דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלקטרוניקה

פסח התשע"ט / מנקים לפסח: זורקים את המכשיר החשמלי מהבית? החברה תבוא לפנות

בנסיון להתמודד עם האשפה האלקטרונית, המשרד להגנת הסביבה מזכיר לקראת הפסח שניתן לדרוש מהעסק בו רכשתם את המכשיר האלקטרוני אותו אתם מעוניינים לזרוק, להגיע לביתכם ולאסוף אותו

ערימת זבל של מוצרי אלקטרוניקה (צילום: Shutterstock)
ערימת זבל של מוצרי אלקטרוניקה (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העסק שממנו קניתם מוצר חשמלי או אלקטרוני חייב להיענות לבקשתכם לפנות מביתכם, ללא תשלום, את המכשיר הישן – בתנאי שהוא בכמות או במשקל הדומים למוצר שקניתם. במשרד להגנת הסביבה מזכירים לציבור על הזכויות שלו בנוגע לפינוי מכשירים ישנים, קלים ככבדים ובחינם.

חג הפסח בישראל מתאפיין ברכישות חדשות של מתנות ומכשירים לבית, וכן בהיקפים עצומים של אשפה, אשר מורידה את מחירי המוצרים המשומשים בשווקים הפתוחים ואף ברשות הפלסטינית. "תרבות הזריקה" הישראלית מתוארת בסרט הדוקומנטרי "שאריות" העוקב אחרי מסע של המוצרים הישנים, תקינים ומקולקלים כאחד למכירה מרוכזת של אוספי גרוטאות, וכן לשטחי הרשות הפלסטינית, שם משתלם לתקן מוצרים בשל הפער העצום בין רמת החיים וגובה השכר בין החברה הישראלית והחברה הפלסטינית.

טלפון סלולרי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טלפון סלולרי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

גורם נוסף להיותנו נשטפים בים הולך וגובר של פסולת אלקטרונית, הוא שינוי המדיניות של יצרניות האלקטרוניקה עצמן, המעדיפות לייצר מוצרים עמידים פחות, שיש להחליפם תוך זמן קצר יותר.

במשרד להגנת הסביבה מעוניינים לצמצם את היקף האשפה האלקטרונית, באופן שחלק גדול יותר ממנה יגיע לשימוש מחודש או מחזור מאשר להטמנה. במשרד מדגישים כי "החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות אף מטיל את האחריות על בית העסק ליידע את הצרכנים על האפשרות לפנות מבתיהם את המכשירים הישנים, ללא תשלום. בנוסף, הוא קובע את המקרים הנחשבים ל"פינוי חריג", שבהם באישור מראש, רשאי בעל העסק לדרוש תשלום שיוסכם". חריגות תיחשב כאשר מדובר בקומות גבוהות ובהן ההובלה מסובכת, או כאשר יש לפרק רהיטים כדי להוציא את המכשירים הישנים. פינוי המכשיר הישן רלוונטי בעיקר למכשירים גדולים כמו תנורים, מזגנים ומקררים – אשר מפאת גודלם ומשקלם קשה לפנותם לבד.

< תמונה – מה PDF  המצורף, המפרט את זכויות הפינוי >

מכשירים קטנים – בחנות עצמה

בעלי עסקים המוכרים סוללות ומכשירי חשמל מחוייבים לפי החוק לקבל גם מכשירים ישנים, בעת רכישת מכשיר חדש, ולדאוג לפינוי מוסדר שלו. סוללות ישנות ניתנות למסירה בכל בית עסק המוכר סוללות. הפסולת החשמלית והסוללות יועברו לתאגידי מיחזור מורשים שקיבלו רישיון לפעילותם מהמשרד להגנת הסביבה – והם ידאגו להעבירם לטיפול סביבתי נאות.

במשרד להגנת הסביבה מזמינים את הציבור לפנות אליו, במידה ולא הסכימו לקחת מכם את המכשיר הישן בכתובת המייל pniot@sviva.gov.il

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!