דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גשר יהודית

גרסה חדשה / משרד התחבורה: "דחיית בניית גשר יהודית - בשביל התאמה לעבודות הרכבת"

לאחר הביקורת לפיה העבודה על הגשר נדחתה בגלל שהייתה מיועדת לשבת, במשרד התחבורה טוענים כי יש לאחד אותה עם העבודה לחישמול המסילה בגוש דן | רכבת ישראל ונתיבי איילון לא התייחסו לסיפור

פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)
פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד התחבורה הודיעו אתמול (שלישי) כי עבודות הקמת גשר יהודית יידחו, כך שיתואמו עם עבודות חשמול הרכבת בפרוזדור איילון כדי לצמצם את אי הנוחות לציבור. זאת לאחר שבפעם הקודמת זכה המשרד לביקורת בשל הטענה כי העבודות ההכרחיות נדחו בגלל דרישת המפלגות החרדיות. מעיריית ת"א נמסר כי הבקשה ממשיכה את "נשף המסכות" של משרד התחבורה.

לפי הבקשה להארכה שהוגשה היום לבג"ץ, העבודות אמורות להתחיל בסוף חודש ינואר ולהימשך עד חודש אפריל. "הרכבת והמשיבה 2 (נתיבי איילון, א.ר) תיאמו את מועד ביצוע עבודות ההנפה להקמת גשר יהודית, כך שיבוצעו תוך סינרגיה בין הפרויקטים ותוך מזעור הפגיעה בציבור", לשון הבקשה. במשרד מבקשים מבית המשפט ארכה עד ה-21.1 כדי להעביר כתב בית דין מתאים, לאחר תיאום בין רכבת ישראל, לחברה הספרדית האחראית על החשמול – SEMI, ומשטרת ישראל. רק אז נדע מה התכנית הממשית להקמת הגשר, והאם אכן יש בה הקלה לציבור לעומת התכנית המקורית, כפי הנטען.

התחמקות מגושמת או התחשבות בציבור ?

כששר התחבורה ישראל כץ (הליכוד) עצר את עבודות ההקמה של גשר יהודית, אף על פי שתוכננו זמן רב מראש, המערכת הפוליטית הייתה רוויה בהערכה לפיה ההחלטה קשורה לביצוע העבודות בשבת, נושא הנתקל בהתנגדות מהמפלגות החרדיות, הערכה אותה כץ הכחיש. עיריית ת"א הגישה עתירה לבג"ץ בטענה שהחלטת העיכוב הייתה חריגה מסמכות של השר וביקשה להודיע על ביצוע של הקמת הגשר באופן מיידי. כעת, בשל העיכובים הרבים בעבודות חשמול הרכבת, בעיקר בשל תביעה משפטית אחרת שדחתה את מועד תחילת העבודות, נולדה ההזדמנות – או התירוץ – לשנות תכנית, תלוי את מי שואלים.

עבודות חשמול הרכבת הן "סיפור חדש" מבחינת הגרסאות שנמסרו לתקשורת לגבי עצירת עבודות להקמת גשר יהודית, כאשר עד כה, הסיבה הרשמית הייתה עצירת התנועה הממושכת בנתיבי איילון בסופי שבוע.

בהודעה של משרד התחבורה נכתב: "שלושת העקרונות שנקבעו הם: דחייה של חצי שנה בביצוע העבודות להקמת הגשר, שנועדה לאפשר לרכבת ישראל להשלים את היערכותה לביצוע פרויקט החישמול בקו לירושלים, ביטול התכנית לחסימה נפרדת של נתיבי איילון, באמצע השבוע או בסופי השבוע, במהלך 6 שבועות וביצוע העבודות להקמת גשר יהודית במועדי העבודות לחשמול קו הרכבת ירושלים-תל אביב, תוך מתן עדיפות לרכבת בביצוע העבודות".

במשרד מסבירים כי פרויקט חשמול הרכבת הוא פרויקט לאומי בעל עדיפות, ולכן נכון "להעמיס" את הפגיעה בשגרת החיים של הקמת גשר יהודית על הפגיעה שממילא נגרמת בעת עבודות החשמול. עם זאת, במשרד לא מסבירים כיצד השינוי במועד ההקמה אכן יצמצם את אי הנוחות לציבור. לפי הודעת הרכבת על פרויקט החשמול, הוא ישפיע אך ורק על תנועת הרכבות ולא משפיע כלל על סגירת נתיבי איילון לכיוון אחד בכל סופ"ש – היא ההפרעה שהמתוכננת לצורך עבודות ההקמה של גשר יהודית. כמוכן, לא ברור האם העבודות יתקיימו בסופישבוע או לא, מידע שמשרד התחבורה לא סיפק. בבדיקה מול רכבת ישראל לא ידוע לה על כוונה לסגור את נתיבי איילון לצורך חשמול הרכבת, נושא שהיה יכול להצדיק לכאורה את עמדת משרד התחבורה. זה לא מנע ממשרד התחבורה לשלוח לבג"ץ בקשת הארכה שטוענת שהסנכרון בין שני הפרויקטים ייטיב עם הציבור, מבלי לפרט במה החלטה זו משפרת בפועל את התכניות המקוריות, כלומר אילו חסימות ייחסכו מהציבור.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "נראה ששר התחבורה, שעצר משיקולים פוליטיים את בניית גשר יהודית בעקבות לחץ המפלגות החרדיות, נאלץ לרדת מהעץ, לחזור בו  ולהורות על המשך העבודות. זאת בזכות עתירת העירייה לבג"צ בנושא ועמדת בית המשפט שקבע שהתירוצים לעיכובים לא נראים אמינים והינם " נשף מסכות" , כדברי השופטים. יודגש כי בניגוד לדברי השר לא הוגש תצהיר כפי שבית המשפט דרש, אלא רק  בקשה לארכה נוספת. עד כה לא הובהר מתי יבנה הגשר והעירייה תמשיך בעתירה כדי לוודא שגשר יהודית קום יקום."

ברכבת ישראל ובחברת נתיבי איילון סירבו להתייחס לנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!