דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיקרוסופט

סדקים בחלונות / שיטת השפן של מיקרוסופט: כשהלקוחות השבויים הם נסיינים שלא מרצון

עובד לשעבר בחברה מאשים כי עדכוני מערכת ההפעלה הפופולרית מתבצעים בצורה חסר אחריות כלפי המשתמשים | "מיקרוסופט החליפה בודקי תוכנה בשר ודם ומחשבים ממשיים שעליהם התוכנה נבדקה, בנו – בצרכנים, שבודקים את התוכנה באמצעות דיווחים אוטומטיים"

מחשב עליו מותקנת מערכת Windows 10. אילוסטרציה (צילום: Wachiwit / Shutterstock.com)
מחשב עליו מותקנת מערכת Windows 10. אילוסטרציה (צילום: Wachiwit / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובד לשעבר במיקרוסופט טוען כי מערכת ההפעלה 'חלונות 10' נגועה בבאגים בשל פיטורי יחידת הבדיקה בה עבד, תוך הפיכת המשתמשים לשפני ניסיונות, בלי שהם מבינים איך זה בכלל עובד. עדכונים כושלים של חלונות 10 כבר גרמו להשבתה סימולטנית של מחשבים רבים בעולם ומיקרוסופט החלה לשחרר עדכונים למשתמשים באופן מדורג, אך בעיית הבאגים לא נפתרה.

"ברנקליס" הוא הכינוי ברשת של ג'רי ברג, שעבד במיקרוסופט כ-15 שנים. כמומחה מחשבים, ברג מפרסם ברשת סרטונים רבים הנוגעים לחלונות 10, שידועה בפגיעה בפרטיות המשתמשים לעומת גרסאות קודמות, וכן בעדכוני מערכת עליהם אין למשתמשים שליטה. בנוסף לכל אלה, הוא טוען כי את מחיר החיסכון בכוח אדם של מיקרוסופט משלמים המשתמשים, מבלי שהם מודעים לכך.

מיקרוסופט החליפה בודקי תוכנה בשר ודם ומחשבים ממשיים שעליהם התוכנה נבדקה, בנו – בצרכנים, שבודקים את התוכנה באמצעות דיווחים אוטומטיים

לדבריו של ברג, הוא עבד ביחידת בדיקה נרחבת שעבדה במתכונת של יחידת ניסוי פנימית במיקרוסופט. תפקידה היה לאתר באגים במערכות ההפעלה וכן לבחון את השפעת העדכונים על רכיבי המערכת. לאחר פיטורי רוב העובדים ביחידה איבדה מיקרוסופט חלק גדול מיכולת הבדיקה העצמית שלה, והיא נשענת הרבה יותר על דיווחים אוטומטיים ממחשבי הלקוחות, שהפכו בפועל ל'שפני ניסיונות' של עדכוני חלונות 10.

חלונות 10 הייתה אמורה להיות מערכת הפעלה טובה ובטוחה יותר לשימוש מקודמותיה. מדובר במערכת ההפעלה הפופולרית בעולם, שהוצגה לציבור בגרסתה הראשונה כבר באפריל 2014. לפי אתר ונצ'ר-ביט, בספטמבר השנה חלונות 10 כבר הריצה כמחצית מכלל המחשבים האישיים בעולם.

בהשוואה למערכות הפעלה קודמות, הארכיטקטורה הבסיסית של חלונות 10 מעבירה הרבה יותר שליטה למיקרוסופט עצמה מאשר למשתמשים. באופן הזה, מיקרוסופט כופה על לקוחותיה לעדכן את המערכת, ובכך היא משיגה רמת עמידות גבוהה יותר לפריצות ולווירוסים. מצד שני, עיתוי העדכונים הכפויים יכול להיות מאוד בעייתי, למשל באמצע שידור חי בטלוויזיה.

חמור מכך, כל השיטה מבוססת על הרעיון שאם מיקרוסופט תשלוט במערכת ההפעלה על גבי המחשב של המשתמש, היא תנהל אותה יותר טוב ממנו. אך כשהתאגיד אינו מצליח לייצר עדכונים יציבים, הם מופצים לרשת עם באגים "אפויים" לתוך העדכון, שבפועל נכפים על המשתמש.

