דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניצול

ניצול בעבודה / זה כבר לא סוד: עשרות עדויות על פגיעה מינית בדוגמניות ויקטוריה'ס סיקרט

תחקיר חדש של הניו-יורק טיימס חושף עדויות של 30 דוגמניות המעידות על ניצול והטרדות מיניות מצד אד רזאק, מנכ"ל השיווק של מותג ההלבשה התחתונה | "כל מי שניסה לעשות עם זה משהו, לא רק שהתעלמו ממנו, אלא הוא זה שהיה נענש", מעידה קייסי קרואו טיילור, עובדת לשעבר

אד ראזק מדבר מאחורי הקלעים אל הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret)
אד ראזק מדבר מאחורי הקלעים אל הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט מכונות לרוב "מלאכיות", אבל תחקיר חדש שפירסם הניו יורק טיימס אמש (ראשון) חושף את הגיהינום אותו נאלצו לעבור הדוגמניות במהלך עבודתן. התחקיר חושף עדויות של מעל 30 של דוגמניות ועובדות לשעבר בחברה, המספרות על הטרדות מיניות, תקיפות והתנהגות לא נאותה של מנהל בכיר וצלם, תוך התעלמות ואף ניסיונות הסתרה מצד החברה.

אד ראזק, מנכ"ל השיווק של מותג ויקטוריה'ס סיקרט בחברת L Brands לשעבר, נחשב עד לפרישתו באוגוסט האחרון בגיל 71 לאדם החזק במערכת וליד ימינו של הבעלים לסלי ווקסנר. התחקיר שפירסם הניו יורק טיימס חושף כי ראזק ניצל את כוחו ומעמדו, ניסה לנשק רבות מהדוגמניות, לדרוש מהן לשבת על ברכיו, העיר הערות מיניות על גופן ובאחת הפעמים תפס אחת מהן במפשעה. אנדי מיוז, דוגמנית שהייתה באותו הזמן בת 19 וצעדה כבר שנתיים בתצוגות של המותג, העידה כי לאחר שסירבה לחיזוריו של ראזק להגיע לבדה לביתו, היא פוטרה וסולקה מהתצוגה השנתית.

הדוגמניות בתצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 בסיום התצוגה. ((Photo by Kevin Mazur/WireImage/Getty Images IL)
הדוגמניות בתצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 בסיום התצוגה. ((Photo by Kevin Mazur/WireImage/Getty Images IL)

"היחס המנצל היה דבר שגרתי", אמרה קייסי קרואו טיילור עובדת לשעבר במחלקת היח"צ של המותג, לטיימס. "כל מי שניסה לעשות עם זה משהו, לא רק שהתעלמו ממנו, אלא הוא זה שהיה נענש", הוסיפה טיילור במה שמחזק את הטענות שמדובר בתרבות הארגונית של מותג ההלבשה התחתונה. על פי מספר עדויות מחדר ההלבשה, רגע לפני העלייה לאחת מתצוגות האופנה השנתיות, אמר ראזק לאחת הדוגמניות שהיא יכולה לעלות בלי תחתונים, וחפן את מפשעתה של דוגמנית אחרת לעיניי כל.

על פי העדויות של חלק מהדוגמניות, ראזק היה מסתובב בניהן בזמן שהן לבושות בהלבשה תחתונה, מנסה לנשק את חלקן, לגרום להן לשבת על ברכיו, ומחלק להן את מספר הטלפון שלו, כל זאת לעיניי מספר רב של נוכחים. מיוז שיתפה את הטיימס במספר מיילים ששלח לה ראזק, בהם הוא מציע לשכור לשניהם בית, "אני צריך מקום סקסי לקחת אותך אליו", כתב לה. מיוז סירבה להצעות של ראזק ודחתה את הצעתו להגיע לביתה, ובסופו של דבר סולקה מתצוגת האופנה השנתית של אותה השנה.

גם מספר רב של תלונות על התנהגותו של ראזק למחלקת משאבי האנוש של החברה לא הועילו, כאשרר בחלק מהפעמים דווקא המתלוננות היו אלה שנענשו, ונשלחו לחופשות כפויות.

"כל מי שניסה לעשות עם זה משהו, לא רק התעלמו ממני, אלא הוא זה שהיה נענש"

התחקיר חושף כי גם ראסל ג'יימס, אחד הצלמים הבכירים במותג, היה נוהג לדרוש מהדוגמניות שהגיעו לסטודיו שלו להישאר מאוחר יותר ולהצטלם בעירום, תוך ניצול חוסר הבהירות האם עדיין מדובר בחלק מהקמפיין למותג, וללא כל תשלום. את חלק מתצלומי העירום פירסם ג'יימס, ללא אישור, הדוגמניות בספר אומנותי בשנת 2014 בשם "מלאכיות"

בתגובה לתחקיר השיבה ויקטוריה'ס סיקרט כי היא מבצעת פעולות להגברת השליטה התאגידית ולציות לנהלי העבודה המקובלים. החברה לא התייחסה לגופן של אף אחת מהטענות המבואות בתחקיר. ראזק עצמו הגיב לטיימס "ההאשמות בדיווח הזה הן לא נכונות, מוצגות שלא כהלכה או הוצאו מהקשרן", אך גם הוא סירב להתייחס להאשמות לפרטים של אף מההאשמות.

