דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שמירה על החיים / תנועות הנוער דורשות ממשרד החינוך: פקחו על טיולי מתנדבי שנות השירות

יותר משנה חלפה מאז אסון מכינת בני ציון, והטיולים של מתנדבי שנות השירות עצמם עדיין לא מקבלים שירותי חדר מצב ממשרד החינוך | במכתב ששלח למשרד החינוך, קרא יו"ר מועצת תנועות הנוער נפתלי דרעי לשינוי המצב

מטיילים במבצר המונפורט. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מטיילים במבצר המונפורט. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

מועצת תנועות הנוער מבקשת ממשרד החינוך לאפשר לה להצטרף לחדר מצב כדי לפקח ועל טיולים של מתנדבי שנת שירות ומתנדבי י"ג בתנועות נוער, נושא שעדיין לא עד היום ועלה לתודעה הציבורית בעקבות אסון מכינת בני ציון. במכתב שנשלח למשרד בתחילת השבוע, ביקשה מת"ן להרחיב את שירותי חדר גם לטיולים ופעילויות חוץ של המתנדבים עצמם. ממשרד החינוך נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה.

חדר מצב של משרד החינוך משמש מזה שנים רבות כמרכז בקרה, פיקוח והתייעצות אליו חוזר המנכ"ל של המשרד גופים בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לפנות לפני כל פעילות חוץ עבור ילדים ונוער שנמצאים תחת פיקוח משרד החינוך (מכיתה א' עד י"ב). כאמור, עד היום לא הוסדר הנושא ביחס לפעילות של מתנדבי שנת השירות עבור עצמם, ולכן לא ניתנה להם גישה לשירותי חדר המצב. הסוגייה עלתה על סדר היום הציבורי בעקקבות אסון מכינת בני ציון, אחרי טענת המכינות הקדם צבאיות לפיה העובדה שלא התאפשרה להם גישה לחדר המצב מנעה מהם לבחון ולתאם את הטיול מול המשרד מבעוד מועד. הרחבת השירות גם למתנדבי שנות השירות הייתה אחת ההמלצות הישירות של הוועדה בראשות מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי, אותה הקימו המכינות אחר האסון, ובעקבות הוועדה הבין-משרדית שהוקמה אחרי האסון הוחלט להכפיף גם את המכינות לחדר המצב.

בני נוער מטיילים בעמק האלה. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
בני נוער מטיילים בעמק האלה. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

במכתב ששלח למשרד, ציין יו"ר מת"ן נפתלי דרעי כי שנת השירות היא חלק בלתי נפרד מהפעילות המפוקחת תחת משרד החינוך, ולכן יש מקום להעניק למתנדבים את את שירותי חדר מצב. "מאז ומתמיד ראה משרד החינוך בחברי שנת השירות בתנועות חלק אינטגרלי מהתנועה", כתב דרעי וציין שבמספר תקנות המגדירות את פעילות תנועות הנוער – בין אם פעילות סניף, תנאי סף ארגוניים, תנאי תמיכה ועוד – תפקידו של הש"ש משולב בתוך ההגדרה.

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש שערכה המכינה הקדם הצבאית בני ציון, בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להצטרף אליה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שטפונות בנחלי האזור, שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות פרץ בו שטפון בו נהרגו עשרה בני נוער.

יובל כאהן היה מנכ״ל מכינת בני ציון בזמן אסון נחל צפית ולפני כן פעל במספר ארגונים לבני נוער, ביניהם המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת והשומר החדש. בפברואר 2019 החליטה פרקליטות המדינה להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע באשמת הריגה.

אחרי האסון עלה כי טיולי המכינות הקדם צבאיות אינם מפוקחים על ידי משרד החינוך ואינם כפופים להוראות חוזר מנכ"ל המשרד בנושא טיולים, בניגוד לבתי ספר, תנועות נוער וכל מסגרת פורמלית אחרת. בשבועות האחרונים שבו להפגין ולמחות חלק מהורי ההרוגים, בקריאה להקים וועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את נסיבות האסון ותפקח על יישומן בפועל של המסקנות שהופקו ממנו.

ממשרד החינוך נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה ודיון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!