דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

שנת הלימודים תש״ף / הבקשה לצו מניעה התקבלה: העל-יסודיים יפתחו את שנת הלימודים כסדרה

ביה"ד הארצי לעבודה קיבל את בקשת מרכז השלטון המקומי והוציא צו מניעה לשביתה עליה הכריז ארגון המורים | עוד נקבע כי משרד החינוך יציג בתוך שבועיים תכנית לשיפור סביבת העבודה של המורים | פתיחת שנת הלימודים ביסודיים עדיין בסימן שאלה, וביה"ד קבע שהמו"מ בין האוצר והסתדרות המורים יימשך עד יום שישי

תלמידי תיכון במעלה אדומים (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90).
תלמידי תיכון במעלה אדומים (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90).
דוד טברסקי

בטענה שהכרזת השביתה אינה מוצדקת דיה, קיבל אמש (רביעי) בית הדין הארצי לעבודה את בקשת המרכז לשלטון מקומי והוציא צווי מניעה לארגון המורים. נכון לעכשיו, הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים יפתחו ביום ראשון הקרוב בסדרם. פתיחת שנת הלימודים ביסודיים עדיין עומדת בסימן שאלה, ואמש (רביעי) קבע ביה"ד האזורי לעבודה בת"א כי הצדדים ימשיכו במגעים עד לדיון נוסף שייערך בשישי הקרוב.

הרכב של שלושה שופטים, בראשות השופט אילן סופר, קבע בין היתר שארגון המורים חורג מהתחייבותו לשקט תעשייתי עליו חתם בהסכם האחרון מול המדינה ושרוב דרישותיו נמצאות במסגרת ההסכמות עליהן חויב הארגון שלא להכריז על סכסוך עבודה, לרבות סעיפים שלטענת סופר דורשים תקצוב, למשל סעיף שיפור סביבת העבודה אותו הציב ארז בראש המאבק.

עוד פסק סופר שבחלק מהסעיפים, למשל אופני העסקה של מורי הקבלן, פגיעה בחופשות מנהלים ועוד, על הצדדים לדון בדברים באופן ישיר ללא איומים מצד ארגון המורים. בסוף דבריו פסק סופר שלמשרד החינוך יש שבועיים להציג בפני הארגון את התכנית, בה הוא מחזיק לטענתו, לתהליך שיפור סביבת העבודה של המורים בדגש על מקרים הזקוקים לטיפול דחוף.

"אני מברך על החלטת בית הדין שמנעה שביתה מיותרת" מסר יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שבשבוע שעבר הביע תמיכה במאבק של הסתדרות המורים, "עם ישראל לא יהיה בן ערובה בידי יו"ר ארגון המורים המנהל אג'נדה אישית ללא כל קשר להסכמים שהוא חתום עליהם ולמציאות בשטח. השלטון המקומי בראשותי ימשיך לפעול על מנת ששנת הלימודים תיפתח כסדרה."

כזכור, ארגון המורים הכריז על השביתה שבוע שעבר בטענה שמשרד האוצר סוחב את הארגון המשך שנים במשא ומתן על סעיפים בנוגע לתנאי העבודה של מורים ומנהלים בחינוך העל היסודי שאינם הוסדרו במסגרת הסכמי העבודה שנחתמו ועודכנו בשנים האחרונות (האחרון בהם בדצמבר 2018) והיו אמורים לייצר שקט תעשייתי עד 2022. בין היתר דרש ארגון המורים להסדיר את ענייני שמירות הלילה של מורים בטיולים, מחסור קשה בפינות עבודה, פגיעה בתנאי הפנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד ועוד. "המרכז לשלטון מקומי מבקש צווים באופן אוטומטי, כדי לחמוק מפתרון הבעיות הרבות ולפגוע במורים, בתלמידים ובהורים", אמר בתחילת השבוע יו"ר ארגון המורים, רן ארז, בתגובה לדרישה להטיל צווי מניעה כנגד השביתה. "הם מזלזלים כי הם בטוחים שיקבלו צווים, הם רואים בבית הדין לעבודה חותמת גומי וכך הם מתנהגים".

הדיונים בין משרדי הממשלה להסתדרות המורים בנוגע לשביתה בבתי הספר היסודיים יימשכו עד יום שישי, ורק אז יחליט בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב האם להוציא צו מניעה לשביתה – כך נקבע אתמול (רביעי). לאחר דיון של מספר שעות בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה כנגד השביתה עליה הכריזה הסתדרות המורים ב-1 בספטמבר, קרא בית הדין לשני הצדדים להמשיך בדיונים עד יום שישי בבוקר. במידה ולא תהיה התקדמות במו"מ ובית המשפט יסרב לבקשת המדינה לעצור את השביתה, ישבתו ביום ראשון כל בתי הספר היסודיים בארץ וחלק מחטיבות הביניים בהן עובדים מורים המאוגדים בהסתדרות המורים.

הבקשה לצווי מניעה הוגשה בשלישי בערב, לאחר מספר שבועות של משא ומתן בין הסתדרות המורים למדינה. אמש (רביעי) התקיים אמש דיון ארוך בנושא שבסופו דרשה השופטת אסנת רובוביץ' משני הצדדים להתכנס למשא ומתן 'רציני ואמיתי', כדברי השופטת, במטרה להגיע להסכמות שימנעו צורך בהכרעה משפטית בסכסוך. לטענת המשרדים ההסתדרות חזרה בה מהסכמות שכבר חתמה עליהן, ואין למשרדים יכולת להתמודד עם הבקשות של ההסתדרות בתקופה של ממשלת מעבר.

"אנו מסכימים למתווה שהציע ביה"ד ואנו נכונים להמשיך לנהל משא ומתן במכלול הנושאים  שעומדים על סדר היום, והם רבים", השיבו נציגי המדינה לבקשת השופטת לכנס את הצדדים למו"מ מחודש, "אנחנו חושבים שאין עילה לשביתה, אבל אנחנו כן מוכנים ורוצים לנהל משא ומתן". הסתדרות המורים ביקשה למחות נגד מדיניות בית הדין להוציא צווי מניעה לשביתות המוכרזות על ידה, כאשר המדינה אינה מקדמת את המו"מ: "פירוש הדבר שצווי המניעה נועדו לחנוק את המו"מ, וזה אסור שבית המשפט יעשה", טען עו"ד אסף ברנזון שייצג את הסתדרות המורים, "אסור שיהיה שלטון של צווי מניעה, זה מה שרוצה המדינה שלא עשתה כלום במשך הרבה זמן".

הסתדרות המורים יצאה לסכסוך עבודה בתחילת החודש סביב שני נושאים עיקריים: תשלום וחישוב תשלומי הפנסיה שאינם משולמים כסדרם למורים שפרשו בשנים האחרונות ועבדו בשני הסכמי עבודה, ואופן חישוב פדיון ימי המחלה, שלטענת הסתדרות המורים מפלה בין המורים לשאר עובדי המדינה. בנוסף מוחה ההסתדרות כנגד היישום הנוכחי של הרפורמה בחינוך מיוחד. "אנו בטוחים שגם שופטי בית הדין אינם מעוניינים שהמחנכים של ילדי ישראל יגיעו ב-1 בספטמבר זועמים וממורמרים לבתי הספר כי לא משלמים להם פנסיה כראוי, וכי ממשיכים לנכות להם מהשכר 1.4 ימים בממוצע על כל יום מחלה, במקום יום כמו לכל שאר האזרחים במדינה", נמסר מההסתדרות שקראה לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר בדחיפות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!