מאתרי הבאגים פוטרו

ברג מספר כי בסוף 2014 החל במיקרוסופט תהליך פיטורים של צוות בדיקה שלם שעסק אך ורק בבדיקת מערכת ההפעלה. בכל יום נפגשו יחידות הצוות לגיבוש הסכמות, לאחר הרבה בדיקות אוטומטיות, כדי להחליט האם העדכונים למערכת כשירים להפצה ברשת. ברג רואה את הפגישות כקריטיות, כי הן אפשרו דיון אנושי לגבי הנחיצות של כל שינוי שנכנס לעדכון, המבוסס על מידע באיכות טובה לגבי האם הוא גורם לבאגים.

לדברי ברג, הבעיה החלה כשפיטרו את כל צוות הבדיקות, למעט מספר עובדים בודדים ושלוש יחידות שונות מוזגו ליחידה אחת כדי שכל מוצרי מיקרוסופט ירוצו על אותו בסיס קוד. "לדעתי זה ביסודו רעיון מצוין, אבל במעבדה שנסגרה היה אפשר למצוא באגים שהתרחשו רק לפעמים, או רק בצירופי חומרה ספציפיים. לצערנו, היום, רוב הבדיקות נעשות על הדמיות של מחשבים (מכונות וירטואליות – א.ר) והבעיה איתן שהן לא מייצגות שום גיוון. לכולן יש את אותו הרכב חומרה וירטואלי. הבאגים היחידים שניתן לאתר כך הם אלו שפוגעים בכל המחשבים ביחד".

ג'ארי ברג, עובד מיקרוסופט לשעבר: "כשאין לך בודקים פנימיים ואתה מקבל מה שאתה משלם אם אין לכם דיווחים כאלו, הרבה באגים יישארו לא מתוקנים. אז גם יקרה משהו יותר גרוע – המפתחים הולכים לנחש היכן הבעיה, ויתקנו חלק מהקוד שלגמרי לא קשור לבאג עצמו, כי הם לא מבינים אותו, ואז הם יכולים ליצור באג חדש, או פגיעה ביעילות המערכת. וזה הדבר האחרון שכדאי שייקרה

"לכל עובד הייתה אפשרות לציין באגים שנמצאו במערכת ההפעלה", אמר ברג. "הבדיקה האוטומטית הייתה מבוססת על הרצה של השינוי המתוכנן על 1,000 מחשבים שונים שמופעלים במעבדה. הם בנויים לייצג את הגיוון המקסימלי של צירופי החומרה שהגיוני להתחשב בהם, ביחס למה שנמצא בשוק".

חשוב להבין כי חלונות 10 הינה 'מוצר סופי', כלומר מוצר שיש לו גרסאות עדכון, אך הוא עצמו לא יוחלף במוצר אחר, כפי ש'חלונות 7' החליפה בעבר את חלונות XP ו-VISTA, ואז הוחלפה בעצמה על-ידי חלונות 8.1. גם מערכת ההפעלה MAC OS של אפל בנויה בשיטה דומה, אך עם הבדל אחד קריטי – כמות תצורות החומרה האפשריות במחשבי אפל נמוכה מאוד, לעומת כמות עצומה של תצורות חומרה שונות במחשבים שמריצים את חלונות 10, ולכן הפוטנציאל שלה לגרום לבאגים הרבה יותר גדול.

מתנדבים שלא מרצון

כיום מציעה מיקרוסופט את השימוש בחלונות 10 בחינם, למי שיסכים להיות נסיין ראשון של עדכונים (WINDOWS INSIDERS). שיטה זו נועדה לאפשר למיקרוסופט לקבל דיווחים אוטומטיים על באגים, ואז לתקן אותם לפני שהם מופצים לכלל הלקוחות בעולם. הבעייה היא שהשיטה הזו לא באמת עובדת, ובפועל מעגל המשתמשים הראשון שמקבל את העדכון, שלא הסכים מעולם להיות נסיין, הופך לבודק תוכנה בפועל גם ללא הסכמתו.

