דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יוצאים לדרך / ברוכים הבאים: 2,354,000 תלמידים פתחו היום את שנת הלימודים תש"ף

201 אלף עובדי ועובדות הוראה ילמדו, ידריכו, יחנכו וילוו את ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' עד י"ב | הסכם שהושג ביום שישי האחרון מנע את השבתת בתיה"ס היסודיים | שר החינוך רפי פרץ: "תפקידה של המערכת  בליווי התלמיד ובעיצוב דמותו גם מחוץ לכתלי בית הספר הוא מכריע"

תלמיד כיתה א' מתחיל את שנת הלימודים הראשונה שלו בבית הספר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
תלמיד כיתה א' מתחיל את שנת הלימודים הראשונה שלו בבית הספר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

2,354,000 ייכנסו היום (ראשון) בשערי הגנים ובתי הספר ויפתחו את שנת הלימודים תש"ף, את פניהם יקבלו 201 אלף עובדי הוראה. כ-168 אלף תלמידי כיתות א' יעשו היום את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך, כשבמקביל כ-132 אלף תלמידי י"ב יסיימו את דרכם במערכת. כזכור, הסכם בין הסתדרות המורים למדינה, שנחתם רק ביום שישי האחרון, מנע את השביתה המתוכננת בחינוך היסודי בעוד בית הדין לעבודה אסר על ארגון המורים להשבית את בתי הספר התיכוניים.

יום ראשון ללימודים באבו-גוש. צילום: יצחק הררי / פלאש 90.
יום ראשון ללימודים באבו-גוש. צילום: יצחק הררי / פלאש 90.

"בעידן הזה האתגרים גדולים ומורכבים, ולכן עבודתנו אינה נגמרת בתום יום הלימודים",  מסר שר החינוך רפי פרץ, שגם במהלך הקיץ התייחס רבות, סביב אירועי איה נאפה, לכך שמערכת החינוך צריכה להקיף יותר את תלמיד ישראל. "תפקידה של המערכת  בליווי התלמיד ובעיצוב דמותו גם מחוץ לכתלי בית הספר הוא מכריע" הוסיף השר, "אנחנו רוצים לעצב פה חברה מוסרית, אוהבת אדם וחברה שמרימה על נס את ערך הערבות ההדדית, ולכן הנושא המרכז שבחרתי לשנת תש"ף הוא 'ערבות הדדית'."

כמדי שנה, משרד החינוך פותח חדר מצב שיפעל במהלך הבוקר, וייתן מענים להורים, לתלמידים ולעובדי ההוראה אודות תמונת המצב העדכנית של פתיחת השנה. כמו כן, יינתנו מענים לנושאים העולים מהשטח עוד טרם פתיחת השנה. בחדר המצב ישתתפו גם חברי ההנהלה הבכירה של המשרד. לצד  חדר המצב במטה, ייפתחו גם חדרי מצב במחוזות. אלה יעמדו בקשר רציף עם חדר המצב הראשי במטה.

"מערכת החינוך נמצאת בתנופה" מסר מנכ"ל המשרד שמואל אבואב, "לצד התוכניות הלאומיות שהתחלנו לקדם נשלב בשנה הקרובה חדשנות פדגוגית. נרחיב את מספר בתי הספר עם סביבות למידה חדשניות, נשפץ את הספריות, ונוציא את הילדים ללמוד במרחבי למידה מחוץ לכיתת הלימוד. נשלב בתוך התכנים הלימודיים מיומנויות חדשות שמתאימות למאה ה-21 ומכשירות את בוגר המערכת לשוק העבודה העתידי". דבריו של אבואב פוגשים את אחת הביקורות שהוטחו במשרד בחודש האחרון, ועמדו במרכז הדרישות של ארגון המורים לשיפוץ סביבת העבודה בבתי הספר, בדגש על סביבת המורים.

מורה בכיתה (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
מורה בכיתה (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).

