דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לקראת השקעה בדור 5 / המשבר בשוק הסלולר: משרד התקשורת יקים צוות מיוחד

אבדן הרווחים ומחיקות שווי גדולות גרמו למשרד התקשורת להתעורר | מטרת הצוות: שוק סלולרי המציע "מוצרים איכותיים ומגוונים במחירים הוגנים, בו פועלות חברות תקשורת אשר מכניסות למשקיעיהן רווחים סבירים" | האם מי שקלקל יוכל גם לתקן?

תשתית סלולרית. (shutterstock)
תשתית סלולרית. (shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום כי הוא "עוקב מקרוב לאורך השנה ובפרט בשבוע האחרון אחר איתנותן הפיננסית של חברות הסלולר. לאור ההתפתחויות האחרונות, הורה מנכ״ל משרד התקשורת, נתי כהן, על הקמת צוות מיוחד לבחינת מצב שוק הסלולר. הצוות יבחן כלים אפשריים לייצוב השוק לקראת השקעות בדור החמישי במטרה ליצור שוק המציע לצרכנים מוצרים איכותיים ומגוונים במחירים הוגנים, בו פועלות חברות תקשורת אשר מכניסות למשקיעיהן רווחים סבירים". בראש הצוות יעמוד ד"ר עופר רז דרור, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת.

הודעת המשרד הגיעה לאחר צניחה חסרת תקדים בשווי חברות הסלולר. פרטנר בחובות של 1.3 מיליארד ש"ח בתזרים אפסי. סלקום בחובות בסדר גודל כפול ונמצאת בהפסדים קלים. פלאפון נהנית מגב חזק בקבוצת בזק וגם היא איננה רווחית כיום, וסובלת מסדרה של מחיקות שווי בדו"חות של בזק. הוט טלקום נהנית משייכות לקבוצת הוט, וייתכן כי היא עדיין רווחית באופן מתון.

משרד התקשורת קלקל, האם הוא יצליח לתקן?

משרד התקשורת לא התייחס למצב המשונה שנוצר בעידודו, בו דווקא חברות כמו גולן טלקום ואקספון הן רווחיות. רווחיותן חריגה בייחוד בהסתכלות יחסית, מול שאר החברות, ובהתחשב בכך שהן מציעות את המחירים הכי זולים. מעמדן הייחודי נעוץ בחלקו בהטבות ייחודיות ממשרד התקשורת, המתיר להן להחזיק בתדרי סלולר מבלי להידרש להקמת רשת סלולר. החברות רוכשות שירותי רשת מסלקום במחיר נמוך, תוך הישענות על הסדרה פיקטיבית של 'שיתוף רשתות'. בהשוואה, פרטנר והוט מובייל מקיימות שיתוף רשתות של ממש, באמצעות המיזם המשותף phi.

לאחרונה, התיר המשרד לחברת גולן טלקום להשיב תדרי דור שלישי ולחסוך 20 מליון ש"ח בכל שנה (לינק). כך, דווקא החברות שכן עומדות בכללי האסדרה, ומספקות שירות מלא, הן אלו שמפסידות הכי הרבה כסף.

המשרד כבר סיפק לחברות הסלולר מספר הקלות, תוך פגיעה בלקוחות, בדמות הפחתת שעות הפעילות במוקדי השירות, הקלה בזמני המענה הנדרשים, ואי אכיפה כנגד חברות שחרגו מכללי המשרד בתחום תקלות רשת וזמני מענה ללקוחות. הקלות אלו אינן מספיקות, בעיקר משום שהשוק שרוי במחירי רצפה, כאשר במחיר של מנת שווארמה ניתן לרכוש שירות חודשי לשני מכשירי סלולר.

המצב כה חמור שממשרד מבינים שההקלות המתוכננות במכרז תדרי דור 5, המקיפות כשליש מההשקעה הנדרשת, עלולות לא להספיק והמכרז יכול להיכשל. במקביל, ישראל מדרדרת בעקביות במהירות הגלישה ברשתות הסלולר, ביחס לעולם. מכיוון שמשרד התקשורת יצר את הרגולציה שמוטטה את חברות הסלולר, ביכולתו, תאורטית, גם לתקן את המצב.

למשל, המשרד יכול, ללא שום תיקון חוק, פשוט לאכוף את החוקים והתקנות הקיימים. בתרחיש כזה, ייפסל שיתוף הרשתות הפיקטיבי ואז גולן ואקספון עלולות להתרסק. אכיפת זמני מענה במוקדים תתרום לתהליך דומה. בכל מקרה, חברות הסלולר לא יוכלו להשתקם ללא עליית מחירים מסוימת, או שיקרסו כולן, גם אם לאט.

כאשר נוצר רושם שחברות הסלולר מתחילות להעלות מחירים בשנה שעברה, הושקה חברת הסלולר השישית, אקספון, במותג we4g, ודאגה להשאיר את המחירים ברצפה.

‌המשרד לא הציב שום לוח זמנים לפעולות תיקון עתידיות וייתכן כי פעולתו היא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. עם זאת, הגדרת יעדי ההסדרה והאינטרס הציבורי נוסחו באופן שמתחשב בכל חלקי הפאזל: שירות איכותי ומגוון, ברווחיות סבירה. ככל שיזדרז המשרד לפעול ברוח זו, סך הנזק לשוק הסלולר יקטן. כיום אנו האזרחים נהנים, ברובנו, ממחירים מאוד נמוכים, אך צפויים לסבול בהווה ובעתיד מתשתיות מפגרות, שירות ירוד והיעדר כל אכיפה מרתיעה על הפרות רישיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!