דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקה ישירה

לימודים גבוהים / סטודנטים למען העובדות: מתחדש המאבק לקליטת עובדות הניקיון להעסקה ישירה

משמרות מחאה מתקיימות באוניברסיטאות ברחבי הארץ, וייערכו גם בימים הקרובים, בדרישה שעובדות הנקיון יועסקו ישירות על ידי האוניברסיטאות | בשנתיים האחרונות החל המאבק לרשום גם ניצחונות

מחאה באוניברסיטה העברית (צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)
מחאה באוניברסיטה העברית (צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

'הקואליציה הארצית להעסקה ישירה' מחדשת את המאבק הארצי לקליטת עובדי הניקיון באוניברסיטאות ובמוסדות ההשכלה הגבוהה. אתמול (שני) נערכו משמרות מחאה באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב, והיום יתקיימו אירועי הסברה בנושא באוניברסיטת בן גוריון שבנגב ובמכללת ספיר. באוניברסיטה העברית הודיעה הקואליציה כי תיזום שביתת סטודנטים בשבוע הבא בנושא.

בתחילת השנה נשא המאבק, הנמשך למעלה מעשור, פרי משמעותי עם קליטתן של עובדות הניקיון באוניברסיטת חיפה להעסקה ישירה, כמו גם עובדות הניקיון במכללת אורנים. עם זאת, בקמפוסים רבים מועסקות עדיין עובדות הניקיון בשיטה הקבלנית,  תצורת העסקה פוגענית המקשה עליהן להתארגן, ושפעמים רבות מלווה גם בהפרת זכויותיהן.

מסיום מחזור ראשון של "בית ספר למנקות", מכללת 'אורנים' פברואר 2017 (צילום: אורלי רובין).
מסיום מחזור ראשון של "בית ספר למנקות", מכללת 'אורנים' פברואר 2017 (צילום: אורלי רובין).

המאבק באוניברסיטה העברית התחיל מוקדם יותר השנה ונערכו מספר מחאות. לטענת המוחים ההנהלה השיבה להם בעבר כי הנושא מצוי בעדיפות נמוכה על סדר יומה. כ-1,000 סטודנטים ומרצים חתמו על קריאת הקואליציה להעסקה ישירה, ולקריאתם הצטרפו גם ארגוני הסגל הבכיר והזוטר.

"עובדות מן המניין אחת ולתמיד"

באוניברסיטת תל אביב ניהלו אגודת הסטודנטים וארגון הסגל הבכיר מו"מ מול ההנהלה, אשר הביא לכך שבתחילת השנה הובטח כי עובדות ניקיון שהועסקו למעלה מ-7 שנים יחלו לקבל משכורת 13 (קרי, תוספת של 8.5% למשכורת השנתית). אולם, לדברי פעילי הקואליציה, בשנים האחרונות נפלו העובדים קרבן להפרת זכויות בתחום ההפרשה הפנסיונית והזכויות הסוציאליות. "עם כניסתו של הנשיא החדש לתפקיד, פרופ' אריאל פורת, אנו מקוות לראות שינוי בגישה של האוניברסיטה לנושא וקליטת העובדות כעובדות מן המניין אחת ולתמיד", נמסר מהקואליציה הארצית.

(צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)
(צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)

גם באוניברסיטת בן גוריון התחלפה הנשיאה, והפעילים בקמפוס ברכו את הנשיא החדש, פרופ' דניאל חיימוביץ', וקראו לו לפעול בנושא. על המכתב הדורש קליטת העובדות להעסקה ישירה, חתמו כ-500 סטודנטים, מרצים ועובדי מנהלה. בסוף מאי ערכו הפעילים מבצע לילי ובו תלו חומרי הסברה בנושא בכ-100 כיתות בקמפוס. המאבק להעסקה ישירה באוניברסיטאות החל בשנת 2005 באוניברסיטת בן גוריון והפך עם השנים לתופעה ארצית.

בשבוע שעבר נערכה גם התכנסות ראשונית להתנעת המאבק להעסקה ישירה במכללת ספיר שליד שדרות, בשותפות עם אגודת הסטודנטים והסטודנטיות, פרוייקט סטודנטים למען עובדים (סל"ע) של ההסתדרות ועו"סים שינוי. בספיר, בבאר שבע ובמכללת דוד ילין בירושלים יקיימו מחר פעילות הסברה בנושא.

תגובת האוניברסיטאות תתפרסם לכשתתקבל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!