דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בלאק פריידי

בין מוסר לאופנה / דו"ח חדש: דור ה'בלאק פריידי' דורש מחברות האופנה אחריות סביבתית

בעוד יומיים יכנס העולם המערבי לשגעת הקניות של הבלאק פריידי - אבל טוב לדעת ולזכור שאנחנו לא רק צרכנים | דו"ח של ארגון 'מהפכת האופנה' מצביע על שינוי מגמה עמוק - בו הצרכנים מצפים מחברות האופנה לדאוג לעובדיהן ולסביבה

אנשים לוקחים חלק בקמפיין Who Made My Clothes? (באדיבות Fashion Revolution)
אנשים לוקחים חלק בקמפיין Who Made My Clothes? (באדיבות Fashion Revolution)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

יום הקניות הבלאק פריידי נמצא בפתח ומסתבר שיש עוד דברים שהצרכן מעוניין לדעת חוץ מאחוזי ההנחה. מחקר חדש מגלה כי צרכנים רוצים שמותגים וממשלות ידאגו שבגדים ייוצרו בצורה אחראית וברת קיימא. מיום קניות ממוקד, הפך הבלאק פריידי לשלל ימי טירוף של רכישות ללא רסן, השתוללות המשפיעה על אופן הצריכה העולמי.

המחקר מבוסס על סקר של 5,000 אנשים בבריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה וספרד, ומוכיח שגם כצרכנים אנחנו רוצים לדעת יותר על ההשפעות החברתיות והסביבתיות של הבגדים שאנו קונים. הסקר נערך על ידי חברת המחקר 'איפסוס מורי' Ipsos MORI עבור ארגון 'מהפכת האופנה'.

גם לממשלות יש אחריות

רוב האנשים, טוען המחקר, סבורים כי מותגי אופנה צריכים להפחית את השפעתם לטווח הארוך על הסביבה הטבעית והאנושית, זאת דרך התחשבות בעוני העולמי, בשינוי האקלים, באיכות הסביבה ובאי שוויון בין המינים.

הגורמים הסביבתיים חשובים יותר עבור הצרכנים – 85% ציינו את שינוי האקלים ו -88% איכות הסביבה לפי סדר חשיבותם. אולם גם הנושאים החברתיים לא הרחק מאחור, כש-84% חשבו כי חשוב שמותגי אופנה יתייחסו  לעוני העולמי ו -77% אמרו כי אי-השוויון בין המינים חשוב.

תופרת במפעל לייצור בגדים לאופנה עילית בבלקן. צילום ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: REUTERS/Danilo Krstanovic)
תופרת במפעל לייצור בגדים לאופנה עילית בבלקן. צילום ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: REUTERS/Danilo Krstanovic)

צעירים מדור ה Z וילידי המילניום (המשיבים בגילאי 16-34) אמרו שהם מתחשבים בהשפעות חברתיות כאשר קונים בגדים מאשר הדורות המבוגרים יותר.

68% מהנסקרים הסכימו כי לממשלות חלק באחריות כי תהליך הייצור של בגדים, כולל נעליים ואביזרים, יתבצע באופן בר קיימא. 67% היו רוצים שמותגי לבוש יספרו להם מאיפה החומרים המשמשים את המוצרים שלהם באים ו 59% של אנשים רוצים לדעת איך הבגדים שלהם מיוצרים. 61% מהאנשים מעוניינים לדעת מה חברות בגדים עושים כדי למזער את השפעתם על הסביבה ועל מנת להגן על זכויות האדם של העובדים שלהם. 59% מהמשיבים מעוניינים ללמוד מה חברות בגדים עושות כדי לשפר את חייהם של אנשים באיזור שבו הן מייצרות את מוצריהם.

יותר משלושה רבעים מהצרכנים שנסקרו סבורים כי מותגי אופנה צריכים לפרסם את המפעלים המשמשים לייצור הבגדים שלהם (80%) או את הספקים שהם משתמשים לקנות מהם את  החומרים המשמשים בבגדים שלהם (77%).

רבים מהאנשים גם מסכימים כי החוק צריך לחייב את מותגי האופנה לדאוג לדברים הבאים: 77% רוצים שהחוק יחייב את חברות האופנה לכבד זכויות האדם של כל המעורבים בייצור המוצר, 75% רוצים שהחוק יחייב הגנה על הסביבה בכל שלב של יצירת  המוצרים שלהם, 68% רוצים שהחוק יחייב את החברות לספק מידע על ההשפעות החברתיות של העסק שלהם, ו-72% מצפים שהחוק יחייב את החברות לדווח אם הן משלמות לעובדים אשר מייצרים את מוצריהן, שכר הוגן.

(נתונים: Fashion Revolution, גרפיקה: אידאה)
(נתונים: Fashion Revolution, גרפיקה: אידאה)

באופן מובהק, 72% מהנשאלים אמרו כי מותגי אופנה צריכים לעשות יותר כדי לשפר את חייהם של נשים המייצרות את הבגדים, הנעליים או האביזרים.  מתוך הנשים שהשתתפו בסקר, 81% מהן חשבו שמותגי אופנה צריכים להתמודד עם אי-השוויון בין המינים לעומת 72% מהגברים שהשתתפו בסקר. הנתונים מראים כי יותר נשים (36%) מאשר גברים (27%) אמרו שלקנות בגדים שנעשו ללא פגיעה בבעלי חיים היה חשוב.

"מי מייצר את הבגדים שלי?"

שרה דיטי, מנהלת המדיניות בארגון מהפכת האופנה אמרה: "קצב השינוי בתעשיית האופנה פשוט לא מתרחש מהר מספיק, ואנחנו יכולים לראות את זה משתקף בעמדות הצרכנים. לאנשים יש צורך לדעת יותר על איך הבגדים שלהם מיוצרים ושזה לא פגע בסביבה, באנשים שמייצרים אותם ובבעלי חיים. והם רוצים שהממשלות יבטיחו וידאגו  שזה לא יקרה במותגים וקמעונאים".

מדד שקיפות האופנה של ארגון מהפכת האופנה אשר מבקר ומדרג 150 מהקמעונים והמותגים הגדולים בעולם קמעונאים על פי המדיניות החברתית והסביבתית שלהם, פרקטיקות והשפעות, מצא כי המותגים המובילים בדירוג העליון השיגו בין  51-60% מתוך 250 נקודות אפשריות בשנת 2018.

שרה דיטי הוסיפה: "אנחנו רוצים שהציבור הרחב, החברות והממשלות ישתמשו במחקר שלנו כדי להניע שינוי בתעשיית האופנה. צריך להתחיל לשאול שאלות חיוניות לגבי ההשפעות של הבגדים שלנו."

על פי הארגון למרות כמה צעדים קדימה מאז שמפעל הבגדים רנה פלאזה בבנגלדש התמוטט בשנת 2013 הרג 1138 אנשים, לא מספיק השתנה. כ -75 מיליון אנשים עובדים ישירות בתעשיית האופנה והטקסטיל, וכ -80% מהם הם נשים. רבים כפופים לניצול, התעללות מילולית ופיזית, עבודה בתנאים לא בטוחים, עם שכר זעום. זו הסיבה מדוע השאלה "מי מייצר את הבגדים שלי?" עדיין חשובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!