בין היתר ציין המשרד שהשנה הוא ימשיך במגמת שיפוץ חדרי מורים ופינות עבודה. 116 פינות עבודה חדשות ייפתחו השנה ו-2,600 חדרי מורים ישופצו. בנוסף, יועברו 170  מיליון שקלים כתקציב גמיש למנהלי בתי הספר, 105 מיליון שקלים כתקציב גמיש לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים, צמצום בקרה, מינוי רכז פדגוגי לכל בית ספר, צמצום חוזרי מנכ"ל, פתיחה של מאגר ממלאי מקום והמשך תפעולו של מוקד המידע הארצי לעובדי הוראה שנועד לתת למורים בין היתר מידע אישי, תמיכה בקליטת עובדי הוראה, פניות בנושא שכר, דרגות וקידום מקצועי ועוד.

שר החינוך פרץ הבטיח שכחלק מהמאמץ של משרד החינוך לטפל בבעיות חינוכיות של בני נוער ,המשרד יפעל להמשך קידום פעילות החינוך הבלתי פורמלי. בין היתר יורחב שיעור התלמידים הפעילים חברתית מ-89% בשנה שעבר ל-93% בשנה הנוכחית; יורחב מספר בתי הספר שמלמדים של"ח וידיעת הארץ מ-660 ל-720; יפתחו 67 סניפים חדשים של תנועות נוער; יוגדל מספר החניכים במכינות הקדם צבאיות מ-3,900 ל-4,100 ב-2021; ויורחב מספר בצעירים הלוקחים חלק בשנת שירות מ-2,700 ל-3,200.

ממשרד החינוך נמסר גם כי בשנה הקרובה יושלם תהליך ההטמעה של מודל התקצוב הדיפרנציאלי בבבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים ל-100%. ההטמעה, שהחלה לפני מספר שנים תחת השר שי פירון, נועדה לייצר מצב בו תלמיד מעשירון נמוך יקבל תוספת של שש שעות, בעוד שתלמיד מעשירון גבוה יקבל תוספת של שעה אחת.

במגן דוד אדום ביקשו מהציבור לשמור על ערנות ולשים לב לשינויים הרבים שקורים עם פתיחת השנה במרחב הפרטי והציבורי. נהגים ברחבי הארץ שנוסעים בקרבת מסגרות חינוך, מתנ"סים ותחנות הסעה, מתבקשים להיות ערניים יותר בדגש על יציאה וכניסה לחניות, כבישים , רחובות ושבילים המובילים למוסדות חינוך ומקומות בהם מתקבצים ילדים ונוער. הורים המסיעים את ילדיהם לבתי הספר מתבקשים להוריד את הילדים במקומות המתאימים לכך, ולוודא כי הם חוצים את הכבישים בבטחה, ובמעברי החציה בלבד. עוד מבקשים במד"א מההורים לתרגל עם ילדיהם את הדרך הבטוחה לבית הספר ובחזרה ממנו. הורים מתבקשים לצייד את הילדים במזון ובשתייה בכמות מספקת למהלך ימי הלימודים בדגש על החשיבות להסביר לילדים את הצורך בשתייה מרובה.

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90

 

 

ביום שישי הודיע הסתדרות המורים שנציגיה ונציגי משרד האוצר הצליחו להגיע להסכם שהביא לסופה את המחלוקת בין הצדדים בכל הנוגע לימי המחלה, הפיצוי הפנסיוני וכלל חישוב הפנסיה ובכך נמנעה השביתה המתוכננת בתחילת שנת הלימודים. בין הישגי ההסתדרות הוחלט שיופחתו לעובדי ההוראה רק יום אחד בגין כל יום מחלה ולא 1.4 כפי שהיה נהוג עד עתה, יינתן פיצוי חד פעמי לכל גמלאי שפרש החל משנת 1986 ונוסח כלל ברור על פיו תנוסח הפנסיה.

ביום רביעי שעבר קיבל בית הדין לעבודה את בקשתו של מרכז השלטון המקומי למנוע את השביתה עליה הכריז ארגון המורים אשר יצא גם הוא למאבק כנגד המדינה בטענה שמשרד החינוך והאוצר סוחבים את הארגון במשך שנים במשא ומתן בנוגע להסדרת תנאי העבודה של המורים וביניהם ענייני שמירות הלילה בטיולים, מחסור קשה בפינות עבודה, פגיעה בתנאי הפנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!