דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשק

ברחובות שלנו / המפכ"ל מזהיר: 400 מיליון ש"ח קוצצו מהתוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית

אלשיך הגיע לוועדה לביקורת המדינה בעקבות דו"ח המבקר על האלימות בחברה הערבית, ומסר כי התקציב שניתן למשטרה על מנת להילחם בפשיעה, קוצץ דרמטית | "אני חרד מהעתיד מבחינה תקציבית", אמר המפכ"ל וציין ירידה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית השנה

רה"מ נתניהו, השר לביטחון פנים ארדן ומפכ"ל המשטרה אלשיך חונכים את תחנת המשטרה החדשה בכפר כנא. 21 בנובמבר 2017 (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
רה"מ נתניהו, השר לביטחון פנים ארדן ומפכ"ל המשטרה אלשיך חונכים את תחנת המשטרה החדשה בכפר כנא. 21 בנובמבר 2017 (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך התייחס אתמול (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה לבעיית האלימות בחברה הערבית, וטען: קוצצו 400 מיליון שקלים מתקציב התוכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי במשטרה. המשטרה היא רק זרוע אחת של תכנית 922, תוכנית חומש של המדינה, המתוקצבת ב-15 מיליארד שקלים, ומטרתה לקרב את החברה הערבית לשאר החברה הישראלית.

אלשיך התייחס לחשש התקציבי בו לדבריו המשטרה מצויה, וקרא לתיקצובה מחדש: "אני חרד מהעתיד מבחינה תקציבית: לא רק שקיצצו לנו 400 מיליון ב-2018, 2019 לא נראית טוב, ו-2020-2021 תלויות באוויר לחלוטין. אי אפשר לעשות את השינוי ביום אחד; גם אי אפשר להעביר מגנט ענק שיאסוף אליו באחת את כל כלי הנשק. התחלנו בתכנית שכל האינדיקטורים מעידים כי היא בכוון הנכון: יש פריצת דרך ויש מומנטום. אם רוצים לשמור עליהם – יש לתקצב מחדש את 2019-2020".

אלשיך השתתף בוועדה בהמשך לדו"ח חמור אותו פרסם מבקר המדינה באוגוסט השנה, ולפיו מאז שנת 2000 הגיע מספר הקורבנות בחברה הערבית, כתוצאה מאלימות ל-1,236. אף כי מדובר ב-20% מאזרחי המדינה, שיעור המעורבים בעבירות אלימות ובתיקי רצח מקרב החברה הערבית נע בין 40% ל-50%, ושיעור המעורבות של ערבים בישראל באירועי ירי היה 95%.

הוועדה לביקורת המדינה בדיון בנושא נשק בחברה הערבית (דוברות הכנסת)
הוועדה לביקורת המדינה בדיון בנושא נשק בחברה הערבית (דוברות הכנסת)

 

יו"ר הוועדה, ח״כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) התייחסה לדבריו ואמרה כי "קיצוץ ברוטאלי של 400 מיליון ש"ח בתוכנית הממשלה למיגור האלימות ולהתמודדות עם כמויות האמל"ח האדירות במגזר הערבי – חמורה ביותר, ובצדק רב הביע המפכ״ל את מורת רוחו ואת דאגתו מהקיצוץ. הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח התפארותו אתמול של ראש הממשלה על השקעה במגזר הערבי, אשר היום מתברר כי הייתה שקרית וריקה מתוכן. ריבוי האמל״ח והפשיעה במגזר הערבי הוא בעיה לאומית חריפה, אך לשיטת נתניהו אין צורך לפעול לפתרונה, די בנאום".

