דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

המאבק בהתחממות / בישראל וברחבי העולם: ארבעה מיליון בני נוער ועובדים לקחו חלק ב'שביתת האקלים'

בהפגנות, שפתחו שבוע של אירועי מחאה, דרשו המפגינים מהממשלות לנקוט צעדים לצמצום נזקי משבר האקלים | גם הפדרציה הבינ"ל של ארגוני העובדים הצטרפה למחאה | בישראל הפגינו מאות בתל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, חדרה וסח'נין

בנות נוער מפגינות בלונדון, אנגליה כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Guy Smallman / Getty Images)
בנות נוער מפגינות בלונדון, אנגליה כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Guy Smallman / Getty Images)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

כארבעה מיליון בני נוער ועובדים ברחבי העולם, השתתפו ביום שישי האחרון בשביתת האקלים העולמית השנייה. במסגרת המחאה, שהקיפה את כל הגלובוס והתרחשה במעל ל-150 מדינות, דרשו המוחים ממנהיגי המדינות להכיר בנזקי משבר האקלים ולפעול ביחד כדי לצמצם אותם. ההפגנות פתחו את 'שבוע האקלים', שיימשך עד ה-27 בספטמבר במקביל לכינוס האו"ם בנושא האקלים. במהלך השבוע יתקיימו מחאות ואירועים ברחבי העולם.

בישראל הפגינו מאות במסגרת השביתה העולמית. על פי המארגנים, 300 בני נוער הפגינו בירושלים, 250 בתל אביב, 150 בחיפה, 80 בבאר שבע, 100 בשדה בוקר, 60 בחדרה ו-40 בסח'נין. "לא ייתכן שבעת שמדינות רבות מכריזות על מצב חירום אקלימי אנחנו רק נרד למטה", נכתב בדף האירוע בפייסבוק, "אנחנו רוצים.ות להראות לכולם.ן שהנוער מתעורר ודורש עתיד בטוח ושהממשלה תתחיל לפעול בעניין ולעצור את פליטת גזי החממה כמה שיותר מהר! אנחנו פה כדי להבהיר שלא ממשיכים בעסקים כרגיל!"

300 תלמידים.ות בירושלים,250 בתל אביב,150 בחיפה,80 בבאר שבע,100 בשדה בוקר,60 בחדרהו-40 בסחניןוכ-10 מיליון…

Posted by ‎מחאת הנוער למען האקלים Strike for Future Israel‎ on Friday, September 20, 2019

השביתה, שלא אורגנה באופן מרכזי, הגיעה בעקבות קריאתה של הנערה והפעילה הסביבתית השבדית גרטה טונברג בת ה-16. טונברג עלתה לכותרת כאשר החלה, בשנה האחרונה, למחות לבדה מול ממשלת שבדיה בדרישה להיאבק במשבר האקלים. הגישה הישירה של גרטה בת ה-16, שלא חוששת להגיד את האמת בפרצוף גם למנהיגים פוליטיים העלתה אותה לכותרת, והיא זכתה גם לתשומת לב תקשורתית עולמית. גרטה קראה לבני נוער רבים בשבדיה וברחבי העולם להצטרף אליה לשביתה, ומאז נהייתה המנהיגה הלא רשמית של היוזמה. מאז נפגשה גרטה עם מנהיגים עולמיים רבים. לקראת ועידת עצרת האו"ם בניו יורק החודש יצאה במסע לארה"ב שם היא עתידה לנאום בוועידה ולהיפגש עם מנהיגי מדינות נוספים.

מרבית המשתתפים במחאות ברחבי העולם הם תלמידים, שמצהירים כי יפסידו את יום הלימודים וייצאו להפגין במטרה להניע את הממשלות שלהם לפעול לצמצום השפעת משבר האקלים, וליצור מדיניות וכלים ממשלתיים שיעזרו להתמודד עם התוצאות שלו.

