דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בחירות בברזיל / הסיבוב השני בבחירות לנשיאות ברזיל: מועמד הימין ניצח

אזרחי המדינה החמישית בגודלה בעולם הצביעו אתמול (א'), והכריעו בין שני המועמדים במירוץ סוער וצמוד | ז'איר בולסונארו, זכה ב-55.1% מהקולות בסיבוב השני ומועמד השמאל פרנדדו חדד זכה ב-44.9% מהם

בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
בחירות בברזיל, מפגינים תומכים במועמד ז׳איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תוצאות הבחירות בברזיל הגיעו ועתה ברור כי מועמד הימין ז'איר בולסונארו זכה ברוב של 55.1%.  מועמד השמאל פרנדדו חדד זכה ב-44.9%. אזרחי ברזיל הכריעו אתמול (ראשון), בסיבוב שני, מי יהיה הנשיא הבא של המדינה החמישית בגודלה בעולם. מנהיגים מרחבי העולם התקשרו לברך את הזוכה, הבולט שבהם הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

בולסונארו הוא מועמד שליהק את עצמו כביכול מבחוץ, למרות 27 שנות פעילות בפרלמנט. בולסאנרו חב את עלייתו לשלטון גם לתמיכתם של בריונים, ועלייתה של האלימות ברחובות ברזיל. הניצחון שלו מבטא כעס ואכזבה מהפוליטיקה ומהמצב החברתי כלכלי שהדרדר משמעותית בשנים האחרונות, ובייחוד בשנתיים האחרונות אחרי הדחת הנשיאה רוסף ממפלגת הפועלים וכליאתו של הנשיא לשעבר לולה.

בולסונארו, איש צבא לשעבר, הוא מועמדה של המפלגה הסוציאל-ליברלית (PSL) שהגנה פומבית על הדיקטטורה הצבאית ששלטה בעבר במדינה, תומכת באופן גלוי בעינויים ומציגה שלל עמדות מיזוגניות והומופוביות וגזעניות.

פרנדדו חדאד (משמאל) וז'איר בולסונארי (AP Photo/Silvia Izquierdo)
פרנדדו חדאד (משמאל) וז'איר בולסונארי (AP Photo/Silvia Izquierdo)

למרות, ואולי בגלל, עמדותיו השנויות במחלוקת, זכה בולסונארו ל-46% מהקולות בסיבוב הראשון שנערך בתחילת החודש. תחת הססמה "ברזיל מעל הכל, אלוהים מעל הכל", התבסס קמפיין הבחירות שלו על ההבטחה להחזיר את ה"ערכים המסורתיים" של ברזיל, לכלוא פוליטיקאים מושחתים ולתת למשטרה יד חופשית יותר במאבקה בסוחרי הסמים.

מולו מתייצב, מועמד מפלגת הפועלים (PT), שאחזה בשלטון עד הדחתה של הנשיאה דילמה רוסף – פרנדדו חדאד. למרות שזכה ל-29% בלבד בסיבוב הראשון, הסקרים מראים כי המועמד שמונה על ידי לואיז אינאציו (לולה) דה סילבה, נשיאה לשעבר של ברזיל המרצה כיום עונש מאסר, צפוי להוות אתגר קשה יותר עבור בולסונארו בסיבוב השני.לפי סקר של מכון Ibope, חדד נגס ביתרון 12% של בולסונארו והוריד אותו ל-8% בתוך חמישה ימים, כשהוא זוכה ל-46% תמיכה לעומת 54% של יריבו מהימין. סקר של Datafolha הראה פער של 10% לטובתו של בולסונארו.
עבור אזרחי ברזיל, בולסונארו וחדאד מייצגים קטבים הפוכים של חזון אודות עתידה של ברזיל. בולסונארו בעל תפיסות שוק חופשי תומך בהפרטות ובקיצוץ הוצאות הממשלה, והתבטא חריפות נגד קבוצות חברתיות רבות במדינה. לעומתו, הצהרותיו של חדאד קרובות  לשורשי מפלגת הפועלים, עם הבטחה להיאבק בפערים החברתיים, להפיל יוזמה לשינוי חוקי העבודה במדינה ולהשקיע יותר בחינוך.

המאבקים על השלטון הגיעו לרחובות, והאלימות במדינה גאתה סביב הבחירות. ברזיל, שהמסורת הדמוקרטית בה לא ארוכת שנים, מתקשה לשמור על יציבות, ותוצאות הבחירות הפעם קריטיות לעתידה.

מערכת הבחירות שתתקיים היום היא מהסוערות, הדרמטיות והאלימות ביותר שידעה המדינה. כמעט ואין בה אמצע, אלא שני קטבים חברתיים ואידאולוגיים הדוהרים לעבר התנגשות בלתי נמנעת – שלטון ההון מהול בלאומנות ושמרנות, אותו מייצגת המפלגה הסוציאל-ליברלית, מול כביכול זכויות עובדים ושוויון חברתי, המיוצגים בעיקר על ידי מפלגת הפועלים (PT).

למעשה, הבחירות הקרובות מסמנות מאבק על ההישגים שרשמה מפלגת הפועלים ב-13 שנות שלטונה, שהחלו עם בחירתו לנשיאות של לולה בשנת 2003 וכללו שורה של רפורמות חברתיות נרחבות. ב-2011 נאלץ לולה לפרוש מהנשיאות עקב האשמה במעשי שחיתות, וכיום הוא מרצה עונש מאסר. את מקומו תפסה חברת מפלגתו דילמה רוסף, שהודחה מהנשיאות על ידי הפרלמנט ב-2016, באמתלה של "שימוש לא חוקי בכספים". היא הוחלפה בסגנה, ראש התנועה הברזילאית הדמוקרטית מישל טמר, שהוביל רפורמות ניאו-ליברליות, הכוללות הפרטה ופגיעה באיגודים המקצועיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!