דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

העיר והתחתית / חיפה של קליש-רותם: 24 עובדי תברואה פוטרו ללא שימוע

הפיטורים, במחלקה בה עשה יהב תעמולה אסורה כשאמר לעובדים כי זה "קרב על הבית" | קליש-רותם ערב הבחירות: "איך ניתן לדבר על עיר של כולםן כשמנקות מועסקות בצורה קבלנית?" | יו"ר מרחב חיפה: "נשבית את העירייה אם צריך" | מהעירייה לא נמסרה תגובה

עינת קליש רותם רמות ספיר. תמונת ארכיון (צילום: ארז רביב)
עינת קליש רותם רמות ספיר. תמונת ארכיון (צילום: ארז רביב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ערב הבחירות נמתחה ביקורת חריפה על ראש עיריית חיפה היוצא יונה יהב שצולם במתקן העירייה קורא לעובדי התברואה להצביע לו כדי 'לשמור על הבית'.  כעת, חודשים ספורים לאחר שנכנסה עינת רותם קליש יריבתו לתפקידה – נתבשרו 24 עובדים ממחלקה זו, בערב השנה החדשה, על פיטוריהם ללא כל שימוע והודעה מוקדמת.

הפרשה נתפרסמה בידיעות אחרונות שם צוין גם כי קליש פתחה בסבב מינויים של בכירים בעירייה ומינתה ארבעה סגנים בשכר של למעלה מ-40 אלף שקלים בחודש ופנתה למשרד הפנים בבקשה לאשר שכר לסגן נוסף.

במשך 17 שנים בהם הייתי יו" ר ועד עובדי עיריית חיפה לא קרה מה שקורה בחודשים האחרונים בעירייה. ראש העיר החדשה מתעלמת מציבור העובדים ומוועד העובדים המייצג אותם

"כשנתנו לנו את מכתבי הפיטורים אמרו לנו 'ראש העירייה החדשה רוצה שיהיה פחות עובדים בניקיון'" סיפר לידיעות אחרונות אחד העובדים, אלמנד אנדולם (38). "לא עשו לנו שיחות. יש לי לשלם משכנתא. כשפיטרו אותנו לא חשבו שפוגעים גם במשפחות שלנו. גרמו לי כאב לב גדול. שני חברים שלי ששמעו שמפטרים אותם, בכו כמו תינוקות. הם שאלו 'מה נעשה עכשיו בלי עבודה'"? לדברי עובדים נוספים הפיטורין היו פתאומיים, מהיום למחר, וכי אף הצביעו בפני מעסיקיהם כי מדובר בהליך שאינו חוקי.

"במשך 17 שנים בהם הייתי יו" ר ועד עובדי עיריית חיפה לא קרה מה שקורה בחודשים האחרונים בעירייה. ראש העיר החדשה מתעלמת מציבור העובדים ומוועד העובדים המייצג אותם" הגיב יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה משה מזרחי לפיטורי העובדים. "אני מגבה את ארגון עובדי עיריית חיפה ואת יו"ר הועד במאבקים הצודקים למען ציבור העובדים והשמירה על זכויותיהם. לא ניתן שיפגעו בעובדים, נאבק ונשמור על עובדי העיריה המסורים בכל דרך, גם אם זה יצריך את השבתת העירייה".

לדבריו, מהלך זה מצטרף לצעדים חד צדדיים נוספים שראש העיר החדשה מבצעת  כנגד עובדי העיריה. "לא יעלה על הדעת שראש העיר מפטרת עובדי ניקיון בזמן שחברת בדיקה חיצונית ששכרה העיריה קבעה שיש להגדיל משמעותית את מערך הניקיון של העיר חיפה" הוסיף. "אלפי עובדי עיריית חיפה הם עובדים מסורים ונאמנים, במקום לשלב ידיים עם וועד העובדים בחרה ראש העיר לפגוע בעובדי ניקיון שקופים, להעליב אותם בפומבי, לעצור תהליכים לטובת העיר והעובדים".

עינת קליש רותם. למצולמים לצידה אין קשר לכתבה (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)
עינת קליש רותם. למצולמים לצידה אין קשר לכתבה (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)

יש לציין כי בסמוך לבחירות, נשאלה קליש-רותם על ידי הקואליציה להעסקה ישירה מה יחסה להעסקת עובדי קבלן,  ומהמטה שלה נמסר: "איך ניתן לדבר על עיר של כולןם, על ערכים וקהילה, כאשר את המנקות, אלו שמנקות יום יום את משרדי העירייה, ממשיכים להעסיק בהעסקה קבלנית ודוחים על הסף את האופציה ההוגנת והאנושית- העסקתן כעובדות עירייה עם זכויות ותנאים, כבנות אדם שוות. כך גם לגבי התאגידים העירוניים, בחלקם העירייה ממסמסת ישיבה למשא ומתן על הסכמים קיבוציים, מתנהלת בזיונית מול בני עירה שעובדים ללא תנאים מוסדרים כבר שנים, הם אינם נספרים כי תחת 'תאגיד עירוני' אפשר לתת פחות זכויות ותנאים שנותנים לעובדי רשות מן המניין".

כאמור, ביומיים לפני הבחירות לרשות העיר, פורסם סרטון המתעד את ראש העיר הקודם יונה יהב ואת  מנהל מחלקת התברואה בעיר נועם אשכנזי ויו"ר ועד העובדים דוד ועקנין, כשהם פונים לעובדי המחלקה במתקני העירייה באופן אסור. יו"ר הועד ועקנין ציין בפני העובדים כי בתמיכתו של יהב נקלטו 30 עובדי תברואה בהעסקה ישירה בעירייה במקום בהעסקה קבלנית.

"הביקור של עובדי הניקיון שערכתי ערב הבחירות נבע מכך שאנשיה [של קליש-רותם, נ.כ.], הסתובבו במסדרונות ואמרו לאנשי הניקיון, שהם בד"כ אוכלוסיה מוחלשת, שהם יעברו למיקור חוץ ונוצרה מהומה בעניין משום שזה מערער את הביטחון הכלכלי של אנשים קשי יום", אמר יהב לדבר ראשון. "הם ביקשו שמנהל המחלקה שלהם ואני נבוא לדבר אתם. אם זה היה קורה הבוקר הייתי מדבר אתם שוב".

בעיריית חיפה בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!