משרד של מיקרוסופט בארה״ב (Pabkov / Shutterstock.com)
משרד של מיקרוסופט בארה״ב (Pabkov / Shutterstock.com)

לפי ברג, המתכנתים נסמכים היום יותר על מידע אוטומטי שנשלח ממשתמשים מתנדבים בתכנית WINDOWS INSIDERS, שהדיווח מהם מועבר למיקרוסופט אם יש קריסה של מערכת ההפעלה. הבעיה היא שרוב הבאגים במערכת לא גורמים לקריסה, אלא רק לכך שמשהו פשוט לא עובד, או לא עובד כמו שצריך. במקרה כזה אין שום דיווח אוטומטי על הבאג למיקרוסופט. הרבה מהמשתמשים הללו לא מדווחים ידנית למיקרוסופט על הבאגים הללו, אלא אם הם חמורים במיוחד. גם כשהם מדוּוחים, הם לא בהכרח מספקים למיקרוסופט מידע שיאפשר לשחזר את התרחשות הבאג, כך שיהיה ניתן לאתר אותו במדויק ולתקן אותו.

לטענת ברג, המצב הזה גרם למיקרוסופט לשחרר את העדכונים לכלל משתמשי חלונות 10 בהדרגה ולא בבת אחת – כל פעם לקבוצה אחרת ואקראית של משתמשים. כך, המשתמשים במעגל הראשון שמקבל את העדכון מהווים למעשה קבוצת בדיקה מבלי שבחרו בכך. בשורה התחתונה, לפי ברג, "מיקרוסופט החליפה בודקי תוכנה בשר ודם ומחשבים ממשיים שעליהם התוכנה נבדקה, בנו – בצרכנים, שבודקים את התוכנה באמצעות דיווחים אוטומטיים".

ברג מסביר כי הכלי של דיווחים אוטומטיים יכול להביא ל"כיוונון עדין של ביצועי תוכנה ספציפית ולפעמים גם לאתר באגים, אבל הם לא יכולים לעזור לתקן באג שלא קיים בתוכנה הספציפית שקרסה, אלא במקום אחר במערכת, שהתוכנה שקרסה תלויה בו". ברג מציין כי דיווח מלא על מצב המערכת בזמן הבאג אינו נשלח, בעיקר משום שהוא כולל המון מידע – תעבורה של עשרות ג'יגה בייטים. המידע המלא יכול לאפשר למיקרוסופט להרכיב מחשב בעל רכיבים דומים למחשב המדווח, ואז למצוא את הבאג בקלות יחסית.

"בקש סליחה, לא רשות" – מיקרוסופט וכלכלת החלטורה

ברג טוען שהליקויים בבדיקת התוכנה בתוך מיקרוסופט, ביחד עם הליקויים בתכנית המתנדבים הם מה שגורם ל"נידוב" של עוד משתמשים כבודקים סטטיסטיים. "הבעיה היא שהראשונים לקבל עדכון שכביכול נבדק, הם בעצם שפני ניסיונות שלא מרצון והיו יכולים להיות מתנדבים בעצמם, כי למיקרוסופט אין ביטחון גבוה בהשפעת העדכון על המחשב שלהם – אחרת היא הייתה מפיצה אותו לכולם בבת אחת, כמו שהיה מקובל לפני 2016".

לדבריו, "אחרי שהם מתקנים את הבאג, אין להם מערכת ניסויית שבודקת האם הבאג באמת תוקן כמו שצריך, אז התיקון נשלח שוב למשתמשים, ואז הם משערים לפי סטטיסטיקות, האם הבאג הזה תוקן, או שהתיקון גרם לבעיות חדשות, קביעה שלא קל לעשות".

