דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בריטניה / לאחר הנצחון במשאל העם, נסוגים מובילי הברקזיט מהבטחותיהם

אחרי הניצחון ההיסטורי של תומכי היציאה הבריטית מהאיחוד האירופי, נראה כי מובילי המהלך מנסים להקטין ציפיות ולסגת מכמה מההבטחות המרכזיות שפיזרו במהלך הקמפיין.

הקמפיין לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. צילום: סוכנות AP.
הקמפיין לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. צילום: סוכנות AP.

בימים שעברו מאז ההחלטה ההיסטורית של אזרחי בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, נשמעו קולות רבים הטוענים לחרטה בקרב תומכי הפרישה. לפי פרסום של הוושינגטון פוסט חלק מבוחרים אלו אמרו כי רצו, בסך הכל, לתת את קולם בהצבעת מחאה ולא תיארו לעצמם שמחנה הפרישה מהאיחוד ינצח בסופו של דבר. אחרים אמרו כי לא ידעו כלל שהשפעות המהלך יהיו חריפות כל כך.

אולם נראה כי אחת הסיבות המרכזיות לחרטה תהיה התבטאויותיהם הפומביות של מובילי מחנה הפרישה במהלך סוף השבוע האחרון, שניסו לסגת מכמה מההבטחות המרכזיות של הקמפיין בראשו עמדו.

לפני משאל העם שנערך ביום חמישי האחרון, לא היססו מובילי מחנה הפרישה מהאיחוד לפזר הבטחות לעתיד טוב יותר לבריטניה ביום שאחרי. חופשיה מכבלי האיחוד האירופי, הבטיחו שם בין השאר, תוכל בריטניה "להשיב לעצמה את השליטה" על מדיניות ההגירה שלה ולהפחית את כמות המהגרים שתורשה להיכנס למדינה. עוד טענו כי 350 מיליון הפאונד, כ-1.8 מיליארד ש"ח, אותם העבירה בריטניה מדי שבוע לאיחוד האירופי בבריסל, יוכלו ללכת לחיזוק שירות הבריאות הממלכתי המקומי. את התחזיות השחורות שהציעו מומחים שהתנגדו למהלך, הציגו שם כ"פרויקט הפחדה".

כעת, כאמור, נראה שמנהיגי הפרישה מנסים להקטין את ציפיות אזרחי הממלכה ולסגת מכמה מהבטחותיהם.

נייג'ל פאראג' היה מהקולות הבולטים ליציאה מהאיחוד האירופי, זאת על אף שלא היה חלק רשמי ממחנה העזיבה. בראיון שנתן פאראג' לתכנית "בוקר טוב בריטניה" של רשת ITV, אמר כי אינו יכול להבטיח כי הכספים שהועברו בעבר לבריסל יועברו כעת לשירות הבריאות הממלכתי וכי טענה זו הייתה "אחת הטעויות של קמפיין העזיבה". כשעימת אותו מנחה התכנית עם העובדה שהבטחה זו הופיעה במפורש על שלטי הפרסומת שעודדו יציאה, העדיף פאראג' לדון בשאלה אם היו אלו פרסומות של הקמפיין או שלו עצמו. את הדיון סיכם פאראג' באמירה כי מי שהצביע בעד ההצעה בגלל הבטחה זו "עשה טעות".

איאן דנקן סמית', קול בולט נוסף לטובת יציאה, ניסה, אף הוא, לסגת מההבטחה הכספית. בראיון טלוויזיוני אמר סמית' כי 350 מיליון הפאונד היו "אומדן כללי" בלבד וכי מעולם לא אמר שהסכום כולו יופנה לשירותי הבריאות הממלכתיים, אלא רק חלק נכבד ממנו.

בראיון שנתן פאראג' לתכנית "בוקר טוב בריטניה" של רשת ITV, אמר כי אינו יכול להבטיח כי הכספים שהועברו בעבר לבריסל יועברו כעת לשירות הבריאות הממלכתי וכי טענה זו הייתה "אחת הטעויות של קמפיין העזיבה"

לפי הניו יורק טיימס, לא מדובר במפנה מפתיע. עוד טרם משאל העם נשמעו קולות שהעמידו בספק את גובה הסכום עליו נטען שמועבר מדי שבוע על ידי המדינה. הסכום בו נקבו תומכי היציאה לא לקח בחשבון החזרים מהאיחוד האירופי וסובסידיות ממשלתיות לתמיכה בחקלאי המדינה ובאזורים העניים ביותר שלה. על פי הערכות מומחים, הסכום עומד במציאות על 150מיליון פאונד, כ-772 מיליון ש"ח, בלבד.

גם ההבטחות בדבר צמצום מספר המהגרים שיוכלו להיכנס למדינה, נראות כעת כמטעות במידה רבה. דניאל האנה, חבר הפרלמנט האירופי ותומך נלהב ביציאה מהאיחוד האירופי, הימם את צופי ה-BBC כשאמר "אם לדבר בכנות, מי שצופה בנו כעת וחושב שההצבעה שלו משמעותה אפס מהגרים מהאיחוד האירופי, צפויה לו אכזבה מרה".

אולם היה זה ראיון רדיופוני של חבר הפרלמנט נייג'ל אוונס ל-BBC שממחיש יותר מכל את התנהלותם של מובילי המהלך אל מול ההבטחות הרבות שפיזרו, ביום שאחרי ברקסיט.

מראיין: "האם לא השתמע כי הצבעה לעזיבה של האיחוד תביא לירידה בשיעורי ההגירה"?

אוונס: "ובכן, מה שאמרנו היה שנוכל לשלוט בכך, וזו הייתה הנקודה החשובה ביותר"

מראיין: "לשלוט בזה על ידי צמצום התופעה, נייג'ל?"

אוונס: "לא, אך יש כאן שני הבדלים, וכאן טמונה אי-הבנה מסוימת"

אוונס ניסה לתת רקע על האופן בו ניתנו הבטחות מחנה היציאה בנושא מדיניות ההגירה, אך הוא נקטע על ידי המראיין.

מראיין: "שאלה פשוטה, תשובה פשוטה, נייג'ל. האם שיעורי ההגירה יצנחו באופן משמעותי אחרי שבריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי?"

על שאלה זו בחר אוונס שלא לענות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!