דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הגנת הסביבה

המשמר הסביבתי / חוק שעבר בכנסת יאפשר לציבור לתבוע על פגיעה בערכי טבע מוגנים

החוק למניעת מפגעים סביבתיים, שנולד בעקבות אסון נחל אשלים, מוסיף על החוק הקיים בכך שהוא מאפשר לתבוע מזהמים לא רק על זיהום אוויר, קרקע או מים אלא על פגיעה בבעלי חיים ושמורות טבע, בין היתר

פגר יעל שנמצא בנחל אשלים 3 ביולי 2017. (צילום: מארק כץ רשות הטבע והגנים)
פגר יעל שנמצא בנחל אשלים 3 ביולי 2017. (צילום: מארק כץ רשות הטבע והגנים)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

החוק למניעת מפגעים סביבתיים, עבר אתמול (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ובכך אושר סופית. החוק שיזמה החברה להגנת הטבע יאפשר לציבור לתבוע מפעלים מזהמים בגין פגיעה בערכי טבע מוגנים ונולד בעקבות אסון הטבע בנחל אשלים, בו קריסה באחת מבריכות הגבס במעל רותם אמפרט בבעלות כי"ל הביאה לזרימת של מאות אלפי ליטרים של חומצה לנחל. החוק זכה לתמיכה רחבה מכלל סיעות הכנסת והובל על-ידי חברי הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו), דב חנין (הרשימה המשותפת), נורית קורן (הליכוד) ויעל כהן פארן (המחנה הציוני).

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, מסרה עם אישור החוק כי "מהיום, יקבל הציבור את הכוח לבצע אכיפה סביבתית אזרחית, מרתיעה ונשכנית, במקרים של פגיעה בטבע. זהו צעד המשנה את כללי המשחק בשמירה על הטבע הישראלי. מהיום, ידע כל מפעל שפוגע בטבע, שהוא ישלם על כך ביוקר, גם אם הוא חזק, גדול וחושב שהוא כל יכול".

ידע כל מפעל שפוגע בטבע, שהוא ישלם על כך ביוקר, גם אם הוא חזק, גדול וחושב שהוא כל יכול

כזכור, ביום שישי ה-30 ביוני התרחש אחד מאסונות הטבע הקשים בישראל, כאשר נפרצה הסוללה המזרחית בברכת האידוי מספר 3 של מפעל רותם אמפרט, ולנחל אשלים זרמו בין 100,000 ל-200,000 מ"ק של מים חומציים המכילים ריכוזים גבוהים של מתכות כבדות, פלואור כלורידים וזרחן. בעלי חיים רבים, ביניהם עדר היעלים שבנחל, נפגעו קשה כתוצאה מהמים החומציים.

במאי האחרון העריכו במשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים את הנזק הכלכלי שנגרם לנחל אשלים בעקבות האסון ב-397 מיליון שקלים. חוות הדעה כחלק מבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) על נזקים אקולוגיים וסביבתיים שנגרמו לטבע בשם אינטרס הציבור.

בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)
בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)

עד היום, אישר החוק לציבור לתבוע מפעלים מזהמים על מפגעים סביבתיים כגון זיהום אוויר, קרקע או מים, אולם פגיעה בערכי טבע מוגנים, לא נחשבה כמפגע סביבתי. על-פי החוק שחוקק היום תיחשב ההגדרה של פגיעה בערך טבע מוגן כמפגע סביבתי, כך שיתאפשר לתבוע בגינו את המזהם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!