דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד התקשורת

מקצרים תורים? / ייעול השירות: משרד התקשורת מבטל חובת אישור לייבוא מגוון מוצרים אלחוטיים

המשרד יבטל את החובה לאשר ייבוא מסחרי של מחשבים, מקלטי רדיו, מצלמות ועוד | במקביל יורחב הפטור מאישור למוצרים בייבוא אישי, ויכלול גם דיבוריות לרכב | האם הפטורים יקצרו את התורים לרחפנים ומכוניות בשלט רחוק, שעדיין זקוקים לאישור?

ראוטר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ראוטר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שמשרד התקשורת פטר את הצורך באישורו לייבוא אישי של ציוד אלחוטי, במשרד מוכנים להרחיב במעט את הפטור, ולהחילו גם על ייבוא מסחרי ברוב סוגי המכשירים. ייתכן שבכך מנסה המשרד להפחית את עומס הפניות לאישור על מוצרים שונים שייבואם דורשת את אישורו.

העליה בתפוצת מכשירים עם רכיבים אלחוטיים יצרה עומסים הולכים וגוברים על קבלת היתרי ייבוא ממשרד התקשורת, שאמור לבדוק את כלל המכשירים. במקביל, העלייה הגדולה עוד יותר ברכישות באינטרנט בייבוא אישי, בחבילות קטנות, במחיר נמוך שפטור ממסים ובאופן אקראי גם מבדיקות במכס, הכניסו לישראל שפע של מכשירים אלחוטיים ללא בדיקה. אם בכל זאת נתפס נתב או רחפן במכס, ההליכים לשחרורו וההמתנה למשרד התקשורת היו מייגעים, ואזרחים נהגו להתלונן על שירות גרוע או אי מתן שירות בכלל.

חשוב לציין שהמנדט של משרד התקשורת לאישור ציוד אלחוטי נוגע רק לווידוא כי המשדר אינו מפריע לתדרים חיוניים של מדינת ישראל שנמצאים בשימוש תחנות הרדיו, שדות התעופה, מערכת הבטחון ועוד. מאחר שרוב המכשירים משדרים בעוצמה נמוכה יחסית, אין להם השפעה ממשית על התדרים החיוניים ולכן מתייתר הצורך בבדיקתם. היבטים אחרים, כגון קרינה המזיקה לבריאות למשל אינם נבדקים על ידי המשרד.

פטור נרחב מייבוא מסחרי

בטיוטת תקנות שפרסם המשרד מוצע לשנות את תקנות הטלגרף האלחוטי, כך שמוצרים שהמשרד פטר בעבר מאישור בייבוא אישי יקבלו גם פטור מאישור בייבוא מסחרי. רשימה זו כוללת מכשירי GPS, מחשבים ניידים וציוד היקפי למחשב, ממירים, מקלטי רדיו, מצלמות, מטענים לטלפון ושואבי אבק ועוד.

מעכשיו אין צורך באישור על דיבוריות לרכב בייבוא אישי

בתקנות מופיעה גם קטגוריה נוספת של מוצרים שיקבלו פטור מאישור רק במקרים של ייבוא אישי – מגדילי טווח WI-FI ונתבי WIFI לשימוש תוך-ביתי, וכן אוסף מכשירי קצה סלולריים – טלפון סלולרי, שעון יד סלולרי, מודם ונתב סלולרי וטאבלט סלולרי. למוצרים אלו מתווספת גם דיבורית לרכב, שעד כה ייבוא אישי שלה דרש את אישור המשרד.

רחפנים ומכוניות בשלט רחוק עדיין דורשים אישור

התקנות מעגנות את הצו שהוציא השר הקודם איוב קרא, בהתאם לרפורמה שתוכננה בתיאום עם משרד האוצר להקלות בייבוא. חלק מהמוצרים שהופיעו בהצעת הרפורמה המקורית עדיין אינם זכאים לפטור מאישור המשרד, לא בייבוא אישי ולא בייבוא מסחרי – החל מאזניות אלחוטיות, ועד מוצרים שלעתים יש להם הספק שידור חזק יותר כמו רחפנים, מכוניות עם שלט ומכשירי רדיו חובבים – כל אלו עדיין טעונים אישור פרטני. מסיבה לא ברורה גם מצלמות אבטחה אינן פטורות מאישור.

האם הדיווחים העצובים על המתנה לאישור יהפכו לנחלת העבר?

דף הפייסבוק הרשמי של המשרד כבר אינו מאפשר דירוגים, אך ברשת פייסבוק קיים גם עמוד בלתי רשמי למשרד התקשורת בעל דירוג נמוך של 1.8 מתוך 5, ובו מגולמות גם תלונות של אזרחים על הטיפול המסורבל לו הם זכו, בייחוד בתחום אישורי ייבוא, בשנים הקודמות. דיווחים אלו פחתו השנה, וייתכן כי הדבר מחזק את טענת המשרד לגבי שיפור בזמני התגובה.

https://www.facebook.com/ofra.bar/posts/10156483308938351:0

ככל הנראה, המשך הרפורמה שמפחיתה את הצורך לבקש אישור ממשרד התקשורת תקצר את התור לטיפול בפניות, ותאפשר לטפל מהר יותר במוצרים שעדיין מחייבים בקשת אישור. לפי פרסום שהוציא המשרד לאחרונה, המתייחס למחצית הראשונה של שנת 2019, ההמתנה כבר התקצרה לכשלושה ימים לקבלת אישור מיוחד לעומת כ-11 ימים בסוף 2018, ול-3.2 ימים לקבלת אישור התאמה אל מול כ-7.3 ימים בסוף השנה שעברה.

על נוסח ההצעה של המשרד ניתן להעיר כאן עד ה22 בספטמבר.

בקשות לאישור ניתן להגיש כיום באופן מקוון על פי הנחיות המשרד כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!