דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת

הכנסת מתפזרת / הכנסת ה-22 התפזרה, מערכת הבחירות השלישית בתוך שנה יוצאת לדרך

הכנסת הצביעה על פיזורה והקדמת הבחירות ל-2 במרץ 2020, לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג רוב להרכבת ממשלה | את המחיר ישלמו האזרחים: מחצית משנת 2020 תתנהל בתקציב המשכי, שמשמעותו קיצוץ בפועל בתקציב ופגיעה בשירותים חברתיים

השבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
השבעת הכנסת ה-22. 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יאיר צוקר
אסף צבי
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ישראל נכנסת למערכת בחירות שלישית בתוך שנה: לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות להרכבת ממשלה, התפזרה הלילה (חמישי) הכנסת ה-22, שלושה חודשים בלבד לאחר שהושבעה. מליאת הכנסת אישרה את הצעות החוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות ל-2 במרץ 2020.

בעקבות פיזור הכנסת תתחיל שנת 2020 ללא תקציב מדינה מאושר. במקרה זה תפעל המדינה על בסיס "תקציב המשכי", בו בכל חודש יכולים המשרדים להוציא 1 חלקי 12 מהתקציב של 2019. משמעות תקציב זה היא קיצוץ בפועל, מאחר והוא אינו לוקח בחשבון את גידול האוכלוסייה. כמו כן שיטה זו מקשה על המשרדים לתכנן את הוצאתם, מה שיגרום כנראה לריסון נוסף בהוצאה. בהתחשב בכך שהבחירות יערכו במרץ, צפוי מצב זה להמשיך לכל הפחות עד מאי שנה הבאה.

בנוסף לצמצום התקציבי, נושאים רבים עלולים להיפגע מהמשבר הפוליטי: הפעימה הנוספות להעלאת קצבאות הנכות, הסכמי השכר של המורים שאמורים להתחדש, תוכניות שהוביל כחלון ודורשות תיקצוב מחדש כמו הצהרונים ועוד.

אתמול בחצות הסתיים פרק הזמן בו יכלו 61 מחברי הכנסת לקרוא לנשיא המדינה להטיל על אחד מהם את הרכבת הממשלה, לאחר ששני חברי כנסת לא הצליחו להרכיב ממשלה בזמן שהקציב להם נשיא המדינה – ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ. במצב כזה קובע החוק כי 61 חברי כנסת יכולים להציע מועמד נוסף בתוך 21 יום, בסופם היא תתפזר אוטומטית וייערכו בחירות חדשות בתוך 90 יום. במקרה הנוכחי ב-10 במרץ 2020. מאחר שבתאריך זה חל חג הפורים, ובימי שלישי אחרים בחודש זה חלים אירועים שונים, סיכמו נציגי הסיעות כי באופן תקדימי ייערכו הבחירות ביום שני, ה-2 במרץ, ולא ביום שלישי כפי שקובע החוק.

ההצבעה בקריאה טרומית נערכה לאחר שהוועדה המסדרת של הכנסת אישרה פטור מחובת הנחה להצעות החוק – וכך אפשרה דיון מיידי בהן. 19 מחברי הוועדה הצביעו בעד ורק ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו – נמנע. יו"ר הוועדה אבי ניסנקורן אמר בפתיחת הישיבה: "זה יום כואב לכנסת. ההחלטה לפזר עוד לא סופית אבל אנחנו חייבים להתחיל את התהליך".

מוקדם יותר קבעה ואישרה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) את הרכב הוועדה המיוחדת שתדון בהצעת חוק התפזרות הכנסת ה-22 והצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23: חברי הוועדה: ח"כ אבי ניסנקורן שיעמוד בראשות הוועדה, מאיר כהן, צבי האוזר (כחול לבן), מכלוף מיקי זוהר, אופיר כץ, קטי קטרין שטרית (הליכוד), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), יואב בן-צור (ש"ס), עודד פורר (ישראל ביתנו), יעקב אשר (יהדות התורה), איציק שמולי (העבודה-גשר), תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי), ואופיר סופר (הבית היהודי-האיחוד הלאומי).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!