דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / אנטון מרצנקו הוא העובד שנהרג אתמול באתר בנייה של אלקטרה בבת ים

מרצנקו בן ה-26 מחולון, נפל מגובה רב לפיר אשפה באתר "אלקטרה על הים", כוחות מד"א קבעו את מותו במקום | מרנצקו הוא העובד ה-33 שנהרג בענף הבניין מתחילת השנה והעשירי שנהרג באתרי החברה בשלוש השנים האחרונות

תאונת עבודה, נפילה מגובה באתר בניה ברחוב הקוממיות פינת רחוב הנביאים בבת ים, 14 באוקטובר 2018 (הפורום למניעת תאונות עבודה)
תאונת עבודה, נפילה מגובה באתר בניה ברחוב הקוממיות פינת רחוב הנביאים בבת ים, 14 באוקטובר 2018 (הפורום למניעת תאונות עבודה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אנטון מרצנקו בן ה-26 מחולון, נהרג בתאונה באתר בנייה בבת ים. העובד נפל מגובה רב לפיר אשפה, באתר "אלקטרה על הים" של חברת אלקטרה בניה בצומת הקוממיות פינת הנביאים בעיר. כוחות מד"א שנקראו למקום בסביבות השעה עשר מצאו אותו בלא סימני חיים וקבעו את מותו.  משטרת ישראל פתחה בחקירת האירוע, דיווח הועבר כמקובל לנציגי משרד העבודה. במהלך היום נחקרו 9 בעלי תפקידים באתר בידי המשטרה, ארבעה מהם באזהרה. כולם שוחררו בתום חקירתם.

זהו העובד ה-33 שנהרג מאז תחילת השנה, והעובד העשירי שנהרג באתרי אלקטרה בניה בשלוש השנים האחרונות. לאחר מותם של  ראמי עבדאללה עלי בדר (34), ואבראהים זכריא מחמד אלחדידי (32) בקריסת פיגום תלוי באתר החברה באוגוסט האחרון, סומנה החברה על ידי פעילים חברתיים כיעד מרכזי לדרישה ללקיחת אחריות מצד חברות הבניה הגדולות על ריבוי התאונות בענף. הפגנות בעניין נערכו מול ביתו של מנכ"ל קבוצת אלקטרה, איתמר דויטשר.

צו סגירה לאתר "אלקטרה על הים" בבת ים, בו נהרג עובד, 14 באוקטובר 2018. (צילום: באדיבות מינהל הבטיחות והביאות התעסוקתית, משרד העבודה והרווחה)
צו סגירה לאתר "אלקטרה על הים" בבת ים, בו נהרג עובד, 14 באוקטובר 2018. (צילום: באדיבות מינהל הבטיחות והביאות התעסוקתית, משרד העבודה והרווחה)

בשעות הערב הגיעו מספר פעילים חברתיים פעם נוספת לביתו של דויטשר, במחאה על מותו של מרצנקו. הפעילים קראו 'מנכ"לים בארמונות כשפועלים בארונות", ו"אנשים במקום רווחים". "אתם ממש צודקים. זה לא מעניין אותם כלום ממי שמת" הגיב למפגינות אחד השכנים לאחר שבהפגנות הקודמות זכו לתגובות קרות ואף עוינות מצד שכנים.

מחאה מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה, לאחר מותו של אנטון מרצנקו ז"ל, באתר בנייה אתמול (צילום: פעילים)
מחאה מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה, לאחר מותו של אנטון מרצנקו ז"ל, באתר בנייה אתמול (צילום: פעילים)

ביום שני בשבוע שעבר נפטר מפצעיו פאדי אבו נאב  בן ה-23 בבית החולים בילינסון לאחר שנפגע בתאונת עבודה. מותו דווח בכתבתו של חסן שעלאן כתב וויינט, ותחקיר של מוסף הנדל"ן בגלובס העלה כי נפצע במהלך שיפוץ מחסן בגן האירועים "הגבעה בברנר" בקיבוץ גבעת ברנר ב-27 בספטמבר. פציעתו הוגדרה בתחילה על ידי מד"א בינונית, והוא הועבר לבית החולים קפלן, שם כאמור נפטר מפצעיו.  דבר מותו פציעתו של אבו נאב המנוח לא היו ידועים למשטרה, למשרד העבודה או לבעלי "הגבעה בברנר" ופרטי התאונה התבררו רק בעקבות תחקיר 'גלובס'.

