דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סוף להפקרות? / יממה לשביתה: תכירו את הוועדים שנותנים גב לפועלי הבניין

יו"ר ועד עובדי אגד: "אנשים הולכים לעבוד בבוקר, ומתים. בתור ועד עובדים גדול, אני חושב שזה לשמש דוגמה ללכת דווקא עם החלשים" | יו"ר ועד עובדי רשות האוכלוסין: "כל יתר הדרכים האחרות מוצו והמדינה מתעלמת, אין לנו ברירה אחרת"

מנהיגי העובדים בכנס ההכרזה על שביתת הבטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)
מנהיגי העובדים בכנס ההכרזה על שביתת הבטיחות (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על פי החלטתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בעוד פחות מ-48 שעות צפוי המשק לעצור, אם לא תהיה פריצת דרך מול הממשלה באשר לדרישות הנוגעות לשמירה על חיי עובדים בכלל, ובענף הבניה בפרט.

ההחלטה על השביתה הכללית התקבלה בלב כבד בהנהגת הארגון, שבשנים האחרונות רותם את 'נשק יום הדין' לסוגיות עקרוניות ורחבות בלבד, המשפיעות על השכבות החלשות ביותר בישראל: משתכרי שכר מינימום, עובדי קבלן, קשישים, נכים וכעת עובדי ענף הבניין. אולם מי שנותן לנשק זה את כוחו להוביל את השינויים החברתיים המשמעותיים ביותר שהיו בישראל בעשור האחרון, הם העובדים עצמם שבוחרים שלא להגיע לעבודה, וחברי הוועדים הקוראים להם לעשות כן.

אני מאמינה שכל המחדלים ברמה המדינית שקורים לנו כאזרחים קורים בין היתר בגלל שאנחנו לא מספיק ערבים אחד לשני. כשאנחנו לא מאוחדים קל לעשות לנו הפרד ומשול.

יו"ר ועד העובדים באגד, יעקב ואחניש, נואם במהלך הפגנה. נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
יו"ר ועד העובדים באגד, יעקב ואחניש, נואם במהלך הפגנה. נובמבר 2016 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

"המאבק הזה צודק. אנשים הולכים לעבוד בבוקר, ומתים. בטיחות זה א'-ב' בכל דבר, ולא רק בענף הבניה" אמר לדבר ראשון יו"ר ועד עובדי אגד קובי ואחניש, והוסיף שהוא לגמרי תומך במהלך של ההסתדרות. "אנשים כועסים על זה שיש זלזול ומוות מיותר. מנופים יש היום בכל מקום, בכל אתר בניה. אנשים חיים מסביב, וזה יכול לפגוע גם בנו. זו סכנה היום, ושמעתי את יו"ר ועד המנופאים אומר 'כשאתה רואה מנוף תברח ממנו', כי אין בטיחות, אין בדיקה מספקת של הברגים, השרשראות, החיבור של המטען. זה הרי ענף שצריך להיות בו בטיחות ברמה המקסימלית, ויש על זה סולידריות. אנחנו ערבים האחד לשני, בתור ועד עובדים גדול, עם כ-4,500 עובדים – אני חושב שזה לשמש דוגמה ללכת דווקא עם החלשים. יש לזה גם ניראות נכונה יותר על מה היא העבודה המאורגנת, זו עזרה לזולת". בכנס שערכה ההסתדרות בשבוע שעבר דיבר יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, והבהיר כי הוא רואה קשר ברור בין הזלזול בחיי העובדים בענף הבניה לבין האלימות כלפי נהגי תחבורה ציבורית או אחיות בבתי החולים.

"אני שמחה שאבי הרים את הכפפה הזו, זה התפקיד של ההסתדרות. אנשים מתים ואנחנו ממשיכים בחיים שלנו כאילו כלום" אמרה ל'דבר ראשון' יו"ר ועד עובדי סלקום-נטוויז'ן מיה יניב.  "אנחנו כל הזמן מדברים עם העובדים, ומעבירים עדכונים, וכתבות מומלצות לקריאה. השבוע הדבר הכי חם היה כמובן הנושא של המאבק על הבטיחות. גם אצלנו יש עובדים שמטפסים על עמודים גבוהים ומסוכנים, טכנאים, ולפני המון המון שנים היה גם עובד שנהרג כשנפל מתורן, לפני תקופתי, וזה דבר נורא, עוד אחד מיני הרבה דברים שחייבים לתקן".

מיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום. צילום: אישי.
מיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום. צילום: אישי.

