דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / האם משרד התקשורת התערב במדיניות השיווק של הוט בניגוד לחוק?

המשרד מחייב את החברה לייקר את המחיר לציבור או לדחות מבצעים לעתיד, לטובת המתחרות שלה | על פי תגובת הוט נראה כי פעולות המשרד נעשות באופן "בלתי פורמלי" וללא הפעלת סמכות רשמית | האם המשרד יפגע גם במבצע החדש של בזק?

ארון תשתיות של הוט (צילום: יהל פרג׳)
ארון תשתיות של הוט (צילום: יהל פרג׳)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד התקשורת 'ביקשו' מהוט לדחות או לבטל מבצע, לכאורה בניגוד לחוק, עקב דאגה לחברות המתחרות. ביום שלישי השבוע פרסם המשרד הודעה כי הוט לא תוכל לשווק תשתית אינטרנט במהירות 500 מגה עד ה-14 באוגוסט. מהמשרד נמסרה תגובה מעורפלת, לפיה ביצע לאחרונה הליך בדיקה "אשר במסגרתו נערכו בין היתר ניסויים הנדסיים על מנת לבחון אם ניתן לממש בתנאים שוויוניים ובלתי מפלים את שיווק שירות גלישה במהירות של 500 מגה גם בקרב ספקי השירות האחרים במסגרת השוק הסיטונאי" וכי "לאור תוצאות הבדיקה עולה כי לא ניתן למלא את כל התנאים באופן מלא בטווח הזמן המיידי, ודרושה תקופת היערכות נוספת."

לפי ניסוח זה, ניתן להניח כי בידי ספקי שירות כמו פרטנר וסלקום אין נתבים שיכולים לנתב תקשורת במהירות של 500 מגה, אך בכוונתם להצטייד בציוד מתאים, כך שעד אמצע אוגוסט גם הם יוכלו להציע לציבור שימוש בתשתית של הוט במהירות 500 מגה במסגרת השוק הסיטונאי. גם לפרטנר ולסלקום ישנן תשתיות סיבים אופטיים מהירות משל עצמן, אלא שהוט מגיעה ל-92% ממשקי הבית, ואילו הן מסוגלות לחבר כ-20% ממשקי הבית בסך הכל. עוד עולה מההודעה כי הוט לא הודיעה מראש על כוונתה להפעיל את השירות, ולא העניקה למתחרות זמן התארגנות. המשרד לא דיווח האם הוט הפרה את תיק השירות באמצעות השקת המהירות החדשה, והאם הוא ינקוט באמצעים נגדה, לפי סמכויותיו ובהתאם להן.

מהוט נמסר בתגובה כי בחברה "מכבדים את בקשת משרד התקשורת, ונשוב להציע למנויים פרטיים את שירות 500 מגה באמצע אוגוסט". מהתגובה מתברר כי המשרד רק "ביקש" מהוט לדחות את המבצע – אלא שפקידי ממשלה אינם יכולים "לבקש" בקשות כלשהן מגופים מפוקחים, אלא לקבוע כללים ולאכוף אותם, בהתאם לחוק. גם בהודעת המשרד עצמו בלטו בהיעדרם פרטים על שימוש בסמכות רשמית, ומכאן שפעולה זו נעשתה לכאורה, בניגוד לחוק. פניה לדובר המשרד נתקלה בסירוב לשפוך אור נוסף על שהתרחש בבירור ובעקבותיו.

המשרד שמייקר מחירים לציבור

באפריל 2018, הורה סמנכ"ל המשרד שמילה מימון לחברת 'הוט' לחדול ממבצע אחר – הנחיה שנעשתה באופן שרירותי, ללא סמכות, כאשר שר התקשורת המתפטר איוב קרא,לא היה מעורב בה ולמעשה התנגד לה. אז המשרד כפה על הוט לייקר את מחירי התשתית, ללא הפעלת סמכות רשמית, אלא בעל פה.

עליית מחירים בהוט (צילום מסך מתוך אתר הוט; גרפיקה: אידאה).
עליית מחירים בהוט (צילום מסך מתוך אתר הוט; גרפיקה: אידאה).

באפריל 2018, הודיע משרד התקשורת כי הוא "פועל להשלמת שימוע 'צמצום המרווחים' שנועד למסד, להבהיר ולשקף לציבור את מדיניותו בנושא זה. המבצע שהושק העלה חשש למחיר היצף לאור התעריפים הסיטונאיים שנקבעו להוט". מאז עברו שנה וחודשיים, אך המשרד עדיין לא השלים את השימוע או פרסם מדיניות ברורה בעקבותיו. לו היה המשרד משלים את השימוע, היו בידיו אמות מידה וכלים חוקיים להפעיל סמכות במקרה בו חברת תקשורת מוכרת שירות במחיר כה נמוך, שדוחק את המתחרות להיעדר יכולת להרוויח ממכירת השירות הזה במסגרת 'השוק הסיטונאי' – ההסדרה שמאלצת את בזק והוט להשכיר את התשתית שלהן למתחרות במחיר מפוקח.

ככל הנראה, התביעה מהוט להעלות מחירים לציבור הרחב באפריל 2018 וגם לפני שבוע, נעשתה בעל-פה, ובאופן שרירותי. לפי כללי המנהל התקין, כל הפעלת סמכות מטעם גורם רשמי כמו משרד התקשורת צריכה להיעשות באופן רשמי, על ידי אדם הנושא בתפקיד שמקנה לו את אותה סמכות ספציפית, והוא מפעיל אותה על פי נהלים ברורים הכתובים ברישיון חברת התקשורת, בתיק שירות, בתקנות או בחוק.

האם המשרד יטרפד את גם המבצע של בזק?

במקביל להודעת משרד התקשורת הכריזה חברת בזק אתמול (רביעי) על מבצע בעבור לקוחות קיימים של החברה אשר עוברים דירה. המבצע כולל העתקת קו נייח בחינם, וכן מתן חודש חינם בשירות קו נייח ותשתית אינטרנט. להערכת החברה בקיץ צפויים כ-50 אלף מעברי דירה, שיכולים להיות הזדמנות בעבור הלקוחות להחליף את החברה שמספקת להם שירותי אינטרנט וטלפון, וחלקם נוטשים את שירותי החברה.

שירות הטלפון הקווי של החברה הינו שירות מפוקח, ומשרד התקשורת מונע מהחברה להוזיל מחירים בכך שהוא נמנע מהשלמת השימוע לגבי הפיקוח על מחירי בזק שנערך כבר בשנת 2017. לא ברור האם המבצע הנוכחי של בזק יטורפד על ידי משרד התקשורת בשל מתן חודש חינם. האופי הסדרתי בו המשרד מונע מחברות תקשורת להעניק הנחות ללקוחות ותובע מהן לייקר מחירים הינו יוצא דופן בין משרדי הממשלה המסדירים שווקים מגוונים. אם יבחר המשרד להתערב במבצע, יש לקוות שהפעם יפעל בהתאם לחוק, לתקנות, ולסמכויות המוקנות לו כתוצאה מכך, ולא בשרירותיות.

תגובת משרד התקשורת תשולב בכתבה לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!