דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשים

נאבקים בקורונה / דו"ח: נשים חשופות לפגיעה קשה יותר ממשבר הקורונה, איגודים יכולים לפעול להגנתן

האיגוד הבינ"ל של עובדי התעשייה 'אינדסטריאול' מתריע על הסיכונים שמזמנת המגפה לעובדות ולנשים בכלל: פגיעה בריאותית, אובדן משרות ואלימות גוברת | הדו"ח מציג פעולות שנקטו איגודים ברחבי העולם להגנה על נשים ומשפחות

נשים עובדות במפעל טקסטיל במרוקו
נשים עובדות במפעל טקסטיל במרוקו
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

נשים ועובדות חשופות להשלכות הכלכליות והבריאותיות של משבר הקורונה יותר מאשר גברים – כך מזהיר דו"ח שפרסם הארגון הבינלאומי של עובדי התעשייה 'אינדסטריאול' השבוע. הדו"ח קורא לארגוני עובדים, מעסיקים וממשלות לפתח גישה מגיבה-מגדרית על מנת להימנע מהעמקת והרחבת אי השוויון המגדרי בתקופה זו. לפי הדו"ח, נשים זקוקות לראייה ייחודית שתבטיח את שלומן ובטיחותן ולכן ה"משקפיים" המגדריות חייבות להיות חלק מארגז הכלים לבחינת והתמודדות עם המשבר.

הדו"ח מתייחס למספר היבטים הנוגעים לפגיעה אפשרית של המשבר בנשים – בריאות ובטיחות; אלימות נגד נשים; שימור הכנסה והגנה על משרות של נשים עובדות; הסדרי עבודה גמישים וחופשה בתשלום להורים. בנוסף מוצגות בו פעולות שנקטו איגודים מקצועיים ברחבי העולם להגנה על נשים ועובדות.

הגנה על בריאותן ובטיחותן של נשים עובדות

איגודי עובדים ברחבי העולם כבר מיישמים מדיניות של הגנה על בריאות העובדים בראיה מגדרית. מדיניות כזו מאפשרת הגנה מקיפה ומשמעותית יותר על נשים עובדות ועל נשים בכלל. הדוגמאות מהשטח מגוונות:

באינדונזיה, האיגודים המקצועיים  GARTEKS ו-SPN נלחמים על סגירה זמנית של מפעלי בגדים בהם רוב העובדים הן נשים. במרוקו, קיים האיגוד המקצועי UMT מו"מ במטרה להגביר את הרוטציה במפעלים לייצור כבלים, להפחית את צפיפות העובדים בו זמנית ולהבטיח לעובדות מסכות הגנה, כפפות וחומרי חיטוי. ביפן, פדרציית האיגודים המקצועיים RENGO מקדמת עבודות דרך מסכים ושינתה את זמני העבודה עבור נשים בהריון כדי להימנע מהשעות הצפופות ביותר בתחבורה הציבורית.

TUC, קונפדרציית איגודים בבריטניה, פונה לנשים עובדות בהריון ומזכירה להן על זכויותיהן ועל מחויבותם של מעסיקיהן לשמירה על בריאותן במהלך משבר הקורונה. אלו כוללות הסרה ומניעת חשיפה לסיכונים; התאמת התפקיד לעבודה מהבית; העברה לתפקיד אחר בשכר זהה במידה ולא ניתן לעבוד מהבית וחופשה בשכר מלא למשך כל הזמן הנדרש על מנת להגן על בריאות האם והתינוק, במידה ואף אחד מהצעדים הקודמים אינו אפשרי.

אחת מהשלכותיה של המגפה על בריאות נשים היא שיבוש הגישה לשירותי בריאות מינית ורבייה. קרן האומות המאוחדות לאוכלוסייה (UNFPA) קוראת לשמר את השירותים האלה כדי למנוע תמותה של עוברים או של תינוקות אחרי לידה. בדאגה לגבי גישתן המוגבלת של נשים לשירותיי רבייה ובריאות מינית במהלך מגפת הקורונה, האיגוד המקצועי הצרפתי CGT, קורא לפעולה בינלאומית שתבטיח גישה לאמצעי מניעה ומניעת תמותת אמהות וילדים במהלך משבר זה.

להלן המלצות הבריאות והבטיחות לאיגודים המקצועיים, על פי פרסום "אינדסטריאול":

  • ללחוץ על מעסיקים לנקוט באמצעי ההגנה הדרושים לעובדיהם בתחומי הבריאות והבטיחות.
  • ללחוץ על ממשלות לחוקק זכות לחופשת מחלה בתשלום וגישה חופשית לטיפול בריאותי חינם לכל העובדים, ללא קשר למצבם התעסוקתי.
  • להבטיח ייצוג נשים בוועדות בריאות או בגופים אחרים המגדירים את האמצעים להגנה על עובדים מנגיף הקורונה, בכל הרמות.
  • ללחוץ ליישום הגנה ספציפית עבור עובדות בהריון במהלך המשבר.
  • לדחוף ממשלות לשמר את הגישה לטיפולי רפואת מין, רבייה ופוריות ולהימנע מהסטת משאבים שיועדו לתחומים מצילי חיים אלו.

