דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עובדים מול טייקונים / עובדי שיכון ובינוי לשרי אריסון: מכרת אותנו בזול, איפה הערכים?

אריסון מכרה את חלקה בענקית הבנייה תמורת 1.1 מיליארד שקלים, אך העובדים לא יראו שקל | יו"ר הוועד: "דורשים עיגון ההסכמים הקיבוציים ותמורה הולמת" | אריסון: "צר לי שעושים שימוש ציני בעשיה הערכית שהיא בליבי"

שרי אריסון על אתר בנייה (צילום:פלאש90 עיבוד: אידאה).
שרי אריסון על אתר בנייה (צילום:פלאש90 עיבוד: אידאה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כאשר חברת אריסון השקעות, בבעלות אשת העסקים שרי אריסון, מיקמה את משרדיה בשדרות שאול המלך בתל-אביב, לצד האופרה והמוזיאון, ודאי ביקשה ליהנות מאווירת התרבותיות העירונית האופיינית לאזור. נכון לאתמול הדבר לא התאפשר. כ-200 עובדים נחושים של חברת שיכון ובינוי התייצבו במקום, חמושים במגפון, צפצפות ומשרוקיות, והקימו מהומה גדולה. מטרתם הייתה למחות כנגד שרי אריסון.

"איך יתכן שאת ומשפחתך ידעתם לפנות אלינו העובדים כשהייתם צריכים נשיאה בנטל, אבל בנקודה כזאת אנחנו הופכים שקופים?" כתבו העובדים לאריסון.

"במשך 21 שנה סמכנו עליה," קרא חיים שגיב, יו"ר ועד המהנדסים בחברה, אל תוך המגפון. "חינכו אותנו… אמרו לנו צריך ערכים, צריך מודל קיימות… למען מי? למעננו ולמען הדורות הבאים!" קרא בפתוס מוגזם, בהתייחסות שהובנה על ידי כל המפגינים לאופן שבו אריסון הציגה את הובלתה את החברה. אריסון, עד לאחרונה בעלת השליטה אף בבנק הפועלים, התפרסמה כידוע גם בזכות יומרותיה הפילנטרופיות, כדוגמת "יום המעשים הטובים".

"זוכרים את הדברים האלו?" קרא שגיב למפגינים, "אבל מה קיבלנו בסוף? כשמכרו את החברה?" העובדים והעובדות הזועמים השיבו בצעקות ובשריקות משרוקית. קולה של אחת המפגינות התנשא מעל הכל כשקראה בכעס "יפת נפש!".

הפגנת העובדים היא חלק מסכסוך עבודה שמתקיים בענקית הבנייה הישראלית, ומתרחש על רקע הטלטלה הגדולה שעוברת קבוצת שיכון ובינוי. לפני כארבעה חודשים רכש איש העסקים האמריקאי (והישראלי לשעבר) נתי סיידוף את השליטה בחברה מידי אריסון תמורת כ-1.1 מיליארד שקלים. השינוי בבעלים מביא לשורה של שינויים בהרכב הדירקטוריון וההנהלה הבכירה, הכולל סבב מינויים שטרם הושלם.

עוד קודם לשינוי בבעלת השליטה, על שיכון ובינוי עברה שנה קשה – בפברואר התפרסמה העובדה שהמשטרה חוקרת חשדות על פיהם בכירים בחברה שילמו שוחד במסגרת פרוייקט של החברה באפריקה. במסגרת פרוייקטים שהקבוצה שותפה בהן נהרגו במהלך 2018 שלושה פועלים (בהא' עדנאן כנאנה מיפיע בינואר, צ'ן זונג הסיני במאי ומוחמד זיאדאת ממוקייבלה שבעמק יזרעאל ביולי האחרון, כך על פי נתוני פרוייקט "נרתמים" של "קו לעובד").

