דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

אסון המכינה / "נוקטים טקטיקה של השהייה ומריחה": דיון מתוח במשפט אסון מכינת בני ציון

ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע דחה את בקשת הנאשמים - מנהל המכינה לשעבר ומנהל התכנית החינוכית - לדחות את המשך הדיונים בטענות פרוצדרליות וקבע כי המשפט יימשך כמתוכנן | הורי ההרוגים: "מעדיפים להתחבא מאחורי מהלכים ביורוקרטיים"

יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר (צילום: מתוך אתר המכינה)
יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית בני ציון לשעבר (צילום: מתוך אתר המכינה)
דוד טברסקי

משפטם של הנאשמים באסון מכינת בני ציון ימשיך כמתוכנן, זאת למרות סירובם להשיב לכתב האישום, כך קבע היום (שני) שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע אליהו ביתן. בני המשפחה של הנערות והנערים שנהרגו באסון האשימו את ראשי המכינה בהסתתרות מאחורי עורכי הדין, הסרת האחריות מעצמם וניסיון למשוך זמן. הדיון הבא בתיק צפוי להתקיים ב-18 במרץ.

עורכי דינם של הנאשמים – מנהל המכינה לשעבר יובל כהאן, ומנהל התכנית החינוכית אביב ברדיצ'ב – היו אמורים להגיש הבוקר תשובה לכתב האישום החמור שהוגש נגד השניים באוקטובר האחרון, אך סרבו לעשות זאת בטענות פרוצדורליות שונות.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

עו"ד אורי קורב, המייצג את כאהן, אחרי שהחליף את עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין בחודש האחרון, ועו"ד ציון אמיר, המייצג את ברדיצ'ב, טענו בין היתר שצוות התביעה אינו משתף פעולה איתם, שלא ניתן להם זמן מספק להכין כתב הגנה ראוי ושיש לערוך משפט נפרד לשני הנאשמים משום שקיים ביניהם ניגוד אינטרסים. עו"ד אמיר אף איים בפרישה מייצוג במידה ולא יינתן לו הזמן הנדרש להכין את טענותיו.

בתום דיון מתוח, דחה השופט ביתן את כל טענותיהם ודרש מהתביעה וההגנה להגיע להסכמות על הטענות והדרישות בתוך עשרה ימים. "אמנם שני הנאשמים נמצאים בניגוד אינטרסים, אבל האשמה היא אחת ועל כן יתנהל משפט אחד", קבע.

מחוץ לבית המשפט מתחו ההורים ביקורת על התנהלותם של עורכי הדין אך בעיקר על זו של שני הנאשמים. "אם הם היו באים ואומרים 'אנחנו אחראים, אנחנו אשמים – תשפטו אותנו על העובדות' אבל הם לא עושים את זה" אמרה יעל כהן, אמה של רומי ז"ל, "הם מעדיפים להתחבא מאחורי מהלכים ביורוקרטיים."

אוריאל בר-שלום, אביה של אילן ז"ל, טען כי "עורכי הדין נוקטים טקטיקה של השהייה ומריחה. ברגע שהם החליטו לקחת עורכי דין בסדר גודל כזה וללכת למשפט ארוך – זה מראה שהם עקביים במגמה שהם בחרו. אם היו לוקחים אחריות, היינו מגיעים מהר לדיון בעונש ונמצאים כבר היום אחרי זה."

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות. באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

בחודש אוקטובר האחרון, הואשמו מנהל מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן ומנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון. כתב האישום החמור כנגד שניהם גולל שרשרת של החלטות המבטאות התעלמות מאזהרות והפקרת חיי אדם בשבועות, בימים ובשעות לפני האסון. בתחילת פברואר השנה, הגישו משפחותיהם של ההרוגים תביעת פיצויים בגובה עשרות מיליוני שקלים כנגד המכינת, מנהליה והמדינה. בנוסף דורשים ההורים הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!