964-1985 וביקרו את התבטאויותיו הפוגעניות כלפי נשים, שחורים ולהט"בים. חדאד, לשעבר שר החינוך, הקדיש זמן רב לטענות כי דה סילבה, המנטור שלו, נכלא שלא בצדק – צעד שכוון לזכות באהדתם של הבוחרים שעדיין תומכים בדה סילבה למרות הרשעתו בשחיתות. תומכים רבים של מפלגת הפועלים עדיין זועמים על הדחתה מן השלטון ב-2016 של דילמה רוסף, יורשתו של דה סילבה.

שלט בחירות של חבר הקונגרס השמרן ז'איר בולסונארו שעידן את מתקפותיו על דה סילבה כדי לזכות בקולות תומכיו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
שלט בחירות של חבר הקונגרס השמרן ז'איר בולסונארו שעידן את מתקפותיו על דה סילבה כדי לזכות בקולות תומכיו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

הפרשנים הפוליטיים בברזיל מעריכים כי כעת, בתקופה שנותרה עד לסיבוב השני והמכריע, בולסונארו יתמקד בלתקוף את חדאד ומפלגת הפועלים על השחיתות במפלגה ועל הרשאתו של דה סילבה. ואכן, בולסונארו כבר הדגים את יכולתו לשחק היטב על הכעס בברזיל כלפי הפוליטיקאים אך במקביל, קומם עליו מספר כמעט זהה של אנשים בשל הערותיו הפוגעניות כלפי מיעוטים והסקרים מראים כי לבולסונארו צפוי מאבק צמוד מול חדאד בסיבוב השני.

בוחרים רבים, המאוכזבים ממצבה של הדמוקרטיה הברזילאית, טוענים כי הם חשים לכודים לנוכח שתי הבחירות שלהם, בולסונארו וחדאד, תחושה שככל הנראה תלך ותעמיק בשבועות שנותרו עד לסיבוב השני. "לא אהבתי אף אחד מהמועמדים וחשתי צורך לבחור בפחות גרוע מבין שניהם", אמר פרדריקו וסקונסלס, פנסיונר מענף הפלדה בן 68. "מפלגת הפועלים הצליחה להרוס את המדינה עם השחיתות והגניבה… אז החלטתי להצביע לבולסונארו, היחיד שיכול לחסום את חזרתה של מפלגת הפועלים", אמר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!