מאבק באלימות כלפי נשים

לצד הסיכון הבריאותי, מזמן המשבר הנוכחי סכנה נוספת לנשים. ארגון האומות המאוחדות הודיע בתחילת החודש על גל של עלייה באלימות במשפחה בעקבות אמצעי הבידוד החברתי שננקטים במאבק במגפה. קרבנות האלימות במשפחה, בעיקר נשים, מוצאות עצמן לכודות בבית עם המתעללים בהן.

האיגודים המקצועיים באורוגוואי פרסמו מסרי "קו חם" לקרבנות אלימות והפיצו כרזה עם הכיתוב: "אלימות נגד נשים אינה נזק משני!" ו"אתן לא לבד!".  באיטליה, האיגודים CGIL ו- UIL פעלו יחד לקידום שורה של אמצעים מיוחדים למאבק באלימות נגד נשים במהלך משבר הקורונה ואחריו. אלו כוללים קמפיין רחב להפצת מידע על אמצעי הגנה לקרבנות אלימות לרבות קו סיוע ומקלטים חדשים; חופשה מורחבת של לפחות שישה חודשים לנפגעות אלימות והקמת קרן שמטרתה להבטיח את יציאתן של נשים ממעגל האלימות.

"אלימות נגד נשים אינה נזק משני!" הכרזה שפרסמו ארגוני העובדים באורוגוואי (מתוך אתר industriALL)
"אלימות נגד נשים אינה נזק משני!" הכרזה שפרסמו ארגוני העובדים באורוגוואי (מתוך אתר industriALL)

בספרד, האיגוד CO OO קורא לממשלה לאשר את האמנה החדשה של ארגון העבודה העולמי (אמנה 190) להפחתת השפעות האלימות במשפחה בעולם העבודה. בין ההמלצות הקשורות לאמנה הקצאת משאבים לקורבנות אלימות במשפחה; הסדרי עבודה גמישים והגנה זמנית מפני פיטורים עבור קורבנות אלה כמו גם העלאת המודעות לאלימות במשפחה.

להלן ההמלצות לאיגודים המקצועיים בנושא אלימות נגד נשים, על פי פרסום "אינדסטריאול":

  • להפעיל לובי על ממשלות לאישרור אמנה 190 למניעת אלימות והתעמרות בעבודה.
  • לגנות את כל צורות האלימות וההטרדה המבוססות על מגדר, לרבות אלימות במשפחה, ולפרסם ולהפיץ את מספרי הטלפון של הקו החם לקורבנות אלימות במשפחה.
  • להבטיח שמדיניות ואמצעים נגד אלימות והטרדה עבודה ייושמו גם במהלך משבר הקורונה.
  • לקרוא לממשלות להגדיל את המשאבים המוקצים למניעת אלימות במשפחה ולהגנה על קורבנות, לשמור על פעולת המקלטים לקרבנות אלימות ולהגדיל את יכולותיהם במידת הצורך.
מידע על סיוע לנשים במקרים של אלימות במשפחה והטרדה (גרפיקה: אידאה)
מידע על סיוע לנשים במקרים של אלימות במשפחה והטרדה (גרפיקה: אידאה)

שמירה על הכנסה והגנה על משרות של נשים עובדות

נשים מחזיקות ברבות מהמשרות הפגיעות במשבר הנוכחי. הן מהוות את רוב כוח העבודה בכמה מרשתות האספקה של מגזרים שנפגעו מהמשבר, דוגמת תחום הביגוד בו המצב מדאיג במיוחד. צניחת ההזמנות של המותגים הגדולים וסגר ברבות ממדינות הייצור הביאו לסגירת אלפי מפעלים ולהשעיה זמנית או פיטורים של מיליוני נשים עובדות. במצב זה, עובדות רבות לא זכאיות לכל משכורת או קצבה והן נותרו ללא רשת חברתית תומכת.

ברמה המקומית, חלק מהאיגודים, כמו איגוד עובדי הטקסטיל SACTWU בדרום אפריקה או Garteks ו- SPN באינדונזיה, הצליחו להבטיח הכנסה מלאה לעובדים במקומות ייצור מסוימים. האיגוד המקצועי הקנדי UNIFOR  דרש מהממשלה הפדרלית בקנדה ליישם תשלומי סיוע מיוחדים לשעת חירום לעובדים פגיעים ולעובדים בסיכון, שאחרת לא יקבלו תגמולי ביטוח תעסוקה. במרוקו, UMT הצליח להגן על מקום עבודתן של עובדות ועובדים במיקור חוץ במפעלים לכבלים בענף רכב, על ידי מו"מ שהביא לכך שהעובדים ייקחו חופשה שנתית במקום סיום חוזיהם. SEWA, ארגון הנשים ההודי, תומך בעובדות הלא פורמליות הפגיעות ביותר בהודו על ידי חלוקת מזון ופעולה מול הרשויות להנהגת הבטחת הכנסה למשפחות עובדים לא רשמיים שנפגעו מהמשבר, לצד אמצעים נוספים.

