דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סלקום

תשתיות סלולר / חברות הסלולר עתרו לעליון ומועד המכרז לדור החמישי נדחה

את העתירה הגישו סלקום, אקספון וגולן טלקום שטוענות שהמכרז מחייב אותן להצעה משותפת - תנאי שמקשה עליהן את ההשתתפות בו | משרד התקשורת דחה את המכרז בשלוש שבועות במהלכן ישיב לעתירה

אנטנה סלולרית בנגב (rasika108 / Shutterstock.com)
אנטנה סלולרית בנגב (rasika108 / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סלקום, אקספון וגולן טלקום הגישה עתירה מנהלית נגד תנאי המרכז לתדרי הדור החמישי, ומשרד התקשורת ביקש ארכה ודחה את מועד הגשת ההצעות במכרז ל-12 לינואר 2019.

תאריך היעד למכרז עבר כבר מספר דחיות בשל מורכבותו הרבה ומאות בקשות ההבהרה שביקשו החברות הסלולריות. מעל המרכז מוטל צל הקשור למצבן הפיננסי של חברות הסלולר, כאשר רכישת התדרים תחייב אותן להשקעות בסדר גודל של כמיליארד ש"ח לפחות בשנים הקרובות. משרד התקשורת הודיע כי דחה את מועד הגשת ההצעות הסופי למכרז תדרי ה5G מיום ראשון הקרוב ב3 שבועות. היום אמור המשרד להגיש לבג"ץ תגובה לעתירה שהגישו החברות סלקום, אקספון וגולן טלקום.

שלט של סלקום (צילום: ליאור מזרחי/ פלאש 90)
שלט של סלקום (צילום: ליאור מזרחי/ פלאש 90)

לפי כתב התביעה, החברות תוקפות את שיטת ה"שעון הקומבינטורי" אשר מאפשרת מצב בו המחיר שתידרש כל חברה לשלם על התדרים ייגזר לא רק הצעתה שלה, אלא משאר ההצעות שיוגשו. המכרז מחייב את חברות הסלולר לגשת אליו בהתאם להסכמי שיתוף הרשתות הקיימות כיום, כך שפרטנר מחויבת להגיש הצעה ביחד עם הוט מובייל וסלקום מחוייבת להגיש הצעה עם אקספון וגולן טלקום.

מצב זה מחייב את החברות להסכים ביחד על הצעותיהן, בשונה מחברת פלאפון אשר הרשת שלה לא מארחת אף חברה. בפועל, רשת סלקום איננה רשת משותפת ל-3 החברות, אלא מארחת תמורת תשלום את גולן טלקום ואקספון. הסכמי שיתוף אלו תמוהים, הן בצד הרגולטורי, שאישר אירוח חברת סלולר לסלקום ולא אישר זאת לפרטנר והוט מובייל, אשר הקימו ביחד את חברת PHI שמנהלת את הרשת המשותפת. תמיהה זו גדלה משום שדווקא החברה בעלת הרשת, סלקום, נמצאת בהפסדים, ואילו גולן טלקום היא חברת הסלולר שמובילה את השוק ברווחים, בשיעור הרווחיות אף שאין לה רשת.

השופט דוד גדעוני דחה את בקשת החברות לצו ארעי במעמד צד אחד להקפאת המכרז, והוא הורה לאפשר למשיבים, ובהם המדינה והחברות המתחרות, להגיב עד היום ב-16:00. הדחייה במועד הגשת ההצעות ב-3 שבועות מעיד על הלחץ במשרד התקשורת מהעתירה, והרצון לבקש ארכה על מנת להשיב לה באופן ראוי. באופן לא רשמי, גורמים במשרד העבירו את המסר כי הם סבורים שהגשת העתירה נועדה למשוך זמן, ולא לקבול על בעיה אמתית. המכרז מהווה פרויקט דגל של משרד התקשורת, אשר הוכן בקפדנות לאורך כשנה וחצי. באופן כללי, מעל המכרז מוטל צל משום שהוא מנסה לקדם מציאות בה חברות הסלולר ישקיעו כמיליארד וחצי ש"ח בשדרוג הרשתות לתדרי הדור החמישי, תוך שהן יזכו להחזרי אגרות תדרים מצטברים בהיקף של כמיליארד ש"ח. משרד האוצר היה שותף להליך הכנת המשרד והוא זה שאמור לאשר את החזרי האגרות ללקוחות.

כל חברות הסלולר בעלות הרשת נמצאות כיום במצב של חוסר רווחיות או הפסדים של ממש. הבעיה קשה בייחוד אצל פרטנר וסלקום, שהתבססותן על ענף הסלולר היא כמעט מוחלטת, ואין להן מנועי צמיחה אחרים, תוך שהירידה בהכנסות הממוצעות מלקוח יכולה להימשך גם בעתיד. מכאן, לא ברור מאין יצליחו חברות אלו לגייס את ההון הנדרש להשקעה, בעדו שכבר כיום רובצים על גבן חובות של מיליארדי שקלים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!