דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

משבר אמון / מחאה ברשת על הריגת יהודה ביאדגה; המשטרה: "אין קשר למוצא החשוד"

מאות פוסטים ועצומה עליה חתמו אלפים מביעים חוסר אמון במשטרה, וקוראים לבדיקה מעמיקה של המקרה | במשטרה מדגישים כי חקירת האירוע היא שגרתית בשלב זה, וכי השוטר חש סכנה לחייו | ארדן: "מצפה שהאירוע ייחקר במהרה"

יהודה ביאדגה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)
יהודה ביאדגה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

יממה לאחר שנהרג מירי שוטר יהודה ביאדגה ז"ל, צעיר הלום קרב תושב בת ים,  הולכים ומתרבים קולות המחאה הקוראים לחקירה יסודית של המקרה, ומאשימים את המשטרה ביחס מפלה לבני העדה האתיופית. במשטרה, מנגד, טוענים כי השוטר פעל ביחס למידת הסכנה שהרגיש – וללא קשר למוצאו של החשוד.

בעצומה שפורסמה אתמול וכבר חתמו עליה מ-4,000 אנשים, נכתב "לא ניתן למשטרה, למח"ש ולגורמים נוספים להשתיק את הזעזוע כפי שהם עושים היטב לאחר כל אירוע מול בני העדה האתיופית. אנחנו, הציבור הרחב, זועקים כי במדינת חוק יש דין ויש דיין… אנחנו כאן, חותמים על עצומה זו, בכדי להבהיר למשטרת ישראל שיש *עניין ציבורי* ועד שלא יעמדו השוטרים לדין אמת- לא ננוח ולא נשקוט."

ברוח דומה, מאות פוסטים פורסמו ובהם האשמות חמורות כלפי המשטרה ויחסה ליוצאי אתיופיה. ח"כ פנינה תמנו-שטה כתבה בעמוד הפייסבוק שלה "נשאלת השאלה הקשה למה ועל מה? המשטרה נדרשת לחשוף לעיני הציבור את הצילומים מהמצלמות ברחוב בזמן האירוע לא רק לאחריו. צריכה להתקיים פה חקירה מעמיקה ומהירה על מה שבאמת נדע כולנו מה קרה". חלק מהמוחים אף ביקשו לקבוע מועד להפגנות.

רבים מהמבקרים מזכירים את יוסף סלמסה ז"ל, צעיר יוצא אתיופיה שנעצר ב-2014, תוך שימוש באקדח טייזר ועל פי עדים, בהפעלת אלימות לא מידתית. בהמשך אותה שנה מצא סלמסה את מותו לאחר נפילה מגובה, בנסיבות שאינן ברורות עד היום. לבקשת משפחתו נבחן תיק זה מחדש לפני כשנה, אך אף אחד מהשוטרים לא הועמד לדין.

גם משפחתו של ביאדגה ביקרה את המשטרה על התנהלותה במקרה. "אני מתנדב ארבע שנים במשטרה, אבל מהיום אני מתבייש לשים את המדים שלי בארון. אני לא יכול לראות אותם", אמר חגוס ווביו, גיסו של ההרוג.

מהמשטרה נמסר "בהמשך לפרסומים ולפניות כתבים בעניין האירוע בבת ים נבקש להבהיר כי תגובתו של השוטר נבעה מהערכתו את הסכנה המוחשית שנשקפה לחייו ובשום אופן ללא כל קשר למוצאו של החשוד." בנוסף, הבהירו במשטרה שבדיקת מח"ש את המקרה היא בדיקה שגרתית נכון לעכשיו, "ואין זה ראוי להסיק מסקנות שיש בהן כדי להטעות את הציבור ביחס לאירוע זה". עוד הוסיפו "למותר לציין כי משטרת ישראל משתתפת בצערה העמוק של המשפחה על אובדנה, ללא קשר לנסיבות המקרה שכאמור נבדקות".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב לאירוע "אני מביע צער רב על מותו של יהודה ביאדגה ז״ל ועל התוצאה הקשה והטראגית של האירוע בו הוא נורה. מבלי לקבוע מה התרחש באירוע, אני מצפה שהאירוע יחקר במהרה על ידי המחלקה לחקירות שוטרים ואוודא שיופקו ממנו כל הלקחים הנדרשים.

בשנים האחרונות נעשו צעדים רבים על מנת לחזק ולשפר את הממשק והקשר בין המשטרה לבין יוצאי אתיופיה על מנת למנוע שיטור יתר, להביא לשקיפות בפעילות המשטרה ולחזק את האמון בין המשטרה לבין קהילת יוצאי אתיופיה החשובה ונמשיך לפעול כדי לחזק אותו ולייצר שקיפות בעבודת המשטרה".

ביום שישי בשעות הצהריים התקבל במוקד 100 של משטרת ישראל דיווח אודות צעיר שמשתולל בחדר המדרגות בבניין מגוריו ברחוב בלפור בבת ים כשהוא נושא בידו סכין, וקיים חשש לחייהם של העוברים ושבים.

על פי המשטרה, עם הגעת הכוח לאזור, נמסר להם כי החשוד נמלט רגלית לרחוב סמוך. השוטרים החלו בסריקות ולאחר זמן קצר זיהה אחד השוטרים את החשוד העונה לתיאור כשזה אוחז בידו סכין מטבח גדולה.

השוטר קרא לחשוד לעצור, אך זה המשיך להתקרב לעברו כשהסכין שלופה בידו. לטענת השוטר, הוא חש סכנה מוחשית ומידית  לחייו ביצע ירי לעבר החשוד. החשוד פונה על ידי מד"א לבית החולים וולפסון שם מת מפצעיו. בהמשך התברר כי ביאדגה ז"ל היה הלום קרב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!