דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התקציב ההמשכי

מדינה בהמתנה / מבקש הסברים: גפני דורש להביא את קבלת ההחלטות על התקציב לדיון בכנסת

יו"ר ועדת הכספים מתכוון לזמן את החשב הכללי רוני חזקיהו לדיון על ועדת החריגים, בה מתקבלות החלטות גורליות על תקציב המדינה | בהיעדר תקציב מאושר, החודש הראשון של 2020 הסתיים בעודף של כ-5 מיליארד שקלים

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

התקציב ההמשכי מעניק כוח אדיר לפקידי האוצר והחשב הכללי בראשם, שמקבלים החלטה על כל הוצאה או תכנית שלא נמצאת בבסיס התקציב. החלטות אלה מתקבלות במסגרת ועדת החריגים, ועדה פנימית שאינה מפרסמת פרוטוקול או מפרטת את החלטותיה ושיקוליה לציבור. כעת מבקש יו"ר ועדת הכספים משה גפני, לחשוף לציבור חלק מההחלטות ולזמן את החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו לדיון בוועדה.

ועדת החריגים היא חלק מהתנהלות התקציב ההמשכי, שמופעל בשנה ללא תקציב מאושר. כדי לא לבצע החלטות פוליטיות, משרדי הממשלה מונחים שלא לבצע התקשרויות חדשות, והממשלה מחויבת להתנהל לפי התקציב המאושר של השנה הקודמת – בלי תכניות שאושרו במהלך השנה ולא נמצאת בבסיס התקציב. עם זאת, לחשב הכללי יש עדיין סמכות לאשר הוצאות מיוחדות, באמצעות אישורה של "ועדת חריגים" שיושבת במשרד.

מכיוון שמדובר בניהול שנתפס כ'מקצועי' בלבד, אותה הוועדה למעשה לא חייבת דין וחשבון לציבור. עם זאת, מובן שהוועדה מקבלת גם החלטות מהותיות. כך למשל, הוועדה אישרה סכום נמוך ב-100 מיליון מהבקשה להמשך הפעלת תכנית למניעת סמים ואלימות בקרב בני נוער בסיכון.

היעדר מתן דין וחשבון מצד ועדת החריגים והחשב הכללי הניעו את יו"ר ועדת הכספים לפנות בראשון שעבר לוועדת ההסכמות בכנסת (המאשרת דיוני ועדות בתקופת בחירות) בבקשה לקיים דיון בהתנהלות הוועדה בהשתתפות חזקיהו, במטרה לאפשר לנבחרי הציבור להבין את השיקולים שמאחורי הסירובים ולדווח על ביצוע התקציב בחודש ינואר. עד כה לא אושר קיום הדיון ולא נקבע לו מועד.

חשוב להדגיש כי בניגוד למצב שגרתי בו הכנסת מפקחת על ביצוע תקציב המדינה על ידי משרד האוצר, במצב של תקציב המשכי אין לכנסת כל סמכות פיקוח. החשב הכללי יכול לנהל את התקציב על פי שיקול דעתו ה'מקצועי' כל עוד הוא שומר על המסגרת שהוגדרה לו, ואינו חייב בדין וחשבון לכנסת. אם הבקשה לדיון תאושר וחזקיהו יגיע אליה, הוא יתבקש להציג את ההחלטות שהתקבלו בוועדת החריגים בחודש האחרון ולהסביר את הסיבות שהביאו להחלטות. כמו כן, יידרש חזקיהו להסביר מדוע החליט משרד האוצר שלא לאשר את התקצוב לאותם פרויקטים שהגישו בגינם בקשות חריגות, בייחוד לאור העודף התקציבי מהחודש האחרון, ולהסביר את השיקולים שמאחורי הסירוב.​ מאחר שקבלת ההחלטות היא בידי חזקיהו בלבד, לכנסת אין כמעט מנופי לחץ מולו.

לפי נתונים  של משרד האוצר החודש הראשון של התקציב ההמשכי הביא לעודף של 5.9 מיליארד שקלים בקופת המדינה. לפי האוצר, הכנסות המדינה עמדו בחודש שעבר על 30 מיליארד שקלים, לעומת הוצאות של 26 מיליארד שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!