יחימוביץ' הוסיפה כי "קרבנות האלימות במגזר הערבי הם אזרחים ערבים חפים מפשע, ובדרך כלל לא יהודים, כפי שחלק נוטים לחשוב. אני מניחה שלו היה מדובר בקורבנות מהאוכלוסייה הכללית, הסיפור היה מוגדר כבר כאירוע טרור, והיינו רואים גיוס מלא של כל הגופים והמשאבים למיגור התופעה. יחד עם זאת, המפכ"ל הציג כאן נתונים של שיפור משמעותי מאוד בזמן קצר, ויש לשבח אותו על כך. מקומם ונורא ללמוד שהממשלה מקצצת במחי יד מאות מיליוני שקלים מכבשת הרש הזו, שמחירה יהיה המשך האלימות והקורבנות".

אורח רוח או סטריאוטיפים?

המפכ"ל הציג בוועדה נתונים ולפיהם חלה ירידה ניכרת במקרי רצח ובאירועי הירי בחברה הערבית ואמר: "אם יש גורם במדינת ישראל שחולל מהפכה בחברה הערבית זה המשטרה. לדוגמא, יש ירידה מ-77 מקרי רצח בשנה שעברה ל-40 בשנה זו". לצד הצלחת הנתונים, ביקש אלשיך אורך רוח ואמר כי "שלושים שנה של הזנחה לא נגמרת ביום אחד. ארגוני פשיעה במגזר היהודי לקח שנים למגר – אבוטבול 10 שנים, ואברג'ל מעל 10 שנים. ביחס להם, את כמות ארגוני הפשיעה והכנופיות הערביות, מיגרנו מהר יותר".

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא אמר בישיבה: "ערך קדושת החיים הוא החשוב יותר  והוא זה שצריך להנחות כי חייו של כל אזרח בכל מקום חייבים להישמר. פרט לדו"ח זה, אנו בעיצומה של עבודת ביקרות על המשילות בנגב וחלק מהנושאים לגבי החברה הערבית שקושרים לדו"ח מיגור הפשע בחברה הערבית, יבואו לידי ביטוי בדו"ח שיפורסם בקרוב".

מנהיגים ערבים וחברי כנסת בהפגנה נגד הנשק הלא חוקי ואזלת ידה של המשטרה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מנהיגים ערבים וחברי כנסת בהפגנה נגד הנשק הלא חוקי ואזלת ידה של המשטרה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

אלשיך קומם כנגדו מספר ח"כים בוועדה, כשאמר שהמשטרה לא יכולה להתייחס לכל מי שעובר על החוק כעבריין. "אם נתייחס לעבריין בכל מי שיורה בחתונה, נמלא את בתי הכלא. אבל, זה לא אומר שאפשר להשלים עם זה. אנחנו מפרידים בין סכסוך בין העבריינים לבין שינוי נורמות הציות לחוק. תחשבו מה זה עושה לילד כשהוא רואה לובשי מדים נכנסים לחתונה ועוצרים בן אדם? לא בכל מקום ניתן לפעול בשיטת אכיפה. אנחנו משנים את הנורמה הזאת של ירי בחתונות שהביא לאמל"ח כאורח שגרה". המפכ"ל אמר כי בכל הדרום בשבועות האחרונים לא היה כל אירוע ירי בחתונה, "אנחנו מכירים ויודעים על כל חתונה וכל חתן חותם שאין ירי וגם השייחים לא מופיעים בחתונות כאלו".

חה"כ עאידה תומא סולימן אמרה: "אתה המפכ"ל מסתכל עלינו בעין סטראוטיפית ולכן זו התוצאה. אירוע ירי זה לא חלק מהתרבות שלנו. הבעיה זה המנטליות של המשטרה ולא המנטליות של האזרחים". ח"כ אחמד טיבי: "כאשר בנתניה אתם מתייחסים אחרת לאזרחים, אתם יודעים להיות אפקטיביים אבל במגזר הערבי, המשטרה מתייחסת לאזרחים כחשודים". ח"כ טלב אבו ערער: "אין בכלל שיפור בפועל ברחוב ובפרט בימים אלו של ערב בחירות, האווירה היא ממש מתוחה ודע לך שמסתובבים המון תעודות מזויפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!