דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נלחמים בהפקרות / שישה קבלנים ומנהלי עבודה יואשמו בתאונות בהן עובדים נפלו מגובה

כתבי האישום הוגשו בעקבות שלוש תאונות עבודה שאירעו בשנה האחרונה, בהן הופרו לכאורה תקנות הבטיחות לעבודה בגובה | בשתיים מהתאונות נפצעו העובדים באורח קשה

היכל בתי המשפט באר שבע (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
היכל בתי המשפט באר שבע (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז דרום הגישה שלושה כתבי אישום כנגד שישה קבלנים ומנהלי עבודה, בגין שלוש תאונות עבודה שאירעו בשנה החולפת, בהן נפגעו עובדים ברמות פגיעה שונות. התאונות כולן נגרמו בשל נפילות מגובה, בהן לא סופק לעובדים ציוד הבטיחות וההכשרה הנדרשת לפי חוק. בשתיים מהתאונות היו אלה עבודות על גגות מבנים תעשייתיים, והתאונה השלישית נגרמה בעבודות לריצוף והקמת מעקה לגרם מדרגות חיצוני לבניין. "הפרקליטות, יחד עם משרד העבודה ומשטרת ישראל, פועלת בכל הכלים המשפטיים שברשותה במטרה למצות את הדין עם האחראים לגרימת התאונות הקשות עקב הפרת חוקי הבטיחות בעבודה, מתוך מטרה להביא לצמצום תופעה זו", נמסר.

כתב האישום הראשון הוגש כנגד בעלי חברת "כהן שוקי ויוסי – קבלנים לעבודות חשמל בע"מ", ושניים מעובדיה – מנהל עבודה וראש צוות אשר שלחו עובד לבצע עבודות להתקנת מערכת סולרית על גג מחסן באזור התעשייה שער הנגב – בלא שהודרך כראוי לעבודה בגובה, ובלא אמצעי הבטיחות הנדרשים. האירוע התרחש ב-18 במרץ 2019. במסגרת העובדה, עלה העובד לגג המבנה שגובהו 8.5 מטרים לצורך ביצוע עבודות, בשלב מסוים דרך על לוח פלסטיק שקוף שהורכב על הגג, הלוח נשבר והעובד, שלא היה מאובטח במערכת הגנה כלשהי מפני הנפילה מגובה, נפל מטה אל רצפת המחסן, ונפגע קשה. כתב האישום הוגש באמצעות עורך הדין עידן איבגי.

כתב האישום השני מתייחס לקבלן מאשקלון ולקבלן משנה מכסייפה, אשר העסיקו עובדים לצורך ביצוע עבודה של החלפת קירוי בגג מפעל לייצור אריזות חד פעמיות באשקלון, בתאריך ה-16 ביוני 2019. אחד העובדים דרך במהלך עבודתו על לוח פלסטיק שלא היה מקובע לגג. הלוח התקפל, והעובד נפל כ-6 מטרים מהגג אל רצפת המפעל ונפצע קשה. מכתב האישום עולה, כי העובד עבד על הגג מבלי שהיה בעל אישור לעבודה בגובה, מבלי שקיבל הדרכה לעבודה בגובה ומבלי שהיה מחובר לנקודת עיגון מתאימה, כך שלמעשה, בזמן עבודתו על הגג, העובד לא היה מוגן כלל מפני נפילה מגובה. כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד  חיימנות חנה מוצ'הו.

כתב האישום השלישי הוגש כנגד נאשם בן 59 מחולון, אשר העסיק עובד לצורך ביצוע עבודות ריצוף ובניית מעקה בגרם מדרגות בבית בשדרות ב-18 באפריל 2019. במסגרת עבודתו, העובד עסק בהדבקת אריחי קרמיקה על משטחו העליון של גרם המדרגות ובשלב מסוים, זז העובד לאחור לעבר קצה המשטח, אשר לא היה מגודר, ועקב כך נפל מגובה של כ-3 מ'. העובד פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע ואובחן כסובל מחבלת ראש, שברים מרובים בצלעות, שברים באגן, בעצם השכמה ובעמוד השדרה ואושפז למשך יומיים. גם במקרה זה, על פי כתב האישום, הועסק העובד בניגוד לתקנות העבודה בגובה, בלא אמצעי בטיחות כנדרש ובלא ההדרכה הנדרשת. כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד ואדים סיגל.

כתבי האישום שהוגשו כולם לבית משפט השלום בבאר שבע, מייחסים לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, ביצוע עבירות של חבלה ברשלנות, חובת שימוש בציוד להגנה בעת ביצוע עבודה בגובה, עבירות לפי תקנות הבטיחות בעבודה. על פי דו"ח משרד העבודה והרווחה, כשליש מהתאונות הקטלניות בשנים האחרונות נגרמו בשל נפילה מגובה. עבודות שיפוצים שונות, ועבודות מסוגנות אחרות כגון התקנת מזגנים, מבוצעת פעמים רבות על ידי עצמאים או על ידי קבלנים קטנים – דבר המקשה על אכיפת התקנות. משום כך ייתכן שמיצוי הדין הפלילי במקרים שכאלה עשוי ליצור את ההרתעה הנדרשת לצמצום התופעה.

בכנס מכון אלרוב לחקר הנדל"ן שנערך בשבוע שעבר, הסבירה רפ"ק יעל אהרונוביץ', מפקדת מפלג פל"ס לחקירת תאונות בניין, כי לצד הקמת היחידה בתחילת 2019, החדשה החוקרת תאונות בעלות מאפיינים ייחודיים – הוכשרו כ-180 חוקרי משטרה מכלל התחנות לחקירת תאונות בחשד לרשלנות, לשם מיצוי הדין ומאבק בתופעת תאונות העבודה. ראש פורום רשלנות ארצי בפרקליטות המדינה, עו"ד קלאודיה בלינקה, ציינה כי בשנת 2019 הוגשו 17 כתבי אישום בגין תאונות עבודה בענף הבניין, ובשנת 2018 הוגשו 15. לדבריה בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בממשק העבודה בין הפרקליטות, המשטרה ומינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, המאפשר הגשת כתבי האישום מהר יותר, ושיפור איסוף החומרים בתיקים באופן שהיא מקווה, שישפיע גם על היכולת למצות את הדין עם הרשלנים בעתיד ולהביא להטלת עונשים כבדים יותר. בעבר נמתחה ביקורת חריפה על הפרקליטות ועל המשטרה, על משכי הזמן הארוכים הנדרשים להם מאירוע התאונה ועד להגשת כתב האישום, שהגיעו לא אחת לשנים ארוכות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!