צלם האופנה ראסל ג'יימס בחנוכת ספר צילומים שלו. ארכיון מאי 2018 (Photo by Dimitrios Kambouris/Getty Images for Russell James)
צלם האופנה ראסל ג'יימס בחנוכת ספר צילומים שלו. ארכיון מאי 2018 (Photo by Dimitrios Kambouris/Getty Images for Russell James)

היסטוריה של ניצול

זוהי אינה הפעם הראשונה בה מוצגות האשמות על תרבות של הטרדות מיניות והעלמת עין במותג המוביל. באוגוסט האחרון נחשף כי המיליארדר ג'פרי אפשטיין שהואשם בניצול ושידול לזנות של נערות, השתמש בקרבתו למנהלים בכירים במותג כי להתחזות למלהק במותג ולהזמין דוגמניות ולנצלן.

בתגובה לכך מעל ל-100 דוגמניות בעבר ובהווה של מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט יצאו בקריאה לחברה להגן עליהן מפני תקיפה מינית ושידול לזנות במקום עבודתן. "אנחנו מביעות היום את דאגתנו לשלומן ורווחתן של הדוגמניות והנערות צעירות השואפות להיות דוגמניות בעבור ויקטוריה'ס סיקרט", נפתח המכתב עליו חתומה בין היתר ה'מלאכית' (הכינוי הניתן לדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט) דוצן קרוס, שצעדה בתצוגה היוקרתית של המותג שבע פעמים בעבר.

המכתב שנשלח להנהלת המותג אורגן ולווה על ידי ארגון 'ברית הדוגמניות', המתפקד כמעין ארגון יציג של דוגמניות – מאחר שדוגמניות בארה"ב ובמדינות רבות מועסקות כפרינלסריות, ולכן אסור להן להתאגד באופן חוקי. הדוגמניות החתומות על המכתב קוראות למותג לחתום על תכנית 'ריספקט' שהן מובילות, במטרה להתמודד עם תופעת ההטרדות המיניות ועם חוקי העבודה הפרוצים בתעשיית האופנה.

"אנחנו קוראות לויקטוריה'ס סיקרט לנקוט צעדים משמעותיים כדי להגן על הטאלנטיות שלה ועל אלה ששואפות לעבוד עבור המותג. לויקטוריה'ס סיקרט יש הזדמנות להיות מנהיגה, לנצל את כוחה והשפעתה כדי להביא את השינויים הנחוצים לתעשייה שלנו" חותמות הדוגמניות.

"הדוגמניות מוצאות כעת את קולן ומצפות יותר מהחברות, ובייחוד מויקטוריה'ס סיקרט" אמרה שרה זיף, מייסדת 'ברית הדוגמניות', שחשפה בשבוע שעבר כי היא עצמה נתקלה באפשטיין שהתחזה למלהק עבור ויקטוריה'ס סיקרט כשרק החלה לעסוק בדוגמנות בצעירותה. עוד הוסיפה זיף כי "ויקטוריה'ס סיקרט לא מתמודדת עם בעיות קוסמטיות. זו לא בעיה של שיווק, אלא של זכויות אדם".

'ויקטוריה'ס סיקרט' נחשב בעבר למותג מצליח, ושלט בנתח שוק נרחב מתעשיית ההלבשה התחתונה. בשנים האחרונות הוא נקלע למשברי מכירות בעקבות אמירות בעייתיות של בכירם במותג ואי התאמתו להתעוררות בנושאי גיוון דימויי הגוף אותם דורשים הצרכנים.

תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Taylor Hill/FilmMagic/Getty Images IL)
תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Taylor Hill/FilmMagic/Getty Images IL)

יחסי העבודה בעולם הדוגמנות פרוצים במיוחד. דוגמניות הנכנסות לעולם הנוצץ במטרה להגשים את החלום ולהתפרסם, נדרשות לעבוד לרוב שעות ארוכות, רחוק מהבית, בשכר מועט ולעתים ללא שכר כלל, באמירה שהן מקבלות חשיפה רבה בתמורה להשתתפות באירועים הנוצצים. הדוגמניות חשופות מאד לפגיעות והטרדות שעלולות להתפרש כיחסי עבודה תקינים, כגון מגע בבגד או בדוגמנית ללא בקשת רשות, או לחץ להצטלם בעירום מלא או חלקי מבלי שהנושא תואם מראש. נוסף על כך, רובן המוחלט של הדוגמניות מועסקות כפרילנסריות ולא כעובדות של סוכנות הדוגמנות, ולכן אינן זכאיות להגנה שמעניק החוק מפני הטרדות מיניות במקום העבודה.

לפי מחקר שבוצע על ידי 'ברית הדוגמניות', 86.7% מהדוגמניות מתארות כי חוו הטרדה מינית במקום עבודתן – שיעור הגבוה ביותר מפי 2 משיעור כלל הנשים שחוו הטרדה מינית, העומד על 40%. עוד חשף המחקר כי 85% מהדוגמניות טענו כי התבקשו לדגמן בעירום בעבודה או בליהוק מבלי להודיע על מראש, ושליש מהדוגמניות דיווחו כי חוו לחצים לקיים יחסי מין בעבודה. גם בתחום דימוי הגוף מעלות תוצאות המחקר תמונה קשה, אך לא מפתיעה: 4 מתוך כל 5 דוגמניות במחקר הוגדרו בתת משקל, מחצית מהדוגמניות דיווחו כי נאמר להן שלא יקבלו עבודות אם לא יורידו משקל, ולאחת מתוך כל עשר דוגמניות נאמר שעליה לעבור ניתוח פלסטי.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!