העדכון שמחק מידע אישי

אחת התוצאות הקשות של הגישה הנוכחית מתגלמת בסיפור משנה שעברה. עדכון אוקטובר 2018 של חלונות 10 גרם בטעות למחיקת קבצים אישיים של משתמשים רבים, למרות שהבאג הזה הופיע כבר אצל הנסיינים המתנדבים, הוא לא תוקן כמו שצריך, והעדכון שוחרר לגל המשתמשים הראשון עם הבאג בתוכו. הבאג גרם לשערורייה, שבעקבותיה מיקרוסופט השביתה את הפצת העדכון עד שתיקנה את הבאג, אך זה קרה לאחר שכבר נגרם נזק למשתמשים.

"זה טוב שמיקרוסופט מכירה בבעיה ומפיצה עדכונים בהדרגה ובזהירות, אבל זה לא משנה את מספר התלונות שאני מקבל כל יום מאנשים על זה שהמחשב שלהם לא מתפקד, או שחיבור הרשת נשבר, או שהם לא מצליחים לגשת לכל הכוננים שלהם כמו שצריך לאחר עדכון, או שהכל פשוט הפסיק לגמרי לעבוד. אלו תופעות שאנחנו היינו בעבר מאתרים מראש, בצוות הבדיקה. ממש כינו אותנו 'שומרי הסף'", מסכם ברג.

ברג ממליץ למיקרוסופט לשנות מעט את הגישה ולאפשר למשתמשים שמוכנים לכך לשלוח דיווח מלא וארוך למיקרוסופט על באגים, ואם הם מסכימים, להעניק להם פיצוי מסוים בשל הזמן והתעבורה שההליך הזה גוזל.

"כשאין לך בודקים פנימיים, אתה מקבל את מה שאתה משלם", אמר בפניה ישירה לחברה, "אם אין לכם דיווחים כאלו, הרבה באגים יישארו לא מתוקנים. אז גם יקרה משהו יותר גרוע – המפתחים הולכים לנחש היכן הבעיה, ויתקנו חלק מהקוד שלגמרי לא קשור לבאג עצמו, כי הם לא מבינים אותו, ואז הם יכולים ליצור באג חדש, או פגיעה ביעילות המערכת. וזה הדבר האחרון שכדאי שיקרה".

איך לשמור על המחשב?

ברג ממליץ ליצור נקודת שחזור מערכת במחשב לפני כל התקנה של תוכנה חדשה, ובייחוד לפני עדכון גדול של מיקרוסופט עצמה. בנוסף, הוא ממליץ לגבות בעזרת תוכנות של מפתחים עצמאיים את כל המידע שמאוחסן במחשב, לרבות מערכת הפעלה, תוכנות ונתונים אישיים, לכונן נייד או לשמור עותק תקין של כלל מערכת ההפעלה כגיבוי. כך, אם העדכון יפגע במערכת, אמורה להיות דרך קלה להחזיר אותו למצב הקודם, שלא על בסיס הטכנולוגיות של מיקרוסופט.

התביעה הייצוגית בשלב ההוכחות 

בימי השקת חלונות 10 הוזמנו כל משתמשי חלונות 7 ו-8.1 לעבור לחלונות 10 בחינם. ההזמנה הייתה חלון קופץ על המסך, עד שיום אחד החלון שונה ולחיצה על איקס – מקש שפירשו האינטואיטיבי הוא לבטל את הפעולה, התהפך וגרם לשדרוג המערכת. בסופו של דבר גם משתמשים שלא לחצו על אף מקש עודכנו אוטומטית לחלונות 10.

עו"ד תומר אפלדורף ועו"ד נדב אפלבאום הגישו תביעה ייצוגית בעניין נגד מיקרוסופט, שנמצאת עתה בשלב ההוכחות. עורכי הדין הגישו בתביעה גם ראיון משנת 2017 עם סמנכ"ל השיווק העולמי של מיקרוסופט, שמודה כי החברה "עברה באדום" בנושא "חלונית האיקס" שהטעתה משתמשים לשדרג לגרסה 10 גם אם לא רצו זאת, ואמר כי הוא מתנצל על כך. בשלב זה קשה מאוד להעריך את סיכויי התביעה.

במיקרוסופט לא הגיבו לטענותיו של ברג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!