בנות נוער מפגינות במומבאי, הודו כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Himanshu Bhatt/NurPhoto via Getty Images)
בנות נוער מפגינות במומבאי, הודו כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Himanshu Bhatt/NurPhoto via Getty Images)

במרבית המדינות נשאו התלמידים שלטים המגנים את ההכחשה של דור המבוגרים והשלטונות\ והדגישו את האבסורד בכך שילדים ובני נוער נדרשים למחות על עתידם כנגד דור ההורים שלהם. שלטים נוספים וקריאות דרשו להכריז על מצב חירום אקלימי והזכירו כאין לנו כוכב נוסף לחיות עליו.

אחד הזרזים המרכזיים למחאת האקלים שהתגברה השנה הוא דו"ח שהוציא פאנל האקלים של האו"ם, שקבע כי לאנושות חלון זמן קצר של 12 שנים בלבד בו ניתן יהיה לעצור את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. התחזית העגומה של המדענים, בצירוף שביב התקווה כי ניתן עדיין לתקן במעט ולצמצם את השפעות משבר האקלים, נתנו רוח גבית לתנועות הסביבתיות ברחבי העולם.

מחאת בני הנוער ממחישה את המשבר הבין-דורי שנוצר בעקבות משבר האקלים. הדורות הצעירים מרגישים כי המבוגרים, שנמצאים כעת בעמדות הכרעה ושלטון, מובילים מדיניות שמכחישה את משבר האקלים ומתנגדת לשינויים בכלכלה העולמית שיוכלו להתמודד אתו באופן שייטיב עם כלל האנושות. מדיניות ההתעלמות הזאת עלולה ליצור מצב בו דורות העתיד נאלצים להתמודד עם עולם אקלימי חם יותר, שבו יגדלו הבצורות, המחסור במשאבים ואסונות הטבע, מבלי שבחרו בכך או שהייתה להם אפשרות להשפיע על כך.

הפדרציה העולמית של האיגודים המקצועיים (ITUC), המקיפה מעל ל-200 מיליון עובדים, פרסמה הצהרת תמיכה בשביתה וקראה לחבריה להצטרף אליה. "העובדים הם בחזית שינוי האקלים. יש לנו רק 11 שנים לייצב את עליית הטמפרטורה על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד", נכתב בהצהרת הפדרציה, שדורשת מהממשלות לצמצם פליטות פחמן דו חמצני שתורמות להתחממות הגלובלית, ליישם תכניות פיתוח ולהפנות תקציבים למעבר לכלכלה ירוקה.

"אתם (בני הנוער, מ.ה) צריכים לדעת שהמאבק שלכם הוא המאבק שלנו" אמרה שרון בארו, רכזת הפדרציה העולמית של האיגודים המקצועיים "זה המאבק על העתיד, כאיגודי עובדים אנחנו אומרים כבר הרבה מאד זמן שאין משרות על כוכב מת" המשיכה בארו בקריאתה לאיגודי העובדים תחת אחריותה להצטרף למאבק בסולידריות עם בני הנוער המוחים.

בני נוער בהפגנה באדינבורו, סקוטלנד כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)
בני נוער בהפגנה באדינבורו, סקוטלנד כחלק שביתת האקלים העולמית. 20 בספטמבר 2019 (Photo by Jeff J Mitchell/Getty Images)

הדרישה המרכזית של פדרציית איגודי העובדים העולמית היא יצירה של 'מעבר הוגן' (Just Transition),  במסגרתו המעבר מכלכלה המבוססת על פליטות פחמן לכלכלה של אנרגיה ירוקה יתרחש באופן הוגן ששומר על העובדים ועל זכויותיהם, ואיננו מפקיר אותם בתהליך. איגודי עובדים נוספים באוסטרליה, אנגליה ובמדינות נוספות הצטרפו גם למחאות המקומיות בסולידריות עם בני הנוער ובדרישה למעבר הוגן של הכלכלה ושמירה על זכויות העובדים.

אלפי עובדים בחברות הטכנולוגיה המובילות אמאזון, גוגל ומיקרוסופט הצטרפו גם על כוונתם לשבות ולמחות נגד מדיניות החברות המעסיקות אותם. לטענת העובדים, למרות שהחברות נחשבות לפורצות דרך וחדשניות, בפועל הצעדים שננקטים על ידן אינם שאפתניים ואינם מספיקים נוכח חלקן והשפעתן של החברות אלו על הכלכלה העולמית ועל משבר האקלים.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!