דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

עבודה עולמית / המחירים צונחים ביום הרווקים הסיני? לא עבור העובדים בסין

לחץ הקניות גובר ומנהליה של חברה סינית שהכריחה את העובדים אצלה לשתות שתן ולאכול מקקים בגלל שהם לא עמדו ביעד הייצור, נעצרו השבוע | זו לא הפעם הראשונה בה נחשפות התעללויות כאלו בעובדים סינים | כמה זה עולה לנו?

מרכז קניות בסין (צילום: nui7711 / Shutterstock.com)
מרכז קניות בסין (צילום: nui7711 / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שלושה מנהלים של חברה סינית לשיפוץ הבית נכלאו לאחר שעובדים טענו שנקטו כלפי הצוות עונשים קיצוניים. לפי הדיווחים ב-south china morning post, העובדים סבלו מהצלפות בחגורה, בעוד שעובדים אחרים חויבו לאכול מקקים ולשתות שתן. "אם יעד המכירות לא יושלם עד סוף החודש הזה, מוביל הצוות יצטרך לאכול שלושה ג'וקים על כל מכירה כושלת", נכתב בהודעת טקסט אחת שקיבלו העובדים. עונשים אחרים היו שתיית חומץ או מי אסלה, מכירת קונדומים ורפידות סניטריות ברחוב וגילוח ראשם, כך עולה  מהודעות טקסט אחרות שקיבלו העובדים.

חודש הקניות האינטרנטי נפתח לפני מספר ימים עם ימי מכירות שחרגו מזמן מגבול ההגיוני, בהם – יום הרווקים הסיני ב-11/11, הבלאק פריידי ב-23 וסייבר מאנדיי ב -26, והכלכלות העולמיות בתזזית, וגם זו הסינית.

המנהלים נעצרו לאחר שעובד של החברה בעיר זוניי, מחוז גוויג 'ואו, טען כי הצוות בו עבד היה נתון לעונשים קיצוניים, וזאת בהודעה באתר המדיה החברתית Weibo בשבוע שעבר, והפך לוויראלי.

ההודעה כללה סרט וידיאו המציג גבר שעומד במרכז החדר, מוקף על ידי גבר אחר עם חגורה, ואנשים אחרים מתגודדים סביבו, והראה אנשים שותים כוסות של נוזל צהוב. הסרטון נמחק מאוחר יותר, אבל צילומי מסך שנשאו על ידי אתר החדשות Zunyi Yaowen הראה הודעות טקסט שנשלחו ככל הנראה על ידי מנהלים מאיימים על הצוות עם עונשים שונים אם הם לא יעמדו ביעדי המכירות שנקבעו על ידי החברה.

החברה ככל הנראה איימה על העובדים שפיצויי הפיטורים שלהם יופחתו אם יתפטרו בעקבות הסערה הנוכחית, ויש לא מעט עובדים שהחברה מעכבת את משכורתם האחרונה.

פגיעה בהתארגנות, ובעובדים עצמם

ככל שהצמיחה הכלכלית מאטה בסין, התסיסה בשוק העבודה גדלה והדיווחים על התעללות בעובדים הפכו נפוצים יותר. חברות ענק כמו אפל, אמזון וסמסונג, ספקית הטכנולוגיה של HEG, הואשמו כולם בעבודת ילדים, שעות עבודה נוספות ושכר נמוך בעבר כך דווח ממשמר העבודה הסיני הממוקם המבוסס בניו יורק. China Labour Watch

בייג'ינג אוסרת על ארגוני עבודה עצמאים, איגודים מקצועיים ומעובדים מלשבות. בחודש אוגוסט נעצרו פעילי עבודה בגין תמיכתם בעובדי המפעל 'יאסיק אינטרנשיונל, שביקשו להקים איגוד מקצועי. העובדים ביקשו להתאגד לאחר שהם היו כפופים לתנאי עבודה לא אנושיים, ולאחר מכן פוטרו.

בשרשרת הייצור העולמית סין היא מעצמה. רק תסתכלו על עשרת מהמוצרים הקרובים ביותר פיזית כרגע עליכם ולידכם ותראו את ארץ הייצור הסינית מובילה. מי שרוצה לקנות בצורה יותר מודעת יכול לעשות זאת רק במקומות ששרשרת הייצור גלויה ולרוב כי הופעל על כך לחץ מארגוני צרכנים בחברה האזרחית או ארגוני עובדים. על הייצור בארץ עוד אפשר קצת לפקח אבל על הייצור הסיני פחות- לפחות מהצד הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!