להלן ההמלצות לאיגודים המקצועיים לשמירה על הכנסה והגנה על משרות של נשים עובדות, על פי פרסום "אינדסטריאול":

  • ניהול מו"מ ברמה הלאומית בשיתוף נציגי הממשל, המעסיקים והעובדים, או ברמת החברה או העסק, להגנה על עובדים ולהבטחת תעסוקה והכנסה במהלך המשבר.
  • ניהו"ל מו"מ מול תאגידים בינלאומיים להגנה על משרות והכנסות של עובדים בשרשרת האספקה הגלובלית.
  • הרחבת הגישה לדמי אבטלה וביטוח עובדים לעובדים במשרות בלתי בטוחות ובכלכלה הלא פורמלית.
  • ניהול מו"מ עם ממשלות על הגנה סוציאלית ותמיכה בעת חירום לעובדים פגיעים שאינם נהנים מרשת הביטחון הקיימת (כגון עובדים בכלכלה הבלתי פורמלית, מהגרי עבודה ועוד).
  • ניהול מו"מ עם ממשלות להקמת מערך תמיכה למשפחות בעלות הכנסה נמוכה ובפרט למשפחות חד הוריות, וכן להפסקה זמנית של החזרי הלוואות ומשכנתא.

הסדרי עבודה גמישים וחופשה בתשלום להורים

סגירת בתי הספר, כמו גם הסיכון הרפואי המוגבר לקשישים, משפיעים מאוד על נשים בהיותן במקרים רבים המטפלות העיקריות במשפחה. ביסוס אמצעים המאפשרים לעובדים, ובעיקר לנשים, לשמור על מקום עבודתם במקביל למחויבויות המשפחתיות היא מפתח להגנה על נשים במצב זה. ממשלות רבות כבר נקטו בצעדים לשם כך.

להלן ההמלצות לאיגודים המקצועיים בנושא הסדרי עבודה גמישים וחופשה בתשלום להורים, על פי פרסום "אינדסטריאול":

  • יש לנהל משא ומתן ארצי במודל משולש (ממשלה, מעסיקים ועובדים) או ברמת החברה או מקום העבודה להסדרי עבודה גמישים (שעות עבודה גמישות, עבודות מהבית), צמצום זמן העבודה (עם שמירה על הכנסה) או חופשה בתשלום, על מנת לכבד את זכותם של כל העובדים לטפל משפחותיהם במהלך המשבר.
  • יש לנהל מו"מ להקמת מסגרות טיפול חלופיות לילדים שהוריהם נאלצים להמשיך לעבוד.
  • יש לקרוא לשינוי הנורמות החברתיות ולחלוקה שוויונית יותר של עבודות הבית והטיפול בילדים בין גברים ונשים.

בנוסף הארגון ממליץ על פיתוח גישה רגישת-מגדר להתמודדות עם המשבר כשההכוונה היא לשני סעיפים. הראשון הוא עידוד ממשלות ומעסיקים לאסוף נתונים מגדריים במטרה לנתח את השפעות נגיף הקורונה ולפתח גישות מותאמות להתמודדות בטווח הקצר והארוך. השני הוא מעקב אחר מגמות האבטלה ברמה הלאומית, כמו גם על פיטורים ברמת החברה, כדי להבטיח שהשלכות המגפה לא יחריפו את אי השוויון בעולם העבודה.

משרד הבריאות הישראלי סיפק לנו לאחרונה דוגמה מקומית להטיות המגדריות. כרזה שפרסם המשרד ובה המלצות לציבור לשמירה על בריאות נפשית במהלך הסגר, הציגה סדרת איורים שהבליטה את התפקידים והסטריאוטיפים המגדריים. לאחר שספגו לא מעט ביקורת ציבורית, הוציאו במשרד גרסה מתוקנת ומאוזנת מבחינה מגדרית לכרזה. הסיפור הקטן לכאורה הזה ממחיש את הקלות שבה אנו עשויים ללקות בעיוורון מגדרי, אך גם מראה שלחץ ציבורי עשוי בהחלט להביא לתיקון.

הכרזה שפרסם משרד הבריאות, לפני ואחרי תיקון ההטיה המגדרית
הכרזה שפרסם משרד הבריאות, לפני ואחרי תיקון ההטיה המגדרית

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!