מעל ל-500 עובדי אל על, מכל רחבי הארץ, מפגינים בשעה זו מול משרד האוצר בירושלים בדרישה שהמדינה תעמיד ערבות להלוואה שתציל את החברה מקריסה. בשעה 17:00 צפוי שר האוצר משה כחלון להיפגש עם פקידות המשרד כדי לקבוע אם להיענות לבקשה, או לפרק את החברה.

"כמה הסולידריות פה עובדת" אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, "בדרך לפה שמעתי שכנראה הלחץ מתחיל לעבוד ויש מגמה לאשר את ההלוואה לאל על. מי שחושב שיכול לפגוע באל על טועה ומטעה. אל על קיימת ותישאר קיימת. יש לנו הרבה עבודה לעשות, אנחנו רק התחלנו".

"אתם יושבים בבתים וצריך לתת לכם ודאות" הוסיף, "אי אפשר להשאיר אתכם העובדים בחשכה. צריך לתת לכם ודאות לחזור לעבוד ולהתפרנס. אנחנו צריכים לשמור עליכם וזה מה שנעשה. בכל העולם נתנו מענקים לחברות התעופה ואנחנו לא שונים. צריך לתת מענקים לאל על. כל העולם עשה את זה. אני יכול להגיד לכם שבשמי ובשם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ובשם כל ההסתדרות, אנחנו נלווה אתכם. אולי יהיה קשה, אבל עם ועד כזה נביא תוצאות".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי (שני משמאל) בהפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: קובי וולף)

הפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: קובי וולף)

יו"ר הועד שרון בן יצחק: "אנשי האוצר הכריזו עלינו מלחמה. הם קוראים לחברה לאומית סכנת קיום. אנחנו פה להעביר מסר אחד – אנחנו לא טבלאות, אנחנו לא מספרים. אנחנו נשמות, בתים, ילדים, משפחות. אי אפשר לזרוק אותנו למעגל העוני כמו כלבים. הם יושבים כבר חודשיים על מתן הלוואה תחת איומים. העובדים זה הפיתרון, העובדים זה לא הבעיה. הם דורשים מאיתנו לסגור מחלקות שלמות כדי להשתמש במיקור חוץ, להביא קבלנים, עבודה זרה".

עמית דמרי, מוועד העובדים: "אנחנו פה כדי להציל את העובדים. רובנו עובדים בשכר מינימום. 800 מליון שקל יודעים להעביר לפלסטינים אז גם לנו אפשר. כל אחד פה משרת בצבא ומשלם מיסים והגיע הזמן להיות לצידנו בשעת משבר. שיתביישו להם באוצר".

הפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: הדס יום טוב)​

 

 

"הסיבה שאנחנו פה זה כדי להציל את חברת אל על, להציל את העובדים" הוסיף, "העובדים הקטנים, שעובדים יום ולילה. שעובדים בקיץ על הבטון הרותח, שעובדים בגשם ונרטבים כדי להוציא את הטיסות הכי בטוחות בעולם. ואז בא פקיד מהאוצר. מה הוא מבין? מה הוא מבין במטוסים? בתחזוקה? ברכש?

"ביבי הבטחת לנו. 5,000 עובדים שמעו אותך, הבטחת שתציל אותנו, שתעזור לנו. שלא נדאג. בינתיים אנשים יושבים בחוסר ידע. אף אחד פה לא רוצה ביטוח לאומי, רוצים לעבוד, לחיות בכבוד״.

עמית אליהו, ממלא מקום יו"ר הוועד: "זו לא בושה בזמן הזה לבקש סיוע. סיוע שווה כסף חי! רוצים לשמור על מקום העבודה שלנו. לא מתביישים להגיד את זה. אנחנו משלמים מיסים כמו כולם ואנחנו רוצים סיוע".

יו"ר הועד שרון בן יצחק: "אנשי האוצר הכריזו עלינו מלחמה. הם קוראים לחברה לאומית סכנת קיום. אנחנו פה להעביר מסר אחד – אנחנו לא טבלאות, אנחנו לא מספרים. אנחנו נשמות, בתים, ילדים, משפחות. אי אפשר לזרוק אותנו למעגל העוני כמו כלבים. הם יושבים כבר חודשיים על מתן הלוואה תחת איומים. העובדים זה הפיתרון, העובדים זה לא הבעיה. הם דורשים מאיתנו לסגור מחלקות שלמות כדי להשתמש במיקור חוץ, להביא קבלנים, עבודה זרה".

הפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: קובי וולף)

הפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: קובי וולף)

הפגנת עובדי אל על מול משרד האוצר בירושלים (צילום: קובי וולף)

 

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר הבוקר ל׳דבר׳: "זה לא סוד, יש עמדות קשות באוצר, יש פקידות אוצרית שהיא קשה ודורסנית, שמחזיקה באג׳נדה שצריך לפרק את אל על. הם חושבים שאל על צריכה לעשות דיאטה מאוד מאוד רצינית. והם לא מאמינים שאפשר לעשות את זה במתכונת שאנחנו עושים את זה עכשיו – משאים ומתנים, והסכמה עם העובדים".

בשבוע שעבר התיר בית הדין לעבודה בתל אביב להנהלת אל על למשוך 105 מיליון שקלים מעודפי קופת הפיצויים שהוקמה עם הפרטת החברה, כדי לשלם שכר לכ-700 עובדים הממשיכים לעבוד. בדיון הביעו האוצר וההסתדרות הסכמה למשיכת הכספים, הנובעת מהמשבר הכלכלי הקשה אליו נקלעה החברה, בעוד נציגות עובדי אל על התנגדה לכך.

לפני כחודש, בדיון שערכה ועדת הכספים בנושא, אמר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד כי "המנדט שקיבלנו מראש הממשלה הוא לא להציל חברה כזו או אחרת אלא לוודא שבסוף המשבר תישאר תעופה ישראלית". לדבריו, בכוונת המדינה להעמיד ערבון להלוואה בנקאית לחברות, שיהיה כפוף לתכנית התייעלות עליה מתנהל בימים אלא משא ומתן מול אל על.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר אז לנציגי האוצר בוועדה כי "הקיצוצים שדרשתם, 'מרחץ דמים' של פיטורים, עולים בקנה אחד עם מצב האבטלה במשק. אני קורא למדינה להעביר כסף חי, לחברות בכלל אבל גם לאל על בפרט, גם אם המשמעות תהיה להלאים חלק ממניות החברה שאפשר יהיה למכור אחר כך. נדרשים פתרונות מחוץ לקופסה. רוב חברות התעופה בעולם קיבלו רשתות ביטחון יותר טובות ויותר חזקות".