אולם ניתן לומר שסכסוך העבודה בחברה נובע בעיקר מאי-הוודאות אליה נזרקו קרוב ל-9,700 עובדים ועובדות על רקע העברת השליטה מאריסון לסיידוף. העובדים ציפו כי בתוך תהליך המכירה זכויותיהם ישומרו, וההסכמים הקיבוציים הנהוגים בחברה יעוגנו מחדש. בנוסף לכך ציפו העובדים לראות חלק מלמעלמה ממיליארד השקלים שאריסון יוצאת עמם מהחברה – יש לציין שהמחיר הנמוך שבו נרכשה בזמנו שיכון ובינוי מידי חברת העובדים זכה לביקורת – מגיעים גם אליהם.

עובדי שיכון ובינוי בהפגנה מול משרדי אריסון השקעות, 11 באוקטובר 2018. העובדים מחו כנגד העובדה שבעת מכירת החברה מידי שרי אריסון לנתי סיידוף לא עוגנו זכויותיהם, וכן לא זכו לקבל את חלקם ברווחי אריסון מהמכירה (צילום: עובדי שיכון ובינוי)
עובדי שיכון ובינוי בהפגנה מול משרדי אריסון השקעות, 11 באוקטובר 2018. העובדים מחו כנגד העובדה שבעת מכירת החברה מידי שרי אריסון לנתי סיידוף לא עוגנו זכויותיהם, וכן לא זכו לקבל את חלקם ברווחי אריסון מהמכירה (צילום: עובדי שיכון ובינוי)

אך לא כך קרה. המכירה סוכמה ב-13 ביוני האחרון. העובדים מציינים את העובדה שאריסון התעקשה שסיידוף יתחייב לתרום כ-25 מיליוני שקלים לפילנטרופיה כחלק מהתחייבויותיו במסגרת הרכישה, אך לא דאגה לאלפי העובדים של החברה.

במכתב כואב ששלחו העובדים לאריסון ב-1 באוגוסט והגיע לידי 'דבר ראשון' הם קבלו על עובדה זו באופן מר. "אנו מופתעים והמומים מכך שהתנהלותך בתהליך הרכישה התרחשה כאילו העובדים הם סחורה חסרת נשמה", כתבו ראשי שבעת הוועדים המאוגדים בחברה.

חיים שגיב, יו"ר ועד המהנדסים בשיכון ובינוי, בהפגנה מול משרדי אריסון השקעות ב-11 באוקטובר 2018. (צילום: עובדי שיכון ובינוי)
חיים שגיב, יו"ר ועד המהנדסים בשיכון ובינוי, בהפגנה מול משרדי אריסון השקעות ב-11 באוקטובר 2018. (צילום: עובדי שיכון ובינוי)

המכתב, שנחתם על ידי פאולינה וייץ, אחת מראשות הוועדים בחברה, מגולל את ההיסטוריה של העובדים עם משפחת אריסון, לפחות לפי תפישתם. בין היתר הזכירה וייץ כי רכישת שיכון ובינוי מידי ההסתדרות (חברת העובדים) על ידי תד אריסון, אביה של שרי, לא הייתה מתאפשרת אילולא השתתפו עובדי החברה ברכישה יחד עמו. וייץ ציינה שהעובדים רכשו ב-1998 נתח מהחברה, באמצעות כספיהם ובאמצעות הלוואה שהעמיד להם אריסון בעצמו, אך בהמשך העובדים ויתרו על חלקם בחברה על מנת לבצר את גרעין השליטה של משפחת אריסון.

בהמשך, טוענת וייץ, כיסו העובדים על כשלונות של בעלת השליטה וההנהלה לצורך הצלת החברה. "העובדים שילמו, הן בהשלמה עם פיטורים מסיביים והן בויתור על חלק משמעותי משכרם, כל זאת מתוך אותה תחושת שותפות ונאמנות עם משפחתך", כתבה וייץ.

"איך יתכן", התרעמה וייץ בשם עובדי שיכון ובינוי, "שאת ומשפחתך ידעתם לפנות אלינו העובדים כשהייתם צריכים נשיאה בנטל, אבל בנקודה כזאת אנחנו הופכים שקופים".

