דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חרדות לזכויותיהן / חרדיות בשוק העבודה: הפרה שיטתית של זכויות, בעיקר מצד מעסיקים חרדיים

דוח שפרסמה שדולת נשים, לסיכום השנה הראשונה של הקו הפתוח לנשים חרדיות אותו היא מפעילה חושף תמונת מצב עגומה | בשדולה קראו לממשלה לנסח תוכנית לאומית לשיפור העסקתן של נשים חרדיות

נשים חרדיות בכנס קידום תעסוקה של נשים במרכז הטכנלוגיה של משרד הכלכלה. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
נשים חרדיות בכנס קידום תעסוקה של נשים במרכז הטכנלוגיה של משרד הכלכלה. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שדולת הנשים מציינת שנה לקו הפתוח שהיא מפעילה לזכויות נשים חרדיות בעבודה. מאז אוקטובר 2017 פנו לקו 892 נשים, 34% מהן בנושאים הנוגעים להליכי ולפיצויי פיטורים, 32% בנוגע לדיני עבודה שאינם קשורים לפיטורים כגון זכויות פנסיוניות, זכאות לימי חופשה, דמי הבראה או מחלה; 13% בנושאים הקשורים לביטוח הלאומי ובעיקר לדמי אבטלה וכ-23% מהפניות עסקו בנושאים מגדריים המוסדרים בחוק עבודת נשים כגון זכויות בהריון, בתקופת הלידה ולאחריה. 13 פניות היו בנוגע להטרדה או פגיעה מינית במקום העבודה.

מתוך דו"ח שפורסם על ידי שדולת הנשים בישראל
מתוך דו"ח שפורסם על ידי שדולת הנשים בישראל

בדו"ח שפרסמה השדולה, הובא סיפורה של א', שהועסקה במשך 10 שנים בחברה וסבלה מקיצוצים חוזרים ונשנים בהיקף שעות עבודתה. כשביקשה להתפטר בגין הרעה בתנאי העבודה שילם לה המעסיק, בניגוד לחוק, רק חלק מפיצויי הפיטורים המגיעים לה. בעקבות פנייתה לקו הפתוח היא הופנתה לעו"ד גולדי רוטנברג, שהגישה בשמה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בעקבות ההליך המשפטי שולמו לה כל הפיצויים להם הייתה זכאית, בסך של 36 אלף שקלים.

עובדת אחרת פנתה לקו אחרי שהתקבלה לעבוד כסייעת בישיבה תיכונית. יום אחרי תחילת שנת הלימודים נפגשה מיוזמתה עם המנהל בנוגע לסדרי העבודה, ובסוף הפגישה, ממש טרם החתימה על הסכם העבודה, סיפרה לו כי היא בהריון.  בעקבות כך הודיע לה המנהל כי היא לא מתאימה לעבוד במוסד ושלח אותה לביתה כשהוא מסרב להחזיר אותה לעבודתה. עובדת אחרת העידה כי שכרה במוסד חינוכי בו עבדה הולן במשך שנה שלמה, וכי מעסיק סירב להשיבה לעבודתה לאחר שחזרה מחופשת לידה בניגוד לחוק המפורש.

רוב הפניות הגיעו מנשים המתגוררות בירושלים, בני ברק ומודיעין עלית בעקבות פרסום ממוקד במקומונים ביישובים אלה. בימים אלה פועלות בשדולה להרחבת אזורי הפרסום. כ-35% מהפונות לקו אמרו כי הן עובדות בתחומי ההוראה או הטיפול בילדים. מרבית הפונות שהועסקו בתחומים אחרים הועסקו בתפקידים זוטרים: מזכירות, מוקדניות, קופאיות וכו'. רוב הפונות לא מסרו פרטים מלאים לגבי השתכרותן, אך למעלה מ-60% מהפונות שהסכימו לחשוף את שכרן מסרו כי הן משתכרות מתחת ל-5,000 שקלים בחודש. כ-60% מהפונות הועסקו במשרה חלקית (לעומת 32% מהנשים באוכלוסיה הכללית). כמחצית הפונות הועסקו בשכר שעתי.

הדו"ח מעלה כי עובדות חרדיות סובלות מהפרה שיטתית של זכויותיהן, בעיקר כשהמעסיק הוא עצמו גוף חרדי. שמותיהם של מעסיקים מסוימים שבו ועלו במספר רב של פניות. לפיכך קוראת שדולת הנשים לממשלה ליזום קמפיין ייעודי להגברת המודעות לזכויות בדיני עבודה הן בקרב עובדות ועובדים והן בקרב המעסיקים במגזר החרדי. כמו כן קוראת השדולה לחיבור גורמי האכיפה וההסדרה הרלוונטיים למנהיגי ומנהיגות החברה החרדית במטרה להעמיק את ההיכרות עם דיני העבודה והמחויבות לשמור עליהן, וכן לבצע מבצע אכיפה נרחב במקומות עבודה המעסיקים נשים חרדיות רבות – בדגש על אכיפת זכויות מגן כגון הפרשות לפנסיה ותשלום דמי הבראה.

לצד זאת קוראת השדולה להחלת תוכנית לאומית לשיפור איכות התעסוקה של נשים חרדיות, תוך קביעת יעדים איכותניים ומספריים הנוגעים לשכר, הכשרה, היקפי משרה ועוד, ולקידום העסקתן של עובדות הוראה חרדיות בהעסקה ישירה באמצעות משרד החינוך ולא באמצעות העמותות החרדיות השונות המתבררות פעמים רבות כמעסיקים פוגעני.

בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בשיעור הנשים החרדיות העובדות, אשר עבר זה לא מכבר גם את היעדים שהציבה הממשלה והגיע לכ-73%, בדומה לאחוז הנשים העובדות באוכלוסיה הכללית. עם זאת שכרן החודשי הממוצע של הנשים החרדיות נמוך בכ-39% מזה של נשים יהודיות שאינן חרדיות, והשכר השעתי הממוצע בכ-13%. שיעור העובדים והעובדות המאורגנים בחברה החרדית נמוך באופן משמעותי, דבר ההופך אוכלוסיה זו אף לפגיעה יותר.

הקו הפתוח פעיל בימים שלישי וחמישי בשעות 13:00-10:00 ומספרו – 03-3731200.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!