דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

העולם מתחמם / תמונה מדאיגה: שיא חדש בפליטת גזי חממה ב-2018

לפי האו"ם, בשנה החולפת נפלטו 55.3 מיליארד טון של גזי חממה, ובעשור האחרון עלה קצב הפליטות ב-1.5% לשנה בממוצע | אינגר אנדרסן, מזכ"לית ארגון הסביבה של האו"ם: "הכישלון הקולקטיבי הוא שלנו, יש לפעול בהקדם ובתקיפות בנושא שינוי האקלים"

פליטות גזי חממה (צילום: Shutterstock)
פליטות גזי חממה (צילום: Shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

למרות האזהרות והעלייה במודעות, גם בשנת 2018 נשבר שיא בפליטות גזי חממה כאשר 55.3 מיליארד טון של גזי חממה נפלטו לאטמוספרה במהלך השנה – כך חושף דו"ח פליטות גזי החממה השנתי של האו"ם. עוד חושף הדו"ח, המתפרסם זה השנה העשירית, כי בעשור האחרון עלה קצב פליטות גזי החממה ב-1.5 אחוז בשנה. בהתאם לכך, מציינים מחברי הדו"ח כי תידרש הפחתה משמעותית של הפליטות בעשור הקרוב, עד להפחתה בקצב של 7.6% בפליטות מדי שנה, כדי להצליח לעצור את התחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. בנוסף מזהירים המחברים כי המשך המדיניות "עסקים כרגיל" תוביל לעלייה של 3.2 מעלות עד סוף המאה.

הדו"ח השנתי של ארגון הסביבה של האו"ם שהתפרסם אתמול (שלישי) חושף תמונה מדאיגה, לפיה פליטות גזי החממה הגלובליות ממשיכות לעלות, ולא מראות סימן של הגעה לשיא, וצפויות עוד לעלות בשנים הקרובות. על פי הדו"ח על מנת להצליח ולעצור את התחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס, דבר שיעזור מאד להישרדותם של מינים רבים דוגמת אלמוגים, יפחית את עליית מפלס מי הים, ויצמצם השפעת אקלימיות כגון התגברות בצורות, ושיטפונות, על רמת הפליטות לעמוד על 25 מיליארד טון בשנת 2030, ודבר הדורש קיצוץ מהיר וחד ברמת הפליטות של כלל המדינות.

אינגר אנדרסן, מזכ"לית ארגון הסביבה של האו"ם, 21 בספטמבר 2019 (Photo by Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
אינגר אנדרסן, מזכ"לית ארגון הסביבה של האו"ם, 21 בספטמבר 2019 (Photo by Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)

"הכישלון הקולקטיבי הוא שלנו, יש לפעול בהקדם ובתקיפות בנושא שינוי האקלים, משמעותו שכעת אנו נדרשים לקצץ באופן את חד את הפליטות – קצב של מעל 7% בשנה – אם ברצוננו לפתור את הבעיה בעשור הקרוב", אמרה אינגר אנדרסן מזכ"לית ארגון הסביבה של האו"ם עם פרסום הדו"ח.

כזכור, בשנה שעברה פרסם פאנל האקלים של האו"ם (IPCC), בו משתתפים מדעני אקלים מהמובילים בעולם, מחקר שזכה לתהודה רבה הקובע כי לאנושות חלון זמן קצר, עד שנת 2030 בו ניתן יהיה לעצור את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. על פי המחקר, פרי עבדותם של 91 מדענים שהסתמכו על מעל ל-6,000 מחקרים במשך שלוש שנים, ניתן מבחינה כימית ופיזיקאלית להילחם בכך ולפעול להגבלת העלייה ולייצב אותה על מעלה וחצי בלבד עד שנת 2050. לשם כך, טוענים החוקרים כי יש לצמצם עד 2030 את כמות פליטות הפחמן הדו חמצני ב-45% מסך הפליטות ב-2010. למרות האופטימיות המדעית, לגבי היתכנותם הפוליטית של המהלכים, המדענים היו פחות בטוחים. מאז פרסם ה-IPCC שני דו"חות נוספים שהדהדו גם את דחיפות המאבק במשבר האקלים בהיבטים של ביטחון במזון, הגירת אקלים, חקלאות ונגישות למים.

המדינות המתפתחות פולטות יותר עושות פחות

על פי הדו"ח מדינות ה-G20, (19 הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי. מ.ה) אחראיות על החלק הארי של פליטות גזי החממה של האנושות שעומד על 78% מסך הפליטות. למרות זאת מציין האו"ם כי 15 מתוך 19 המדינות לא קידמו עדיין חקיקה המחייבת צמצום פליטות. לעומתם דווקא 71 מדינות ו-11 אזורים אוטונומיים שאחראים במשותף ל-15% מסך הפליטות דווקא כן חוקקו בבתי הנבחרים שלהם חקיקה הדורשת לצמצם את הפליטות בעתיד הקרוב, לצד תוכניות אופרטיביות בנושא. בשבוע הבא תתכנס במדריד ועידת האקלים השנתית בה תבחן כל מדינה את העמידה ביעדים שהציבה לעצמה בהסכם פריז מ-2015. וידונו הדרכים לצמצום הפליטות במשותף.

בנוסף מדגישים בדו"ח כי הלגיטימציה למעבר לכלכלה נטולת פחמן חייב לעבור דרך שמירה זכויותיהם ותנאיהם של כלל האנשים, תוך שמירה על צדק ומעבר הגון שלא ייפגע בעובדים התלויים במשרות בתעשיות מזהמות או באוכלוסיות נחשלות ומודרות. לצורך כך קוראים המחברים למדינות השונות, להגדיל את ההשקעות הממשלתיות בתשתיות הנדרשות לצורך המעבר ולהגביר את הדיאלוג ומתן הקול לכלל האוכלוסיות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!