דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

החזית הצפונית / הבית הלבן: דאעש הובס, נוציא בהקדם את כוחותינו מסוריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: על ההתמודדות הישראלית עם נוכחות איראן באזור אחרי הנסיגה האמריקאית: "נלמד את לוחות הזמנים ואת ההשלכות לגבינו" | הכוחות הכורדים הביעו אכזבה מההחלטה, משרד החוץ הרוסי דווקא בירך

כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
שי ניר
אוריאל לוי

האם ישראל תישאר לבד במערכה נגד הנוכחות האיראנית בסוריה? נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הודיע אמש (רביעי) כי "דאעש הובס בסוריה. הסיבה היחידה של צבא ארה"ב להישאר בסוריה בזמן הממשל שלי". הבית הלבן הודיע כי החל להסיג את כוחותיו מסוריה. לפי הודעת הממשל, הסגת הכוחות היא תחילתו של השלב הבא בקמפיין נגד דאעש. "הניצחונות על דאעש בסוריה לא מסמלים את הסוף של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש", נכתב בהצהרת הבית הלבן. בתוך כך, דיווח אתמול ארגון העוקב אחרי הנעשה בסוריה כי בחודשיים האחרונים הוציא דאעש להורג כ-700 אסירים במזרח המדינה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1075397797929775105

דוברת הבית הלבן, שרה הקאבי סנדרס, אמרה כי ארה"ב "לפני חמש שנים, דאעש היה מאוד עוצמתי והיה כוח מסוכן במזרח התיכון, וכעת ארה"ב הביסה אותו". לדבריה, "אין זה הסוף של המלחמה העולמית בדאעש. התחלנו להשיב כוחות אמריקאים הביתה לקראת השלב הבא של הקמפיין נגד הארגון".

על פי דיווח בוושינגטון פוסט, ששוחח עם גורם במשרד ההגנה, החלטת הבית הלבן תשפיע על 2,000 החיילים האמריקאים שמוצבים כעת בסוריה. דובר הפנטגון אמר בתגובה לפרסומים כי "בשלב זה, אנחנו ממשיכים לעבוד בצמוד לבעלי בריתנו באזור ודרכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אחרי ההודעה האמריקאית כי שוחח בנושא עם בכירי הבית הלבן. "שוחחתי שלשום עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואתמול עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו" אמר נתניהו, "הממשל האמריקני אמר לי שזוהי כוונת הנשיא להוציא את כוחותיהם מסוריה. הם הבהירו שיש להם דרכים אחרות להביא לידי ביטוי את השפעתם בזירה. זוהי כמובן החלטה אמריקנית".

על רקע אתגריה הביטחוניים של ישראל למניעת התבססותה הצבאית של איראן בסוריה אמר נתניהו כי "אנחנו נלמד את לוחות הזמנים שלה, את צורת ההפעלה שלה וכמובן את ההשלכות לגבינו. בכל מקרה אנחנו נדאג לשמור על ביטחון ישראל ולהגן על עצמנו מהזירה הזאת".

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, 5 במרץ 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, 5 במרץ 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "מדינת ישראל תמיד הגנה על עצמה בכוחות עצמה, וכך תעשה גם עתה. ‏ארה"ב היא בת הברית החשובה של ישראל ואנו מכבדים את החלטת הנשיא להוציא את כוחות הצבא האמריקאי מסוריה. ‏מעולם לא ביקשנו ולא נבקש שתשלח חיילים שלה להגן על אזרחי ישראל. ‏הברית עם ארה"ב תמשיך לבצר את עוצמתנו הלאומית".

הודעת הבית הלבן מלמדת על פרק חדש במאבק בקרב ההנהגה האמריקאית בשאלת מידת מעורבותה הצבאית של ארה"ב במזרח התיכון. בחודש שעבר הבהיר טראמפ כיצד הוא רואה את פני המזרח התיכון בראיון ל'וושינגטון פוסט' וסימן כיוון של הגברת המעורבות. כתבי העיתון תקפו אותו על המשך שיתוף הפעולה עם בית המלוכה הסעודי על רקע רצח העיתונאי חאשוקג'י, אך טראמפ ביטל את דבריהם והסביר מדוע הוא תומך בסעודים. "בלעדיהם, ישראל תהיה בצרות גדולות יותר". בהמשך דבריו אמר טראמפ "האם אנחנו נשאר בחלק הזה של העולם? סיבה אחת לכך היא ישראל. הנפט נעשה פחות ופחות סיבה לכך".

יש לזכור שבקמפיין הבחירות לנשיאות, תחת הססמה "אמריקה תחילה", אמר טראמפ כי יסיג את כוחות ארה"ב מהאזור. בתחילת כהונתו התנה טראמפ את הסגת כוחות ארה"ב בניצחון על ארגון הטרור הג'יהדיסטי דעא"ש, דבר שלפחות במובנים מסוימים הושג – אם כי לא לחלוטין באמצעות האמריקאים. לפני מספר חודשים טראמפ שינה את עמדתו, לאחר שקיבל את עמדת בכירי מערכת הביטחון האמריקאית ואת העמדה הישראלית ואמר כי ההתניה לנסיגה תלויה בנסיגת כוחותיה של איראן מהמרחב.

