מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון עומד לסיים את תפקידו. על פי הודעת החברה, יו"ר הרכבת דן הראל נפגש שלשום (ראשון) עם איילון לדון בסיום עבודתו ודירקטוריון רכבת ישראל יתכנס בעוד כשבועיים כדי לדון בנושא. עד אז המנכ"ל יהיה בחופשה שתוכננה מראש.

איילון התבטא הבוקר בחריפות כנגד מדיניות משרד האוצר. בראיון לגלי צה"ל אמר איילון כי "חסרים לנו 150 קרונות. משרד האוצר לא נותן לי להזמין עוד". איילון גם גיבה את עובדי הרכבת, אותם האשים שר התחבורה בגרימת התקלות התכופות בקו לירושלים. "הבנתי שסימנו את העובדים, זה לא נכון" אמר איילון, "העובדים מאוד מאוד נאמנים, יש להם את הדרכים שלהם למחות, אבל זה לא פוגע בשירות לנוסעים. אם עובד היה עושה עבירה משמעתית הוא היה מיד נשפט, הם עובדים עד כלות הנשמה כדי לשרת".

פתיחת הקו המהיר מירושלים לת"א הוא פרויקט מאוד מזוהה עם כץ, שדחק ברכבת לעמוד בלוחות הזמנים, למרות שבפועל הקו איננו מהיר ואיננו לת"א. את המחיר על ההחלטה החפוזה מצידו הוא מעדיף שישלמו אחרים.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הכשלים ברכבת נובעים מהחלטות מגבוה

דו"חות רכבת ישראל מלמדים כי הגירעון ממנו סובלת החברה נוצר בשל פתיחת הקו מירושלים, שבינתיים מוגבל ל-400 מקומות ישיבה ומגיע רק עד נתב"ג ולא עד תל-אביב. הרכבת מקבלת תשלומים לפי מספר הנוסעים, והיא נאלצה להסיט כ-20 רכבות ביום מהקווים שעוברים במקטע הכי עמוס – חיפה-תל אביב – לטובת פינוי קרונות ניהוג לקו החדש, מה שפגע בתוצאות העסקיות שלה.

הקו החשמלי, שהוא הראשון בישראל, סובל מ"חבלי לידה" קשים בהם תקלות מרובות המתרחשות יותר מפעם בשבוע. הנסיעה בו היא חינם לנוסעים, אך מספר הנוסעים משפיע על היקף התשלומים שמועברים לרכבת.

בדיון בוועדת הכלכלה, הגנה מנכ"לית המשרד קרן טרנר על מדיניות המשרד ועל פתיחת הקו במועד שנעשתה, ולא השתכנעה מקריאותיו של יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל "לחשב מסלול מחדש", ולהחזיר את הרכבות לאזורי ביקוש השיא, לצד עבודה ממושכת יותר על השלמת הקו החשמלי עד תל-אביב.

רכבת ישראל היא חברת ביצוע, המבצעת את מדיניות משרד התחבורה, ובאופן ספציפי את זו של השר ישראל כ"ץ. השר עצמו הודיע כי שוחח הבוקר עם יו"ר הרכבת וחזר בו מקריאתו מהבוקר לפיהן התקלות בקו הן חבלות מכוונות של ועד העובדים. סביר להניח שהמהלך של פיטורי איילון מתואם עימו, כחלק מהניסיון להסיט את הביקורת הציבורית על הכשלים ברכבת, אשר מדיניות משרד התחבורה החריפה.