דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסעדנות

ענף המסעדנות / מלצרית חשפה: כך ניסתה מסעדת TYO לכפות הרעת תנאים על עובדיה

שישה מלצרים התפטרו מהמסעדה התל-אביבית לאחר שההנהלה, "ללא התראה, ללא הסבר וללא חוזה מסודר", החלה לנכות 20% מכספי הטיפים שלהם | כעת הם דורשים פיצויי פיטורין בשל הרעת תנאים | הנהלת המסעדה: "בעלי המניות בחברה החליטו לשלם לכולם כחוק ללא יוצא מן הכלל"

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90)
מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שישה מלצרים במסעדת TYO התפטרו לאחר שהמעסיק החל לנכות באופן חד צדדי 20% מכספי הטיפים שלהם לקופת המסעדה. כעת הם דורשים פיצויי פיטורין בשל הפסקת עבודה על רקע הרעת תנאים.

בפוסט שפרסמה בפייסבוק ליבי בודשב (24), מלצרית לשעבר במסעדה היפנית היוקרתית, נחשף האופן בו מבקשים מעסיקים בענף המסעדנות לכפות על עובדים את ניכוי הזכויות הסוציאליות שלהם משכרם. "אנחנו רוצים לעורר מודעות בענף הזה, שאין בו שום אכיפה, סדר או רגולציה. נדרש שינוי כי אי אפשר לדרוס זכויות של עובדים צעירים שאין להם שום כוח" אמרה ל'דבר', והוסיפה כי העובדים שוקלים גם צעדים משפטיים.

ליבי בודשב (תמונה באדיבות המצולמת)
ליבי בודשב (תמונה באדיבות המצולמת)

כזכור, פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה ממרץ 2018 קבע כי כספי הטיפים המשולמים לעובדים מהווים שכר עבודה לכל דבר ועניין, המזכים במלוא הזכויות הסוציאליות, והמעסיק רשאי להשתמש בהם רק לצורך תשלום שכר עבודה. לקביעה זו, הוסיף בית הדין 'התניה חורגת', על פיה רשאי המעסיק לנכות את הזכויות הסוציאליות מהשכר – אך ורק בהסכמתו של העובד. אלא שבמסעדת TYO, על פי בודשב, לא המתינו להסכמת העובדים: "ב-1 בינואר החלו לגבות 20% מהטיפים שלנו בכל משמרת + נסיעות והבראה. ללא התראה מוקדמת, ללא הסבר לאן הם הולכים, וללא חוזה עבודה מסודר" כתבה.

"אנחנו מבינים את הקושי של הענף להתקיים מצד אחד, אך גם לא חושבים שאנחנו אלה שצריכים לשאת ב-כ-ל עלויות העסקתנו" הוסיפה, והדגישה כי מכספי הטיפ שולמו גם שכרם של בעלי תפקידים נוספים כגון צ'קר, מנהל בר וחלק משכרם של שוטפי הכלים. "כעבור זמן מה, הובא לנו חוזה שהוכרחנו לחתום עליו, הופעל עלינו לחץ כל משמרת כדי שנחתום עליו. אנחנו מהצד השני ביקשנו (בעזרת הסתדרות הנוער העובד והלומד) מההנהלה לקיים איתנו דיאלוג על החוזה ועל סעיפיו במשך חודשים רבים. הבאנו מספר הצעות ש'יחלקו את הנטל', אבל פעם אחרי פעם, התעלמו מאיתנו. לאחר זמן מה, חלק מהצוות נשבר וחתם על החוזה. נשארנו כמה עובדים, שעמדו על הסירוב לחתום. לאחר ששמונה חודשים שום דבר לא השתנה, ולהגיד שהנהלת המסעדה מרחה אותנו זה אנדרסטייטמנט, סיימנו לעבוד ב'התפטרות כדין פיטורים'. מאז שסיימנו לעבוד ב-1 לספטמבר, כבר שלושה חודשים שכספי הפיצויים שלנו אינם. מדובר גם על אנשים שעבדו מעל חמש שנים במסעדה, שהמקום היה עבורם כמו בית שני".

ערב כניסת פסק דין הטיפים לתוקף, הבהיר נשיא בית הדין בדימוס יגאל פליטמן, אשר כתב אותו, כי להשקפתו ישנן בעיות מהותיות בתשלום הזכויות הסוציאליות מתוך כספי הטיפים, אשר הוכרו כשכר לכל דבר ועניין. "אם הטיפ הוא שכר, שכר עבודה רגיל" הדגיש, "במה זה שונה מסיטואציה רגילה שבו המעסיק אומר לעובד: 'תראה את כל החבויות שלי, אני מטיל (אותן) עליך עכשיו'? ואז מתעוררת השאלה איך בית הדין צריך להתייחס לדבר כזה" הסביר. "אני רואה בעיות מהותיות בפני יישום ההתניה החורגת, היא בעייתית בשלוש בחינות: יכול להיות שזו תהיה התנהלות חסרת תום לב של מעסיק, שישלם מכספי הטיפ את הזכויות הסוציאליות; יכול להיות שידובר כאן בעשיית עושר ולא במשפט; ויכול להיות שתתאפשר הגשת תובענה ייצוגית כנגד מעסיק שיעשה זאת… כיוון שהבעיה המהותית הראשונה היא שהטיפ ששולם על ידי הלקוח למלצר מוחזק לפעמים בנאמנות על ידי בעל המסעדה, אבל הוא מיועד לתשלום שכרו– לא למימון חובות המעסיק".