בחודשים האחרונים גורמים שונים בבית הלבן הודיעו כי צבא ארה"ב ישאר בסוריה כל עוד איראן והמיליציות הנתמכות שלה דוגמת חיזבאללה ינכחו בסוריה. הנוכחות האמריקאית בצפון מזרח סוריה חוצצת את נקודות המעבר הצפוניות בין עיראק לסוריה, ולצד זאת לאמריקאים יש בסיס צבאי במעבר הגבול הדרומי בין סוריה ועיראק באל-טאנף. למעשה הנוכחות האמריקאית חצצה בין סוריה לעיראק באופן כזה שלא הותיר לאיראן לפתוח "כביש מהיר מטהרן לדמשק וביירות". האמריקאים הודיעו כי יפגעו בכל מי שמתקרב לתחום ה-55 ק"מ למעבר אל-טאנף ורק לאחרונה דווח כי רוסיה הקימה בסיס צבאי במרחק 55 ק"מ ממעבר הגבול – מה שמעיד על קבלה של התנאים האמריקאים. יציאה אמריקאית מסוריה תאפשר לאיראן להחדיר בקלות נשק וחיילים לתוך סוריה ולבנון, ולכך טראמפ וגורמים אחרים בבית הלבן לא התייחסו כלל.

הכורדים הגיבו באכזבה להחלטה האמריקאית. "נסיגה צבאית מצפון סוריה תוביל את האזור לתוהו ובוהו וחוסר יציבות. לא רק את סוריה אלא גם את עיראק. ארצות הברית מפקירה את הכורדים שעשויים להיות קרבנות לרצח עם נוסף שיתבצע בימים הקרובים על ידי הכוחות הטורקים", הסבירו. בשבוע שעבר איים נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בכיבוש החבל האוטונומי בצפון-מזרח סוריה המונהג בידי הכורדים. ארודאן טען כי הכוחות האמריקאים באזור לא "מבטיחים את ביטחונה של טורקיה". בימים האחרונים שוחחו בטלפון ארדואן וטראמפ. לפי גורם בבית הלבן, ייתכן שטראמפ משתמש באיומים הטורקיים כתירוץ לנסיגה מצפון-מזרח סוריה.

גורם בממשל טראמפ אמר כי בכירים במשרד ההגנה עוד מנסים לשכנע את טראמפ שצעד מיידי זה יפגע בבעלי בריתם הכורדים הלוחמים בסוריה. מתנגדי המהלך טוענים שאם ארה"ב תיסוג מסוריה, הכורדים שיישארו במדינה יהיו חשופים למתקפה מצד טורקיה. גורמים בבית הלבן, ששוחחו עם כלי תקשורת בארה"ב, טענו כי הנשיא ביטל את הצעותיהם של בכירים במשרד ההגנה לשקול נסיגה הדרגתית מסוריה. הגורמים חוששים שנסיגת הכוחות הקרקעיים מסוריה תשחק לידיהן של רוסיה ואיראן, הפועלות גם הן במדינה.

שר ההגנה הבריטי טוביאס אלווד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מתנגד להכרזת טראמפ על כך שדאעש הובס. "ארגון המדינה האסלאמית עבר צורות שונות של הקצנה והוא עדיין מהווה איום ממשי וחי מאוד על העולם", טען.

מנגד, במשרד החוץ הרוסי טענו כי נוכחותו של צבא ארה"ב בסוריה מפריעה לתהליך השלום וטען כי הכוחות נמצאים שם באופן בלתי חוקי. "מלהיות גורם במלחמה בטרור, הנוכחות האמריקאית הבלתי חוקית בסוריה הפכה להיות מכשול מסוכן בדרך להסדר", אמרה דוברת המשרד, מריה זאכרובה, בתדרוך לעיתונאים.

בפגישה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא איראן חסן רוחאני, שנערכה בחודש ספטמבר השנה, דרש רוחאני שהכוחות האמריקאים יסוגו מסוריה "בהקדם האפשרי". לדבריו, "הנוכחות הלא חוקית של ארה"ב והתערבותה בסוריה שהובילו להמשך אי היציבות במדינה – חייבות להסתיים במהירות".

למרות דבריו של הנשיא האמריקאי על תבוסת דאעש, הוציא הארגון להורג כ-700 אסירים במזרח סוריה בחודשיים האחרונים, כך על פי דיווח אתמול של ארגון העוקב אחר המתרחש בסוריה ונחשב אמין. לפי הארגון, שמקום מושבו בלונדון, קבוצת האסירים הייתה בין 1,350 אזרחים ולוחמים שבהם החזיק הארגון בשטח הסמוך לגבול עם עיראק על גדת נהר הפרת – המובלעת האחרונה בשליטתו באזור מיושב בסוריה ועיראק.

בשבוע שעבר כבשו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF), בהנהגת הכורדים ובגיבוי הקואליציה הבינלאומית, את העיירה חאג'ין – העיירה האחרונה שנותרה בשלטון הארגון הרצחני שרק לפני שלוש שנים שלט במחצית סוריה ובשליש עיראק. טבח של 700 בני אדם איננו דבר חדש עבור הארגון, שאנשיו רצחו לפחות 50 אלף בני אדם בירייה, עריפת ראש, הפלה ממגדל, סקילה, שריפה ובפיגועי התאבדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!