"העובדה שהמידע אודות תאונה זו מתפרסם בדרך מקרה בשל פעילותנו וזו של עיתונאים המסורים לעניין,  ולא בפעם הראשונה,  חושף את אוזלת ידו של משרד העבודה בניטור ופיקוח על תאונות עבודה, בין השאר נוכח העובדה שמנהל הבטיחות התעסוקתית אינו מקבל דיווחים על תאונות מסוכנויות ההצלה ומבתי החולים, ונסמך בעניין זה על המשטרה או על מידע המגיע מאיתנו הגופים האזרחיים" מסרה בעקבות כך עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין. דבר ראשון חשף כבר בעבר כשל זה, ואף פנה בנושא למשרד הבריאות – שהבהיר כי לא יתנגד לחקיקה שתורה לבתי החולים לדווח למינהל הבטיחות על פצועים מתאונות בניין.

"מחדלים אלו מצטרפים לכישלון החמור של משרד העבודה בשנה החולפת ביישום הטלת העיצומים (הקנסות) הכספיים על אתרי הבנייה… ונוכח חומרתו הגוברת של המשבר הבטיחותי באתרי הבנייה המשתקפת בעלייה התלולה (כ-30%) במספר ההרוגים השנה לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד" הוסיפה תגרי. "אין מנוס מהסמכת מפקחי הבטיחות לסגור לפרקי זמן ממושכים אתרי בנייה בהם נמצאו הפרות בטיחות נרחבות או חוזרות. זאת, לצד צעדים נוספים הנדרשים ובהם שיפור הדרכתם של עובדים והפיקוח על איכותה, הטלת חובה להעסקת ממוני בטיחות באתרי הבנייה, נקיטת צעדים משמעתיים כנגד חברות קבלניות מצד רשם הקבלנים במשרד השיכון, והאצת הקמתה של יחידת החקירות הייעודית במשטרת ישראל לתאונת עבודה והעמדתם לדין של גורמים שגרמו ברשלנותם למותם של עובדים או לפציעתם הקשה. יש לקוות כי סכסוך העבודה עליו הכריזה הסתדרות העובדים בימים אלה יביא בהקדם לקידום פתרונות יעילים לטווח הקצר והארוך לצמצום היפגעותם של עובדים בתאונות עבודה באתרי בנייה ובכלל".

בהפגנה שנערכה בסוף אוגוסט מול ביתו של מנכ"ל הקבוצה איתמר דויטשר והסמנכ"לית רונית ברזילי בצהלה, אמר עמי קאופמן לדבר ראשון: "באתי כדי להפסיק את הקטל, להוציא אנשים מהאדישות". קאופמן וביתו, נפצעו בפברואר שנה שעברה בנפילת מנוף במשקל 50 טון על רכבם. תאונה זו התרחשה באתר של חברת מבנים ונתיבים – סמוך לאתר התאונה הקטלנית היום. מלבד פועלי הבניין נהרגו השנה גם שני עוברי אורח בתאונות בסמוך לאתרי הבניה.

מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר (צילום: יח"צ)
מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר (צילום: יח"צ)

בתחילת השבוע שעבר הכריזה ההסתדרות, לבקשת היו"ר אבי ניסנקורן, על סכסוך עבודה כללי במשק בנושא משבר הבטיחות בענף הבניין. בתום 14 ימים מההכרזה, תוכל להורות על השבתה כללית של המשק, במידה ודרישותיה לא יענו.

מחברת אלקטרה בנייה נמסר בתגובה: "אלקטרה בנייה משתתפת בצער משפחת ההרוג, וברגעים אלה נבדקות נסיבות המקרה הספציפי בשטח. החברה בוחנת ומתחקרת כל אירוע בטיחותי מתוך מטרה להפיק מסקנות ותובנות שיימנעו מקרים דומים. לאור התאונות האחרונות, עוד לפני המקרה המצער שאירע הבוקר, הוחלט בחברה על מספר צעדים מידיים נוספים להגברת הבטיחות בפרויקטים השונים, ביניהם מינוי צוות של יועצים חיצוניים מנוסים בתחומי הבנייה והבטיחות, אשר בוחנים באופן שוטף את הבטיחות באתרי החברה תוך שימת דגש על דרכים לשיפור מתמיד ומידי של הנושא ככל שניתן. נדגיש, כי בשנה האחרונה הסתכם תקציב הבטיחות של אלקטרה בנייה בכ-20 מיליון שקל. מערך הבטיחות של אלקטרה בנייה כולל את כל אנשי השטח, צוות של כ-250 עובדים, מתוכם כ-130 מנהלי עבודה ו-8 ממוני בטיחות. מאחר ותאונות עבודה רבות בענף הבנייה נגרמות בקרב עובדים של קבלני משנה, לרבות בפרויקטים של החברה, מגבירה אלקטרה בנייה את פעולות ההסברה והאכיפה בתחומי הבטיחות מול קבלני המשנה ועובדיהם, ובמידה ונמצאים ליקויי בטיחות, מפעילה החברה סנקציות נגד קבלני משנה, שלא מקיימים את נוהלי הבטיחות הקבועים בחוק ובחוזים החתומים על ידם בפרויקטים השונים שלה, לרבות החלפתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!