"אצלנו לא היה בעבר ועד ותרבות של מחאה על דברים שמפריעים לנו. ברגע שעושים מהלך התאגדות, אתה חייב לתת לאנשים גם את ה'תורה' שעומדת מאחורי זה, אחרת זה לא מחזיק מעמד. אני מדברת על המושג של 'הכי חזקים ביחד'. עובדי סלקום מבינים את זה. אני מאמינה שכל המחדלים ברמה המדינית שקורים לנו כאזרחים קורים בין היתר בגלל שאנחנו לא מספיק ערבים אחד לשני ולא מספיק דואגים האחד לשני. ואם דופקים קבוצה אחת לשאר זה לא מפריע. כשאנחנו לא מאוחדים קל לעשות לנו הפרד ומשול.  אחד האתגרים שלי כיו"ר ועד זה להטמיע את התפיסה המשפחתית שאנחנו אחד למען השני בכל דבר, וכולם גם יודעים שיש לנו ארגון גג שמקבל החלטות חשובות, שלא תמיד נוגעות ליום יום של כל אחד מאיתנו".

"זו שביתה חשובה שאינה מדברת על נושאים כלכליים אלא על ביטחון בעת העבודה", אמרה אמרה ל'דבר ראשון' שני שבתוב, יו"ר ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה. "גם העובדים שלנו חיים את הסיטואציות האלו ביום יום: מטפסים על גנגואים (סולמות) של אוניות בגובה רב ללא אמצעי מיגון. ביחידות האכיפה שלנו אין אמצעי מיגון ועובדים שלנו נדבקו בשחפת, עובדים מותקפים במעברי הגבול. מטרות השביתה הינן לבצע סדר בנושא זה שהוא רוחבי ונוגע לכלל העובדים. לצערי המדינה לא לוקחת אחריות בנושא ולכן הגענו לנקודה זו. שביתה כללית היא חלק מהאמצעים של ארגון עובדים, וכאשר כל יתר הדרכים האחרות מוצו והמדינה מתעלמת, אין לנו ברירה אחרת. אצלנו בארגון אנו מתארגנים לשביתה, ומוכנים לאות של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה מר אריאל יעקבי להתחיל לפעול".

פרוספר בן חמו יו"ר ארגון עובדי שירותי בריאות כללית בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
פרוספר בן חמו יו"ר ארגון עובדי שירותי בריאות כללית בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

"אנחנו כל הזמן שומעים שפועל נופל, נהרג, נפצע, ובתור מי שעובדים במערכת הבריאות אנחנו יודעים בדיוק מה הפציעות הללו, ומה גורלו של כל עובד כזה שנופל מבניין ומה מצפה לו" אמר שבוע שעבר יו"ר ארגון עובדי קופת חולים כללית פרוספר בן חמו בכנס הוועדים בהסתדרות. "כל העובדים במדינת ישראל מאוחדים, מאוגדים, נחושים ללכת לקרב הזה שנקרא הקרב על החיים. אנחנו מדברים על עובד שיוצא מהבית בבוקר למקום עבודתו ולא יודע אם יחזור או לא. אנחנו אומרים די. נצא לקרב הזה בשביל העובדים שמגיע להם את כל ההגנה".

פנחס עידן יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
פנחס עידן יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה בכינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק 1 בנובמבר (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

"אם צריך לסגור את מדינת ישראל עד שיתנו את כל מה שקשור בבטיחות, נעשה זאת" הבטיח גם יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, בכנס. "אם רוצים ללמוד איך עושים בטיחות – בואו לנתב"ג. הבטיחות שם מעל הכל, וזה צריך להיות כך בכל מקום".

" היה ניסיון רב של הדברות עם כל הגורמים במדינה כדי להגיע לנקודה שאפשר לשמור על אנשים שבאים לשמור על פרנסתם" אמר יו"ר ועד עובדי הדואר שמעון פרג'ון, בתור אחד מחברי הנהגת ההסתדרות אשר עודכן מצד יו"ר ההסתדרות בהתקדמות המו"מ. "לצערי עד עכשיו שום דבר לא פרץ. ואבי לקח על עצמו מאבק מאתגר. זה לא על שכר או תקנים, שהם חשובים מאוד, אלא על חיי אדם. אני סמוך ובטוח שהפורום שיושב כאן בהובלתך אבי, יצליח לשנות משהו בביטחון של חיי אדם ולשנות משהו במדינת ישראל".

"דווקא משום שאנחנו חברה מערבית עלינו להישמר היטב מפני התייחסות אלינו ככח עבודה בלבד" אמר לפני כשבועיים וחצי אחיאב שימחי, יו"ר ועד עובדי תנובה, בוועידת הסתדרות המעו"ף. "הדוגמה הטובה ביותר לכך היא החלטת יו"ר ההסתדרות לקיים שביתה כללית במשק ולהעיר את גורמי האכיפה והציבור לתופעה הכאובה והנוראה של תאונות העבודה. אינני חסיד של שביתות וסכסוכי עבודה, על אף שלעיתים איון מנוס מהן. החלטת היו"ר להשבית את המשק לטובת קדושת החיים, דאגה לאלמנות והיתומים, בין אם הם ישראלים או לא, זו הרוח הישראלית האמיתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!