דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / "המידע מחזיר לאנשים את השליטה בחייהם": היקף פניות חסר תקדים למוקד המידע בהסתדרות

חוסר הוודאות סביב משבר הקורונה הביא לעלייה של כאלף אחוזים במספר הפניות למוקד | סמנכ"ל השירות בהסתדרות, דודו בצלאל: "כשעובד פונה אלינו, הוא יודע שבצד השני יש מענה אנושי שידע לכוון אותו ולא רק לדקלם תשובות משפטיות"

המוקד לכל עובד, מוקד השירות והמידע של ההסתדרות (צילום: המוקד לכל עובד)
המוקד לכל עובד, מוקד השירות והמידע של ההסתדרות (צילום: המוקד לכל עובד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ה'מוקד לכל עובד', מוקד המידע והשירות של ההסתדרות מתמודד בימים אלה עם עומס שיחות חסר תקדים בעקבות חוסר הוודאות והחשש מההשלכות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה: רק ביממה האחרונה, המוקד, שעבר לאחרונה לפעול במתכונת מתוגברת, נתן מענה לכ-3,000 פניות, עלייה של כ-1,000% ביחס ליום רגיל. נזכיר כי כבר לפני שבוע הנחה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד על הרחבת פעילות המוקד ותגבור כוח האדם המקצועי, על רקע שינוי ההנחיות שצמצמו את פעילות המשק והוציאו עובדים רבים ממעגל העבודה או לחל"ת.

"אנחנו מאזינים כל הזמן לחדשות ולהנחיות ראש הממשלה והשרים, משום שכל הנחיה משנה גם את המצב המשפטי ואת זכויות העובדים. כמובן שגם אופי השיחות משתנה באופן תדיר ומושפע מכך. אנחנו במצב חירום". אומר ל'דבר' מנהל המוקד עו"ד ואאיל עבאדי, "כך למשל, שיעור ניכר מהשיחות שהתקבלו אתמול עסק בשאלות של עובדים שהוצאו לחל"ת בצל משבר הקורונה ולא יודעים איך לממש את מה שמגיע להם. כיצד מקבלים דמי אבטלה בתקופה הזאת? מה התהליך מול הביטוח הלאומי? מי זכאי ומי לא זכאי?"

עו"ד ואיל עבאדי מנהל מוקד מידע ושירות בהסתדרות.
עו"ד ואיל עבאדי מנהל מוקד מידע ושירות בהסתדרות.

לדבריו, נתקלים אנשי המוקד גם בסיטואציות מורכבות יותר, שדורשות תשובות ספציפיות, אותן הם יודעים לספק. למשל, האם עובד שמקבל קצבת זיקנה וממשיך לעבוד והוציאו אותו לחל"ת זכאי לדמי אבטלה? האם עובד בשתי עבודות שהוציאו אותו לחל"ת יקבל דמי אבטלה או לא? מה עושים כשמעסיק מסרב להוציא מכתב חופשה ללא תשלום ומחייב להשתמש בימי החופשה הצבורים, או כשמעסיק שמחייב לעבוד יום כן יום לא?".

שאלות נוספות נוגעות להורים לילדים, ולנשים בהריון. "הורים שצריכים להישאר בבית עם הילדים, זה היום על חשבון ימי מחלה. ההמלצה שלנו היא שבני הזוג יחלקו את ימי המחלה הללו ביניהם" מוסיף עבאדי, "קיבלנו לא מעט פניות מנשים הרות שהביעו דאגה לביטחון התעסוקתי שלהן, דווקא בעת הנוכחית". הוא מדגיש כי הוצאה של נשים בהיריון לחל"ת מחייבת אישור של הממונה על תעסוקת נשים במשרד העבודה והרווחה, שהקים מנגנון למענה מהיר למעסיקים.

סמנכ"ל השירות והתפעול בהסתדרות, דודו בצלאל, אומר כי "מאז הנחייתו של יו"ר ההסתדרות להעביר את המוקד למתכונת מתוגברת, המוקד מתנהל כמו חדר מלחמה. הנציגות והנציגים מקבלים תדרוכים כמה פעמים במשמרת כדי לוודא שכולם מיושרי קו על העדכונים האחרונים. חשוב להיות עם יד על הדופק ולמסור את המידע באופן הכי נגיש ורגיש שאפשר".

דודו בצלאל סמנכ"ל התפעול השירות בהסתדרות (קרדיט: דוברות ההסתדרות)
דודו בצלאל סמנכ"ל התפעול השירות בהסתדרות (קרדיט: דוברות ההסתדרות)

"לצד ידע על חוקים והנחיות, התדרוכים כוללים גם את ההיבט הרגשי" מסביר בצלאל, "כשעובד פונה אלינו, הוא יודע שבצד השני יש מענה אנושי שידע לכוון אותו ולא רק לדקלם תשובות משפטיות. כשאדם פונה בעת שהוא שוהה בבידוד או בגלל שהוא חושש מהדבקה במקום העבודה, נדרשת רגישות יוצאת דופן. כולם נמצאים בחוסר ודאות והתפקיד שלנו זה לעשות סדר בדברים ולהשתמש במידע, ככלי נוסף שעוזר להחזיר לאנשים את השליטה על חייהם".

למוקד המידע ניתן לפנות בכוכבית 2383* בימים א'-ה' בשעות 18:00-8:00. בשאר שעות היממה, ניתן להשאיר הודעות קוליות או לפנות באחד הערוצים הנוספים שמפעילה ההסתדרות, בהם אפליקציית ההסתדרות, עמוד הפייסבוק של הארגון, או באתר האינטרט.  כמו כן, באתר האינטרנט ובאפליקציה של ההסתדרות עודכן דף שאלות ותשובות על זכויות בעבודה על רקע משבר הקורונה.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!