נתי סיידוף ושרי אריסון (צילום: יח"צ)
נתי סיידוף ושרי אריסון (צילום: יח"צ)

ככל הידוע אריסון השיבה במכתב לוועדי העובדים, בו דחתה את טענותיהם, ולטענת אריסון העובדים קיבלו חלק מהסבריה. "נציגי הועדים של שיכון ובינוי עצמם, במכתב שכתבו לי ב-9 באוגוסט", מסרה אריסון ל"דבר ראשון", "בחרו לציין כי 'אנו שלמים לחלוטין עם הערכים שניסית והצלחת להטמיע בחברה'." (ראו התגובה המלאה בתחתית הכתבה).

אבל, כמו שאומרים לא פעם, עם ערכים לא הולכים למכולת. ועובדי החברה נותרו גם באי ודאות מקצועית ביחס לתכניות בעל השליטה החדש וגם ללא כל הכרה בחלקם בהשאת הערך של החברה. עובדה זו מטלטלת כיום את החברה שציינה זה מכבר 95 שנים להקמתה.

באמצע ספטמבר הכריזו העובדים סכסוך עבודה סביב דרישתם להיכנס למשא ומתן על כלל ההיבטים הנובעים מהמכירה, לרבות הצורך בהארכת תוקפם של ההסכמים הקיבוציים ושיתופם של העובדים בפירות המכירה. אולם דרישתם של העובדים טרם התקבלה, ובימים שבהם סיידוף, בעל השליטה החדש, עדיין עסוק במילוי שורות הדירקטוריון וההנהלה, נראה שלא ממהרים לשבת עמם לדיון. את כעסם הם מפנים במקביל לאריסון. בהפגנה מול משרדה הם החזיקו שלטים "מכרת אותנו בזול" ו-"ידעת לקחת, דעי לתת".

שרי אריסון ביציאתה ממשרדי להב 433 לאחר חקירתה. 12 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)
שרי אריסון ביציאתה ממשרדי להב 433 לאחר חקירתה. 12 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)

בשיכון ובינוי העדיפו שלא להגיב לטענות ולהפגנה אמש, אך בהודעת החברה לבורסה בתל-אביב בדבר סכסוך העבודה נכתב כי "לחברה מסורת ארוכת שנים של כיבוד הסכמים ומחוייבות ליחסי עבודה תקינים. עמדת החברה הינה כי ההודעה על סכסוך העבודה היא חסרת יסוד, שכן זכויות עובדי החברה מובטחות ומתקיים משא ומתן להארכת התוקף וחידוש ההסכמים הקיבוציים".

את כעסם מפנים העובדים כעת כלפי הבעלים הישנים והחדשים גם יחד. "שוב ושוב העובדים שילמו את המחיר," אמר שגיב ל'דבר ראשון', "אבל לא כך ציפינו שההנהלה תתנהג כלפי העובדים. צריך לחתום על ההסכמים הקיבוציים וצריך לתת לעובדים תמורה נאותה, כמו שמקובל במשק".

שרי אריסון מסרה ל'דבר ראשון': "מכרתי את שיכון ובינוי מתוך כוונה טובה לאדם שאני מאמינה כי יעשה טוב לחברה ולעובדיה. לאורך שנים רבות, בעשייה העיסקית שלי ובכלל, אני פועלת להטמעת חזון וערכים, נתינה ואיכפתיות לאדם ולסביבה ויש לי אין סוף קבלות על העשייה העניפה בתחומים אלו".

"צר לי", אמרה אריסון "כי כחלק מסכסוך עבודה עם חברת שיכון ובינוי בוחרים לעשות שימוש ציני ולתקוף אותי דווקא על העשייה הערכית שהיא בליבי – מה גם שנציגי הוועדים של שיכון ובינוי עצמם במכתב שכתבו לי ב-9 באוגוסט בחרו לציין, כי 'אנו שלמים לחלוטין עם הערכים שניסית והצלחת להטמיע בחברה'".

"אני אוהבת את שיכון ובינוי ואת עובדי החברה ומאחלת להם ולבעלים החדשים המשך עשייה פורייה", חתמה אריסון את תגובתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!