דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסכם קיבוצי

היסטוריה במגזר החרדי / האחיות המוצלחות שלנו: הסכם קיבוצי ל-450 אחיות בבי"ח 'מעייני הישועה'

האחיות והאחים בבית החולים התאגדו בהסתדרות ב-2016, והיו אחת מהתאגדות פורצת דרך במגזר החרדי | האחיות תזכנה לשיפור משמעותי בתנאי השכר | "האחיות שחתרו לחתימה על הסכם היסטורי זה הן גורם מוביל ביצירת שינוי במערכת הבריאות", אמרה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן

התאגדות אחיות מרכז רפואי מעיני הישועה (צילום מדף הפייסבוק).
התאגדות אחיות מרכז רפואי מעיני הישועה (צילום מדף הפייסבוק).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה – הסכם קיבוצי בבית החולים החרדי 'מעייני הישועה'. ההסכם נחתם בין ההסתדרות, ועד האחיות והאחים והנהלת המרכז הרפואי, והוא מסדיר את תנאי העסקתם של 450 האחיות והאחים בבית החולים.

ההסכם מביא לשיפור משמעותי בתנאי השכר של האחיות, לרבות שיפור של עשרות אחוזים בהפרשות הפנסיוניות שלהן, שכן הוא קובע כי גם על רכיבי "עבודה נוספת" ישולמו הפרשות פנסיוניות. ההסכם אף קובע כי תנאי השכר של האחים והאחיות יעודכנו בהתאם לנהוג במגזר הציבורי, תוך השוואת תשלום "תמריץ שנתי" כנהוג לעובדי המגזר הציבורי.

מרכז רפואי מעייני הישועה (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך וויקיפיקי)
מרכז רפואי מעייני הישועה (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך וויקיפיקי)

מענק יובל וקביעות

הצדדים הסכימו בנוסף כי אחיות שישלימו 40 שעות שבועיות יזכו לתוספת שכר מיוחדת החל מהשעה ה-36, וכי תיפתח קרן השתלמות רטרואקטיבית לכל עובד שישלים ארבעה חודשי העסקה. במקביל, עובד שישלים 18 חודשים יקבל מעמד של קביעות.

במישור הארגוני הוסדרו מנגנונים משותפים לתיאום בין נציגות העובדים להנהלה בכל הקשור לאיוש משרות פנויות חדשות לעובדים קיימים, ניוד עובדים וסיום העסקה. כמו כן יוקצו לראשונה לנציגות האחיות שעות עבודה ייעודיות בתשלום למטרת פעילויות מטעמן וכן חדר לפעילות הוועד.

אחת לשנה יחולק על פי ההסכם "מענק יובל" בשיעור 60% מהשכר החודשי של כל אחד מהעובדים שצברו ותק של 25 שנה בבית החולים ו/או בית חולים ציבורי אחר.
עוד קובע ההסכם כי תוקם קרן ימי מחלה מיוחדת לצורך קידום רווחתם של עובדים שמיצו את מכסי ימי המחלה שלהם. זאת כחלק מההסכמה בין ההנהלה לנציגות העובדים על הצורך לתת מענה לעובדים החולים במחלות קשות.

 יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן: "האחיות הן גורם מוביל ביצירת שינוי במערכת הבריאות"

ההסכם נחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן, מנכ"ל האיגוד עו"ד אורי פליישמן, יו"ר ההסתדרות במרחב רמת-גן בני-ברק אבי גלילי, יו"ר ועד האחים והאחיות דבי בק ונציגי הנהלת בית החולים בראשות המנכ"ל שלמה רוטשילד.

"התאגדות בהסתדרות מצמצמת פערים חברתיים, ואת זאת אנו מוכיחים עתה עם הסכם היסטורי ופורץ דרך שיביא לשיפור משמעותי בתנאי העסקת האחים והאחיות בבית החולים מעייני הישועה" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "כעת נירתם להשלמת המשימה לשיפור ולחיזוק התנאים של שאר הסקטורים בבית החולים". המו"מ להסכמים קיבוציים ראשונים מתנהל גם עבור סקטור עובדי המינהל והמשק בבית החולים וסקטור העובדים הפרא-רפואיים.

"אני מקדמת בברכה את אחיות מעייני הושעה למשפחת הסתדרות האחיות", אמרה   יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן. "האחיות שחתרו לחתימה על הסכם היסטורי זה, שוב מוכיחות כי הן גורם מוביל, מרכזי ומשמעותי ביצירת שינוי במערכת הבריאות. ההסכם משקף את מנעד האחריות הרחב של הסתדרות האחיות בין המטופלים וזכויות האחיות והאחים". לדבריה הצטרף מנכ"ל הסתדרות האחיות, עו"ד אורי פליישמן: "ההסכם אליו הגענו לאחר הידברות ממושכת מהווה צעד היסטורי לשיפור נדרש והכרחי בתנאי העסקת ציבור האחים והאחיות במגזר החרדי. הצלחנו להוכיח כי בין הצדדים למו"מ עמד מכנה משותף שהוא הרצון לשרת, לטפל ולדאוג הן להטבת מצבם של המטופלים והן לדאגה לזכויות העובדים תוך הבנה לחשיבות חוסנו של בית החולים".

היסטוריה במגזר החרדי

"בזכות ההתאגדות שלנו עשינו היסטוריה במגזר החרדי" אמרה יו"ר ועד האחיות, דבי בק. "כמובן שיש עוד מה להשיג ולאן לשאוף אך אני מברכת על ההסכם אליו הגענו ומודה לכל השותפים לו על הנחישות ושיתוף הפעולה".

יו"ר הסתדרות במרחב רמת גן-בני ברק, אבי גלילי הודה למנכ"ל שלמה רוטשילד: ואמר "שהוא המנכ"ל הראשון של בית החולים שניאות להרים את הכפפה ופעל לחתימת ההסכם מול ההסתדרות, וכן לאילנה כהן ואורי פליישמן על העבודה המשותפת והמקצועית".

אחיות מעייני הישועה פרצו דרך והתאגדו בספטמבר 2016. בית החולים הוא מוסד חרדי המתנהל על פי ההלכה, ולו  ועד רבנים המכוון את פעולתו, ובו חברים בין היתר הרב יצחק זילברשטיין, הרב חיים קנייבסקי, והרב ניסים קרליץ. העובדות ברובן מגיעות אף הן מהחברה החרדית, שבה אחוזי ההתאגדות נמוכים יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. עם זאת, בשנים האחרונות הוקמו בהסתדרות, בין היתר בסיוע האגף החרדי שהוקם בהסתדרות והאגף להתאגדות עובדים, שורה ארוכה של ועדי עובדים חרדיים:  משגיחי כשרותבלניות, שוחטים, נשות חינוך ועוד, כשהם נסמכים בין היתר על פסקי הלכהשל בתי דין רבניים המורים כי התאגדות היא דרך לגיטימית לשיפור תנאי העובדים הפועלים אף הם מתוך מחוייבות להלכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!