דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

המאבק בהפקרות / נדחתה הצעת חוק להקדשת כספי הקנסות לשיפור הבטיחות בבניין

הצעתו של ח"כ איל בן ראובן זכתה, אמנם, לתמיכת שר העבודה, אך הבוקר (א') דחתה אותה ועדת השרים לחקיקה | ראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה: "נערי האוצר מעדיפים שכספי הקנסות יכנסו לקופת האוצר"

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לענייני חקיקה הצביעה הבוקר (ראשון) נגד הצעת חוק של ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), לפיה הכספים הנגבים מהקבלנים במסגרת עיצומי הבטיחות בענף הבנייה יוקדשו לשיפור הבטיחות בענף הבניין. ההצעה נדחתה למרות שכתה לתמיכת שר העבודה והרווחה חיים כץ.

"חשיבותו של החוק גדולה בהתחשב במשאבים שחסרים לטובת מימוש הבטיחות בצורה הראויה" אמר בן ראובן, "החוק הינו ערכי ומוסרי מהמעלה העליונה, מאחר והוא מאפשר ליזמים ולקבלנים לדעת שהכספים שנלקחו מהם מושקעים בנושא הבטיחות שהוא בעדיפות העליונה. שר העבודה והרווחה תומך לחלוטין בהצעת החוק. נמשיך להיאבק על מנת להעביר את החוק הזה מהר ככל הניתן ומקווים לשיתוף פעולה מלא ממשרדי הממשלה בכלל ומהאוצר בפרט, בהעברת חוק חשוב זה".

ראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה הגיב בחריפות להחלטת הוועדה. "נערי האוצר והממשלה מעדיפים שכספי הקנסות יכנסו לקופת האוצר מאשר לשיפור תחום הבטיחות במדינה" טען, "התנהלות הממשלה בכל הנוגע לתאונות עבודה מקוממת לאור העבודה שהמדינה משלמת כ-4.7 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות עבודה במקום להשקיע במניעת תאונות ולשיפור תחום הבטיחות. כעת מוכח מעבר לכל ספק שהכרזת ההסתדרות החדשה על שביתה כללית במשק נכונה ומוצדקת נוכח אוזלת היד של מקבלי ההחלטות וישיבה על הגדר של כלל משרדי הממשלה".

חשוב לציין כי על אף שבמשרד העבודה והרווחה פרסמו לאורך השנה האחרונה כי הטילו עיצומי בטיחות על הקבלנים בעשרות מיליוני שקלים, עד כה פורסמו באתר רק כמאה עיצומים בסכום כולל של מיליונים בודדים. בארגוני הבטיחות טוענים על רקע העלייה במספרי ההרוגים השנה כי מדיניות עיצומים זו לא הוכיחה עצמה כיעילה – וקוראים למעבר לסגירת אתרים מפרי בטיחות לתקופות זמן ממושכות.

ייתכן שחלק מהקושי למקסם את האפקטיביות של שיטת העיצומים נובע מהחוסר בכוח אדם במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. כבר באוגוסט שנה שעברה ראיין דבר ראשון את זאב דיבסק, בכיר לשעבר במינהל, שהעריך שעל מנת ליישם מדיניות זו נדרשת הגדלה של כוח האדם בדומה להגדלה שנעשתה במינהל ההסדרה והאכיפה כשהחלו ליישם עיצומים מינהליים (אז קיבלו 157 תקנים נוספים). בשבוע שעבר אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ במליאת הכנסת כי הוא "מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד. שישבתו עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצרכי פיקוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!