דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חינוך / משרד החינוך: לא נדרוש צו שיורה למורים לקיים את שאלוני האקלים בבתי הספר

בהודעה לביה"ד לעבודה נכתב כי המשרד נמצא לקראת יישומו של מודל הערכה חדש, שיחליף את מבחני המיצ"ב | אחרי שבשנה שעברה נאלצו המורים לקיים את השאלונים בצו בית הדין, במשרד מקווים להגיע להבנות עם הסתדרות המורים בשיח ישיר

תלמידות במבחן (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
תלמידות במבחן (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
דוד טברסקי

משרד החינוך הודיע אתמול (רביעי) לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי אין בכוונתו להגיש בקשה מחודשת לקבלת צו מניעה נגד הסתדרות המורים בעניין קיומם של שאלוני האקלים בשנת הלימודים הקרובה, וזאת מתוקף היערכות המשרד לקראת יישומו של מודל הערכה חדש.

לבקשת משרד החינוך, לפני כשנה הוציא בית הדין לעבודה בתל אביב צו מניעה כנגד הסתדרות המורים, על רקע סירובה לשתף פעולה עם מבחני המיצ"ב בטענה שהם מהווים נטל בלתי סביר על עובדי ההוראה ופוגעים בתנאי העבודה של המורים ובתהליך החינוכי של התלמידים. הכרזת הסתדרות המורים על סכסוך העבודה, במהלך פברואר 2019, באה בעקבות החלטת משרד החינוך להמשיך ולקיים את המבחנים ולפרסם את הציונים, וזאת למרות שבדצמבר 2018 התגלו עשרות אלפי מקרים של זיוף תוצאות על-ידי בתי הספר. בעקבות הדיווחים על הזיופים והנזק שנגרם עקב פרסום הציונים, טענה הסתדרות המורים כי ההתנהלות סביב מבחני המיצ"ב פוגעת באופן גורף במוניטין של כל בתי הספר, של המנהלים ושל המורים.

הסתדרות המורים אמנם הפסידה במשפט אך ציינה שתמשיך להיאבק. לאחר שבמספר ערים מאות הורים סירבו לשלוח את ילדיהם להיבחן, במשרד החינוך הבטיחו שישהו את פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב ויעבירו אותן למנהלי בתי הספר באופן ישיר. בנוסף, הבטיחו במשרד שתוקם ועדה מקצועית שתבחן הן את אופן קיום המבחנים והן את אופן פרסום התוצאות.

באוקטובר האחרון הודיע המשרד כי מבחני המיצ"ב במתכונתם הנוכחית יבוטלו וכי תהיה מערכת הערכה חדשה לבתי הספר שתחל לפעול החל משנת הלימודים תשפ"א. לדברי שר החינוך, רפי פרץ, שאלון האקלים במבחן יהפוך לידידותי יותר, מותאם גילאית וישקף מגוון ערכים רב יותר. כמו כן, במערכת החדשה יינתן דגש להערכה הפנימית של בתי הספר את עצמם. עם זאת, המשרד עמד בתקיפות על קיומן של מבחני מדידה סטנדרטיים ועל כן, הערכות חיצוניות ימשיכו להתקיים ויעמדו על שני מבחני הערכות ביסודי ושני מבחני הערכות בחטיבת הביניים.

"עמדת משרד החינוך היא שיש צורך במיצ"ב", אמר מנכ"ל המשרד בבית המשפט בפברואר 2019, "שכן אין מערכת ציבורית שאינה עוברת מדידה והערכה, אולם את נתוני בתי הספר יש להעביר ישירות למנהלים".

יש לציין שעם פרסומו החלקי של המתווה החדש באוקטובר, הסתדרות המורים הביעה הסתייגות חריפה וטענה שמדובר בהטעיה שלא מטפלת בלב הבעיה. "התכנית החדשה של משרד החינוך וראמ"ה למבחני המיצ"ב היא רעה חולה שתערער את מערכת החינוך", אמרה בזמנו מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד. "במקום להיות קשובים לטענות המנהלים והמורים הם הכפילו את מספר המבחנים, לא התייחסו לפרסום הנתונים והשלכותיו, וערכו שינויים קוסמטיים שמילים יפות וכותרות מושקעות לא תצלחנה להוביל להצלחתן – במקום ממוצע של מבחן אחד בשנה נקבל שלושה מבחנים בשנה".

מאז פרסום המתווה עברו שלושה חודשים ואף אחד מהצדדים לא העלה שוב את הנושא, לפחות לא ציבורית. לפני שבועיים פורסמו תוצאות מבחני המיצ"ב לשנת 2019, אך מעבר להתייחסות המשרד, שהכריז חגיגית שזה יהיה המבחן האחרון, לא נמסרה הצהרה עקרונית כלשהי לגבי העתיד.

השבוע הודיע משרד החינוך שמנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, פנה לבן-דוד במכתב בו ביקש לקבל את התייחסות הסתדרות המורים למודל ההערכה המוצע שגובש על-ידי הצוות המקצועי בשנה האחרונה. "המשרד עושה כל ניסיון ומאמץ כדי לנהל עם הסתדרות המורים שיח אמיתי ובתום לב, ולמצות עמה את האפיקים האחרים, בטרם הוא יפנה לבית הדין", כתב אבואב והדגיש באופן ברור שלמרות הפנייה המכובדת, האופציה המשפטית לא ירדה מהפרק שכן שני הצדדים עוד לא הגיעו להסכמה מוחלטת לגבי עתיד המבחנים במתכונתם החדשה.

טרם התקבלה תגובה מהסתדרות המורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!