דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סופה של תקופה / "רגע כואב": השער למובלעת נהריים נסגר בפעם האחרונה

25 שנים אחרי חתימת הסכם השלום עם ירדן, ושנה מאז הודעתו של המלך עבדאללה כי לא יחדש את הנספח בנושא, הסתיימה החכירה הישראלית של שטחי המובלעות בעמק הירדן ובערבה, וכניסת ישראלים לאזור נאסרה | ראש מ.א עמק הירדן: "פרידה שכולה מעשה ידי אדם"

סגירת השער המוביל למובלעת נהריים, 9 בנובמבר 2019. (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
סגירת השער המוביל למובלעת נהריים, 9 בנובמבר 2019. (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
שי ניר

שערי הגדר דרכם חצו אזרחי ישראל, לרבות חקלאי קיבוצי אשדות יעקב איחוד ומאוחד, על מנת לעבור למובלעת נהריים נסגרו אתמול בפעם האחרונה. החל מהבוקר (ראשון) לא תתאפשר כניסת אזרחים ישראלים לאזור.

25 שנים מאז חתימת הסכם השלום בין המדינות בידי ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, ושנה מאז הודיע המלך עבדאללה השני כי לא יחדש את הנספח בנושא, פקע הלילה תוקף החכרת שטחי נהריים בעמק הירדן וצופר בערבה, מידי ירדן. במועצה האזורית עמק הירדן אמרו כי לא התקבלה כל הנחיה מצד משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון. גורם במועצה אמר ל"דבר" כי התקבל במועצה מסר ישירות מירדן שלא לחצות יותר את הגדר. גורם צבאי אמר ל"דבר" כי צה"ל אוכף את החלטת הדרג המדיני וכי לא תתאפשר יותר כניסה לנהריים.

המלך חוסיין, ביל קלינטון ויצחק רבין בטקס חתימת השלום בין ישראל לירדן (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
המלך חוסיין, ביל קלינטון ויצחק רבין בטקס חתימת השלום בין ישראל לירדן (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

"זה לא יום שמח לאף אחד, זה יום עצוב, זה יום שאנחנו מצטערים שהגענו אליו" אמר ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום במעמד סגירת שער המעבר, "אנחנו נמצאים ברגע עצוב, רגע כואב, לאנשי אשדות יעקב , לאנשי עמק הירדן בכלל, אחרי למעלה משבעים שנה שבהם אנחנו מחזיקים באי השלום בנהריים אנחנו נפרדים ממנו בצער רב."

גרינבאום האשים את ממשלת ישראל כי התנהלה בצורה לא ראויה ולא אחראית הן ביחסים עם ממלכת ירדן והן כלפי תושבי העמק. "הפרידה הזאת, היא פרידה שכולה מעשה ידי אדם" טען, "פרידה שכולה התנהלות לא ראויה, ולא נכונה של ממשלת ישראל בשנה האחרונה. צר לנו שהגענו לרגע הזה, צר לנו שאנחנו נפרדים מהמקום הזה שהחזקנו אותו בדם ובזיעה במשך כל כך הרבה שנים."

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) הגיש הצעה דחופה בנושא לסדר היום. לדבריו, "ביטול ההסדרים שהתקיימו משך 25 שנים ברציפות, פוגע בדרך השלום ובפירותיו וכן באמון הציבור הישראלי, בכל הנוגע להתכנות עתידית לקיים יחסי שכנות יום יומיים המושתתים על בסיס כבוד הדדי."

אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)

שטחי אי השלום בנהריים הם שטח מפורז הכולל פארק תיירותי ו-800 דונם של אדמה חקלאית המעובדת על ידי הקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד. מובלעת צופר כוללת 4,500 דונם הסמוכים למושב צופר בערבה, כ-1,500 מתוכם הם שטח חקלאי המעובד על ידי חקלאי המושב והם מורשים לשהות בו במהלך שעות היום.

במשרד ראש הממשלה בחרו שלא להגיב

ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה

מדובר צה"ל נמסר כי לאחר סיום ההסדרים המדיניים המיוחדים באזור נהריים, כוחות הביטחון ימשיכו לבצע את משימות הביטחון השוטף על מנת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!