דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / עוד תאונה קטלנית בחריש: עובד בן בן 34 נהרג בנפילה מגובה

העובד נפל מגובה של שש קומות ומותו נקבע במקום | משרד העבודה הודיע כי יסגור את האתרים המסוכנים בעיר ללא הגבלת זמן | זהו ההרוג ה-19 בתאונות עבודה בכלל, וההרוג התשיעי בתאונות בענף הבנייה מתחילת השנה

אתר הבניה בחריש בו נהרג עובד בנפילה מגובה, 19 במרץ 2019 (צילום: דוברות מד"א)
אתר הבניה בחריש בו נהרג עובד בנפילה מגובה, 19 במרץ 2019 (צילום: דוברות מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד בניין נוסף נהרג אתמול (שלישי) בעיר חריש, לאחר שביום ראשון האחרון נהרגו שני עובדים בתאונת בניין בעיר.

בסביבות השעה 10:00 התקבל דיווח על התאונה במוקד 101 של מד"א במרחב שרון. חובשים ופרמדיקים של מד"א הגיעו למקום וביצעו פעולות החייאה בגבר בן 34 עם פגיעה רב מערכתית אך נאלצו לקבוע את מותו. העובד נפל מגובה של שש קומות באתר בנייה של הקבלן יצחק שטרן מקבוצת שטרן. זהו ההרוג ה-19 בתאונות עבודה בכלל, וההרוג התשיעי בתאונות בענף הבניין מתחילת השנה.

מקבוצת שטרן נמסר לדבר ראשון: "אנחנו משתתפים בצער המשפחה. נסיבות המקרה מצויות כעת בבדיקה ע"י כל הגורמים הרלוונטיים".

שר העבודה והרווחה חיים כץ הנחה את מנהל הבטיחות לסגור את אתרי הבנייה המסוכנים בעיר חריש ללא הגבלת זמן. על פי הודעת המשרד, נשלחה תגבורת של מפקחי בטיחות לעיר חריש, בין היתר לאתר של הקבלן יצחק שטרן. השר כץ מסר כי "ההאשמה הבלעדית להמשך הקטל באתרי הבנייה היא של הקבלנים. לאחר כל המאמצים שהשקענו ליצירת ההרתעה החסרה במשך שנים בענף הבנייה, ציפיתי ששנת 2019 תראה שינוי מגמה מובהק. נמשיך ונחריף את צעדינו איפה שהכי כואב לקבלנים – בכיס, עד שהם יפנימו את חשיבות ההקפדה על תקנות הבטיחות וייקחו אחריות על שלום העובדים. אני שולח תנחומים למשפחות ההרוגים"

ד"ר הדס תגרי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בנייה מסרה כי "אין משמעות להודעת שר בעבודה שיוצאו צווי בטיחות ללא הגבלת זמן". לדבריה, החוק בין כך ובין כך קובע כי צווי בטיחות הינם בתוקף בלא הגבלת זמן – ועד לתיקון הליקויים האמורים בהם. כך, חייב משרד העבודה והרווחה על פי חוק להגיע לאתר בו הוטל צו בטיחות בתוך 2 ימי עבודה מעת שהקבלן מודיע למינהל כי תיקן את ליקוי הבטיחות. "לכן, בהעדר סנקציה כואבת, צווי בטיחות יוצאים שוב ושוב באתרי אותן חברות ואף באותם אתרים ממש. כדי לשנות מצב זה, הקבוצה למאבק בתאונות בניין דורשת זו עת ארוכה שמשרד העבודה יפעל לתיקון החוק, כל שהמפקחים יוסמכו לסגור לפרקי זמן ממושכים אתרי בנייה בהם התגלו הפרות בטיחות חמורות או חוזרות" מסרה תגרי.

