דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הדלת מסתובבת / הסכם בילטרלי: אלף עובדים פיליפינים לתחום החדרנות בענף המלונאות

ענף המלונאות משופע עובדים זרים, אך בהתאחדות בתי המלון דחו את הטענה כי בשל השכר הנמוך מעטים העובדים הישראלים המועסקים בתחום | לאחרונה חתמו המדינות גם על הסכם המסדיר העסקתם של עשרות אלפי פיליפינים בענף הסיעוד

בתי מלון באילת (Shutterstock)
בתי מלון באילת (Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר התיירות יריב לוין ושר העבודה של הפיליפינים מר סילבסטר בלו צפויים לחתום מחר (ג') על הסכם בילטרלי שיסדיר הבאתם של כ-1000 עובדים פיליפינים לענף המלונאות בישראל, עם אפשרות להכפלת מספר זה בהמשך בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוגוסט.

ההסכם הוא תולדה של מו"מ מרתוני שניהלה בחודש שעבר משלחת בין משרדית בראשותה של סמנכ"ל האגף הקונסולרי במשרד החוץ הגב' סטלה ראפ במנילה, בו השתתפו גם נציגי משרדי התיירות, העבודה ורשות האוכלוסין. לפני כשלושה חדשים חתמו שתי המדינות על הסכם המסדיר העסקתם של עשרות אלפי פיליפינים העובדים בישראל בענף הסיעוד.

העובדים הפיליפינים הנוספים שיובאו לישראל במסגרת ההסכם יועסקו בעיקר בתחום החדרנות. כוח האדם מהווה כ-40% מהוצאות התפעול של ענף התיירות, ומהווה את אחד האתגרים הקשים של הענף כשישנו קושי מיוחד במציאת כוח אדם מקצועי, ובייחוד ישראלי, למקצוע. על פי דו"ח שהכין בינואר האחרון היועץ הכלכלי ד"ר אסף כהן עבור התאחדות בתי המלון, כבר כיום מועסקים בענף כ-3,450 עובדים ממוצא אפריקאי שנכנסו לארץ דרך גבול ירדן (מבקשי מקלט ומהגרי עבודה), וכאלף עובדים ירדניים, השבים לבתיהם מעבר לגבול עם ערב. בראשית שנת 2017 העריכו המלונאים כי קיים חוסר בכ-1550 עובדי חדרנות וניקיון בענף, ולאור החשש מפני גירושם של העובדים האפריקאים, קראו להסדרת העסקתם והבאת עובדים זרים נוספים לענף.

התפלגות העובדים בעבודות נקיון על פי אזרחות, 2017 (מתוך הדו"ח של ד"ר אסף כהן)
התפלגות העובדים בעבודות נקיון על פי אזרחות, 2017 (מתוך הדו"ח של ד"ר אסף כהן)

על פי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע לעובדי הענף ב-2016 היתה כ-7,270 ש"ח, וייתכן שהעובדה שהענף מתבסס כבר היום על העסקתם של עובדים זרים בשכר נמוך מהווה אף היא חלק מהסיבות לקושי להכנסת עובדים ישראלים לתחום. עם זאת בהתאחדות בתי המלון דחו בעבר טענה זו והדגישו כי להעסקת עובדים זרים נלווים עלויות נוספות כגון היטל עובדים זרים למס הכנסה ועלויות שיכון, וכי נעשו מאמצים רבים להבאתם של עובדים ישראלים לענף.

בדברי ההסבר להחלטת הממשלה על הבאת העובדים הזרים צוין כי בשנת 2007 נעשה פיילוט במסגרתו הוקצו 65 מיליון שקלים לטובת מענקים לשילוב עובדים ישראלים, בייחוד בני החברה הבדואית, בענף התיירות – אך ניסיון זה כשל. ענף התיירות אף אינו מעסיק כמעט עובדים פלסטינים. על פי הדו"ח של ד"ר כהן נכתב כי הסיבה לכך היא שאילת רחוקה מדי משטחי יהודה ושומרון ואילו ביתר חלקי הארץ חוששים המלונאים "מהטלת סגר במקרים של אירועים ביטחוניים ובחגים, ומפגיעה בתחושת הביטחון של האורחים".

מארגון 'קו לעובד', המייצג עובדי עבודה בתהליכי מיצוי זכויות נמסר, כי הם מברכים על ההחלטה להביא לענף המלונאות מהגרי עבודה במסגרת הסכם בילטראלי עם הפיליפינים. "הסכם שכזה ימנע תופעות פסולות כמו גביית דמי תיווך ממהגרי העבודה, וימנע כבילה למעסיק. כולנו תקווה שהסכמים דומים ייחתמו בענפים נוספים ומול מדינות נוספות, על מנת למנוע ככל האפשר העסקה נצלנית ופוגענית של מהגרי עבודה בישראל".

הסכמים החדשים מול ממשלת הפיליפינים הם פועל יוצא של ביקורו השנוי במחלוקת של נשיא הפיליפינים דוטרטה בישראל בספטמבר 2018, שארגוני זכויות האדם מתחו עליו ביקורת חריפה על רקע הפגיעה בזכויות אדם תחת משטרו. בין היתר דנו במפגש זה גם בסוגיות של 'ייצוא בטחוני', קידום פתיחת קו תעופה ישיר בין מנילה לנתב"ג ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!