דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חצי-האי קרים

אוקראינה כבר לא לבד / מגבים את אוקראינה: ארה"ב הודיעה כי תשלח משחתת לים אזוב

הסכסוך על הנתיב הימי סביב חצי האי קרים הולך ומסלים, מאז תקפו כוחות רוסיה אניות אוקראיניות ושבו את מלחיהן | לראשונה זה 31 שנה, ארה"ב שינעה כוחות אמריקאים לים יפן, שם יפן ורוסיה מצויות גם הן בעימות טריטוריאלי

כוחות ימיים אמריקאים על סיפון ספינת הפיקוד מאונט וויטני חוצים את מיצרי הבוספורוס ביולי 2018, בדרכם לים השחור. ארכיון (צילום: Bulent Demir / Shutterstock.com)
כוחות ימיים אמריקאים על סיפון ספינת הפיקוד מאונט וויטני חוצים את מיצרי הבוספורוס ביולי 2018, בדרכם לים השחור. ארכיון (צילום: Bulent Demir / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

ארה"ב החלה בהכנות לקראת כניסתן של אניית מלחמה לים השחור, זאת על רקע ההסלמה בין אוקראינה לרוסיה. כך דווח אמש (חמישי) ברשת CNN. מדובר על משחתת, ספינת מלחמה גדולה, הנושאת בין השאר טילי טומהוק (טילי ים יבשה).

הפנטגון ביקש ממחלקת המדינה של ארה"ב להודיע לטורקיה על כוונתה להעביר נושאת טילים מהים התיכון דרך מיצרי הבוספורוס לים השחור. העברת המשחתת באה בעקבות ההסלמה בין אוקראינה לרוסיה בים אזוב (סמוך לחצי האי קרים). כניסת המשחתת האמריקאית עשויה להגביר את המתח באזור, אולם המשחתת צפויה להכנס לים השחור רק בעוד כשבועיים שכן על פי אמנת מונטרו שנחתמה ב-1936 מדינות שאינן לחוף הים השחור ומבקשות להכניס אליו כלי משחית נדרשות להודיע זאת לטורקיה לפחות 15 ימים לפני המעבר במיצרי בוספורוס והדרדנלים.

אתמול (רביעי) הודיע שר ההגנה הרוסי כי הכוחות הרוסיים בחצי האי קרים ערכו אימון במערכת הגנה אווירית והם מוכנים לכל תרחיש. שר החוץ הרוסי הזהיר כי אוקראינה נערכת לכבוש את שטחי דונסק ולוהנסק שבמזרח אוקראינה – שטחים המצויים במחלוקת מאז שפרשו מאוקראינה ובסיוע צבאי רוסי הכריזו על הקמת שתי רפובליקות עצמאיות פרו-רוסיות בשם "הרפובליקה העממית של דונצק" ו"הרפובליקה העממית של לוהנסק".

כזכור לפי הסכם משנת 1994 בו ויתרה אוקראינה על מצבורי הנשק גרעיני שנותרו אצלה אחרי פירוק בריה"מ, ארה"ב ובריטניה מחוייבות להגנה על ריבונותה של אוקראינה כנגד תוקפנות רוסית.

הצי האמריקאי שינע אתמול משחתת אחרת בים יפן לתוך מפרץ פטר הגדול באזור ימי אשר מצוי במחלוקת בין רוסיה ליפן. ארה"ב מצודדת ביפן ומתנגדת לתביעה הרוסית של השטח אולם מאז 1987 נמנעה מלהכניס לאזור כלי משחית.

העימות בין רוסיה לאוקראינה הסלים לאחר שלפני עשרה ימים, ביום הזיכרון האוקראיני להולודומור, רצח העם שנעשה באמצעות הרעבה, כשאוקראינה היתה תחת המשטר הסובייטי בשנים 1932-1933, בו נהרגו כ-4 מיליון אוקראינים. באותו היום פתחו חילי משמר הגבול הרוסי באש על שלוש ספינות אוקראיניות, השתלטו עליהן ושבו את החיילים שהיו על סיפונן.

מפת העימות הימי בין אוקראינה לרוסיה (גרפיקה: אידאה)
מפת העימות הימי בין אוקראינה לרוסיה (גרפיקה: אידאה)

שבוע שעבר ביטל הבית הלבן את פגישתם המתוכננת של נשיאי ארה"ב ורוסיה, דונלד טראמפ וולדימיר פוטין שהשתתפו בוועידת G20 שנערכה בבואנוס איירס.

הרקע להתנגשות הימית

במרץ 2014, למורת רוחם של ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, החלה רוסיה בסיפוח חצי האי קרים. סיפוח חצי האי נערך בשעה ששני מחוזות אוקראינים – דונצק ולוהנסק – הכריזו על עצמאותם ונפרדו מאוקראינה. לחצי האי קרים, אשר מחלק את הים השחור לשניים (ימת אזוב והים השחור) חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה. אולם חצי האי, שסופח לרוסיה והפך הלכה למעשה להיות חלק אימננטי משטחה, איננו מחובר לרוסיה יבשתית. לפיכך במאי 2018 חנך פוטין גשר יבשתי המוביל בין שטחה של רוסיה לבין חצי האי וסוגר למעשה את ימת אזוב.

האוקראינים עסקו באותה העת בבניית שני נמלים גדולים בימת אזוב. נמלים שמטרתם להחליף את הנמלים שהיו לאוקראינה בחצי האי קרים. במירוץ הבניה שבין רוסיה לאוקראינה נצחה רוסיה ולמעשה הביאה למצב בו אוקראינה בונה נמלים שהכניסה אליהם תהיה תלויה בנכונותה של רוסיה לפתוח את הגשר שבנתה בנקודה שנקראת מעבר קרץ'. לפני כעשרה ימים חסמה רוסיה לראשונה את המעבר וניגחה סירת קרב אוקראינית שניסתה להתקרב אליו. בהמשך התפתח קרב ימי בו נפצעו ונשבו מלחים אוקראינים. רוסיה מצידה טענה כי סגרה את המעבר באופן זמני בגלל מזג האוויר. מאז שב ונפתח המעבר לאניות אוקראיניות אולם המלחים שנשבו לא הוחזרו לאוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!