עוד אמרה כי "'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' מתריעה מזה מספר חודשים – לאחר שהתברר כי יישום התקנות שהסמיכו את מפקחי הבטיחות להטיל קנסות כספיים בגין הפרות בטיחות נכשל כישלון חרוץ – כי קיימת דחיפות בהטלת סנקציות מרתיעות בגין הפרות בטיחות. במצב הקיים, צווי בטיחות בגין הפרות בטיחות וצווי הפסקת עבודה מוצאים לימים בודדים והחברות מורשות לחזור לעבודה לאחר ימים ספורים, אף כאשר ביצעו עבירות בטיחות חמורות וחוזרות ואף אשר אלה גרמו לתאונה קטלנית. כך, מנהל הבטיחות אישר לחברת 'איתי ד.ע. הנדסה' המבצעת את העבודות באתר בו נהרג לפני כחודשיים איאד רג'ב ז"ל בנתניה – אשר לא דווח למנהל קודם לתאונה ואשר ביום התאונה תועדו בו הפרות בטיחות חמורות שגרמו למותו של המנוח, שנפל מגובה – לחזור לעבודה זמן קצר לאחר התאונה. בשבוע שעבר פנתה 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' למנהל הבטיחות התעסוקתית, בדרישה שלא יאשרו לחברה הקבלנית 'אסום' לבצע עבודות בנייה באתר ביה"ס אגמים באשקלון, לאחר שמנהל הבטיחות הוציא בעניינה צו בטיחות בגין אי דיווח על ביצוע פעולות בנייה ואי דיווח על מינוי מנהל עבודה באתר – עבירות בטיחות חמורות ביותר – ולאחר ששורה של צווי בטיחות חמורים הוצאו בשנה החולפת באתרי החברה, שבאחד מהם, בשדרות, נהרג לפני שנה העובד צ'ו שינווי. במכתב טענו כי אין מקום לאשר ביצוע העבודות לחברה עבריינית אשר שוב ושוב מפרה הוראות בטיחות, וכי השעיית האישור מתחייבת כדי להבטיח את בטיחות העובדים באתר וכדי לייצר הרתעה מפני הפרות בטיחות. פנינו בעניינה של חברת אסום גם לרשם הקבלנים במשרד השיכון בדרישה שזה ינקוט בצעדים משמעתיים כנגדה. טרם נענינו ממי מהנמענים. עוד דורשת הקבוצה למאבק בתאונות בניין כי מפקחי הבטיחות יוסמכו לסגור לפרקי זמן ממושכים אתרי בנייה בהם בוצעו הפרות בטיחות חמורות או חוזרות אולם גם דרישה זו לא זכתה לפי שעה להתייחסותו של משרד העבודה והרווחה. באין הרתעה מפני הפרות בטיחות הפקרת העובדים נמשכת באין מפריע וכך גם התאונות הקטלניות".

נאסר בסול (מימין) ודאמן ג׳ול ג׳מאל טאטור (מהמרכז) מהכפר ריינה לצד זירת התאונה בחריש (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה, איחוד הצלה)
נאסר בסול (מימין) ודאמן ג׳ול ג׳מאל טאטור (מהמרכז) מהכפר ריינה לצד זירת התאונה בחריש (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה, איחוד הצלה)

ביום ראשון נפלו אל מותם דאמן ג'ול ג'מאל טאטור ז"ל ונשני אמין נאצר בסול ז"ל מגובה שבעה מטרים מפיגום שקרס באתר 'סביוני חריש' של חברת חברת ש. שטרית "סביוני חריש".  שניההרוגים היו תושבי הכפר ריינה ששבת אמש במחאה ובאבל.

בראשון נהרג גם פאהד יוסף מחסן גנימאת ז"ל, בן 38, תושב העיירה צוריף שליד חברון, מפגיעת טרקטורון בובקט במהלך עבודתו בחנות סופר ובניו חברה לחומרי בניין בע"מ באזור התעשייה נתיבות. ביום שישי נהרג  אברהים עבדו ז"ל (19) מנצרת בנפילה מגובה בעת שהתקין מזגן באתר שיפוצים בתל אביב בבניין של חברת WeWork.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!