השופט בדימוס יגאל פליטמן, על כס השיפוט בדיון בבית הדין הארצי לעבודה. 24 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופט בדימוס יגאל פליטמן, על כס השיפוט בדיון בבית הדין הארצי לעבודה. 24 באוקטובר 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעקבות הפסיקה, הוקם 'ארגון המלצרים', בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הארגון המייצג בני נוער וצעירים בעבודה. יחד עם ההסתדרות יצאו בקמפיין הקורא למלצרים לעמוד על זכויותיהם, ולהיוועץ עימם טרם חתימה על חוזי עבודה חדשים המבקשים לפגוע בזכויותיהם. ואכן כבר בחודשים הראשונים ליישום הפסיקה הצטברו אלפי פניות במוקד שהוקם, רובם של מלצרים שנדרשו לחתום על חוזי העסקה המבקשים לנכות את הזכויות הסוציאליים משכר העובדים.

חלק מהחוזים שהגיעו לידי הנוער העובד והלומד, כללו גם סעיפים המנוגדים לחוק בכלל ולפסיקת בית הדין הארצי לעבודה בפרט. כך למשל ביקשו חלק מהמעסיקים לקבוע בחוזים כי ישלמו זכויות סוציאליות בגין שכר המינימום בלבד, בלא להתחשב בטיפים כלל. אחרים, ביקשו לקבוע כי תוספת השכר בגין עבודה בשבת תחושב שלא על פי שכרם האמתי של העובדים, הכולל את כספי הטיפים או באופן פיקטיבי ביחס להכנסות העובדים מטיפים, או כללו סעיפים על פיהם מבקשים המעסיקים להטיל קנסות שונים על עובדים, בניגוד לחוק הגנת השכר. מעסיקים נוספים הגדילו לעשות והציגו בחוזים גם סעיפים דרקוניים כגון 'סעיף סודיות', האוסר על העובד לגלות לגורם שלישי את תנאי העסקתו, או סעיפים הקובעים כי עובד שיגיש תביעה כנגד המסעדה יחויב להחזיר למעסיק את כלל כספי הטיפים שקיבל במהלך עבודתו. יש לציין כי מדובר בסעיפים שמטרתם ככל הנראה הפחדת העובדים הצעירים ממיצוי זכויותיהם, הם אסורים בעליל וחסרי כל תוקף משפטי ממשי.

שביתה של עובדי מסעדת 'שגב' בבאר שבע.
שביתה של עובדי מסעדת 'שגב' בבאר שבע.

ערב כניסת פסק הדין לתוקפו, פרסם תיקו פרנקו, מרואי החשבון המובילים בענף המסעדנות, מנשר ללקוחותיו, ובו המליץ להם להצטייד בהסכמי עבודה חדשים שיחתמו כאמור עם כלל עובדי שרשרת השירות. "ללא הסכם זה לא תוכלו ליטול מהמלצרים הפרשות למימון חלקם בדמי הביטוח הלאומי, הפרשות לקרנות פנסיה וכו'" הבהיר, והוסיף: "זוהי אגב הזדמנות מצוינת לבצע רביזיה בכל מה שקשור לתנאי ההעסקה של עובדיכם, קרי נותני השירותים (בעיקר מלצרים), ומבלי לחשוש להרעת תנאים לנוכח פסיקה כה דרמטית שמאלצת אתכם, למעשה, לשנות את תנאי ההעסקה של המלצרים. במילים אחרות, נוצר חלון הזדמנויות חד פעמי למסד ואף לתקן או לשפר את הסכם ההתקשרות שלכם עם המלצרים".

מסעדת TYO שפעלה משנת 2014 ועד ספטמבר האחרון ברחוב מונטיפיורי 7 בתל אביב נפתחה לאחרונה מחדש ברחוב שבזי בשם ובמיתוג זהה. מהמסעדה נמסר בתגובה כי: "מסעדת TYO ובעלי המניות של מסעדת TYO סגרו את שערי המסעדה בצער רב וזאת בשל סיום חוזה השכירות במסעדה וביצוע תמ״א מצד בעלי הבניין. בניגוד גמור לטענת מספר קטן מאוד של מלצרים, ומתוך תחושת אחריות מלאה לעובדי החברה, בחרו בעלי המניות בה לשלם את מלוא הזכויות לכל עובדי החברה! ללא יוצא מן הכלל!".

"מספר מלצרים חסרי אחריות פנו לנוער העובד והלומד מטעם ההסתדרות וביקשו לנצל את החברה המעסיקה ובעליה ודרשו דרישות אשר מנוגדות לחוק ורחוקות מהפסיקה תוך מתן דרישות מופרכות ומוגזמות ורחוקות מזרח ממערב מהמציאות המשפטית המתחייבת. נכון לכתיבת שורות אלה: בעלי המניות בחברה מוכנים לשלם לאותם עובדים ואף נתנו הוראה למשרדנו לשלם את מלוא הזכויות! אולם בהתאם לפסיקה הרלוונטית ולא בהתאם לדרישות פרי מוחם הקודר של אנשי הנוער העובד והלומד.
למותר יהיה לציין, כי כל עובדי החברה בכל הסקטורים השונים קיבלו את זכויותיהם ואינם טוענים דבר וחצי דבר כנגד בעלי החברה או בעלי מניותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!